BluebearWebcoaching Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Hvor i hofta er det disse problemene skal oppstå? Dette er ikke så mye å kverulere på, da det er velkjent fenomen? Anterior glidning av det femoral hodet kan irriterer leddkapselen. Derfor er det SUPER viktig å stramme rumpen på toppen i sumo markløft. Uansett. Det er bare å variere super bred sumo med halv-sumo og i perioder konvensjonell. Skigutt: Moro å se fremmerholen treningssenter med sine fail oppsett igjen. Løftet ser fint ut, bare litt rot med løftebanen. Hip hinge, hip hinge, hip hinge! matre 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15952-teknikk-konvensjonell-markl%C3%B8ft/page/2/#findComment-615604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nano Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Dette er ikke så mye å kverulere på, da det er velkjent fenomen? Uansett. Det er bare å variere super bred sumo med halv-sumo og i perioder konvensjonell. Til trådstarter: Moro å se fremmerholen treningssenter med sine fail oppsett igjen. Spurte ikke for å kverulere heller. Har i 1,5 år nå kjørt utelukkende sumomark, og har enda fine hofter. Derfor var jeg egentlig mer interessert i å vite hva som faktisk forårsaker hofteproblemer i sumomark. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15952-teknikk-konvensjonell-markl%C3%B8ft/page/2/#findComment-615606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BluebearWebcoaching Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Spurte ikke for å kverulere heller. Har i 1,5 år nå kjørt utelukkende sumomark, og har enda fine hofter. Derfor var jeg egentlig mer interessert i å vite hva som faktisk forårsaker hofteproblemer i sumomark. Det er anterior glidning som irriterer leddkapselen. Ikke problem for ALLE, men for MANGE. Dette skyldes svak glute.. dårlig kontroll på hofte og generelle stramheter i adduktor / hamstrings. Tilten av bekkenet blir bare helt feil. Kombinert med bred knebøy, uten låsning av rumpen, vil de fleste på sikt, få et problem. Neste gang, ikke vær så bastant. Det fører ikke til opplysning, bare til at folk blir sidesatt og føler seg dum. Vær litt mer positiv når du skriver. (Ikke for å peke finger eller noe, bare for å holde en hyggelig stemning og for at folk skal føle at de kan si ting uten å bli "kjeftet" på) Sondre Aalbotsjord og Gjedtjernet 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15952-teknikk-konvensjonell-markl%C3%B8ft/page/2/#findComment-615607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohannesL Skrevet 1. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2013 Skigutt: Moro å se fremmerholen treningssenter med sine fail oppsett igjen. Løftet ser fint ut, bare litt rot med løftebanen. Hip hinge, hip hinge, hip hinge! Haha, ja, fremmerholen ja, noe for seg selv, selv om det ikke fins hverken bedre eller dårligere senter i ålesund.. Håpløs plass om man er litt mer interessert enn gjennomsnittet. Kan du utdype Hip Hinge? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15952-teknikk-konvensjonell-markl%C3%B8ft/page/2/#findComment-615739 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BluebearWebcoaching Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Det er mulig det er pga skoene eller pga plattformen, men stangføringen er litt ute av den optimale linjen. Du beveger knærne for tidlig og dytter stangen ut i en ugunstig posisjon. Stikk hoften mye mer bak. Hip-hinge er noe man ofte ser i låste kinetisk bevegelser (hvor distale porsjon av beina er "fast" som i knebøy osv) og er fleksjon / ekstensjon med utgangspunkt i hoften som laster posterior del av kroppen. Prøv good-mornings (lav stangplassering, lett bøy i knærne) med tåballen (ikke hælen!) på små vektskiver. Stikk rumpen LANGT bak til du kjenner en saftig strekk og opp igjen. Eller kettlebell swing, pull-throughs. Mangel på hip-hinge kan være en kombinasjon av quad-dominanse, mangel på hoftemobilitet eller evt svak core. Det er ikke spesielt utbredt i videoen, vanskelig å definere totalt pga du bare tar 3 reps.. men litt små knips i forhold til hofte / kne bevegelse er det. Sumo-marken var derimot veldig bra, men legg merke til hvordan hoften justerer seg før vekten hever seg. Det er bare små knipsing, alt i alt er det veldig bra. En ting å nevne til er at jeg føler du setter deg for mye NED i stedet for BAK og dermed laster anteriort i stedet for posteriort (du ser det på sumo ved at hoften hever seg litt og i konvensjonell ved at du "sitter" hehe). Er det løftesko du har på deg i konvensjonell marken? De skal selvsagt ikke være på i et posteriort dominat løft (unntaket er om du er EKSTREMT quad-dominant og bare vil ha opp vekten..) Tenk at du skal stikke rumpen mot en vegg bak deg, krølle tærne og nærmeste hoppe bak. Du bør ha så mye kraft at om vekten er lett nok mister du balansen og faller bak. (derfor du ser på teknikkvideoer til de sterkeste at de mister balansen når de bruker 60 kg osv). Da har du ekstremt bra hip hinge. SKYT inn hoften og stram rumpen ALT du har. Det gjelder alle slike øvelser som involverer hoften. Mangel på god hip hinge kan føre til ugunstige bevegelser i hoften og irritert leddkapsel i hoften som kan gi smerter som kan "simulere" stram hofteleddsbøyer / rectus femoris og man får ubehag når man går. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15952-teknikk-konvensjonell-markl%C3%B8ft/page/2/#findComment-615766 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohannesL Skrevet 1. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2013 Det er mulig det er pga skoene eller pga plattformen, men stangføringen er litt ute av den optimale linjen. Du beveger knærne for tidlig og dytter stangen ut i en ugunstig posisjon. Stikk hoften mye mer bak. Hip-hinge er noe man ofte ser i låste kinetisk bevegelser (hvor distale porsjon av beina er "fast" som i knebøy osv) og er fleksjon / ekstensjon med utgangspunkt i hoften som laster posterior del av kroppen. Prøv good-mornings (lav stangplassering, lett bøy i knærne) med tåballen (ikke hælen!) på små vektskiver. Stikk rumpen LANGT bak til du kjenner en saftig strekk og opp igjen. Eller kettlebell swing, pull-throughs. Mangel på hip-hinge kan være en kombinasjon av quad-dominanse, mangel på hoftemobilitet eller evt svak core. Det er ikke spesielt utbredt i videoen, vanskelig å definere totalt pga du bare tar 3 reps.. men litt små knips i forhold til hofte / kne bevegelse er det. Sumo-marken var derimot veldig bra, men legg merke til hvordan hoften justerer seg før vekten hever seg. Det er bare små knipsing, alt i alt er det veldig bra. En ting å nevne til er at jeg føler du setter deg for mye NED i stedet for BAK og dermed laster anteriort i stedet for posteriort (du ser det på sumo ved at hoften hever seg litt og i konvensjonell ved at du "sitter" hehe). Er det løftesko du har på deg i konvensjonell marken? De skal selvsagt ikke være på i et posteriort dominat løft (unntaket er om du er EKSTREMT quad-dominant og bare vil ha opp vekten..) Tenk at du skal stikke rumpen mot en vegg bak deg, krølle tærne og nærmeste hoppe bak. Du bør ha så mye kraft at om vekten er lett nok mister du balansen og faller bak. (derfor du ser på teknikkvideoer til de sterkeste at de mister balansen når de bruker 60 kg osv). Da har du ekstremt bra hip hinge. SKYT inn hoften og stram rumpen ALT du har. Det gjelder alle slike øvelser som involverer hoften. Mangel på god hip hinge kan føre til ugunstige bevegelser i hoften og irritert leddkapsel i hoften som kan gi smerter som kan "simulere" stram hofteleddsbøyer / rectus femoris og man får ubehag når man går. Takk for utfyllende svar, kjekt å se at det fins folk fra Ålesund(?) som kan sine saker ! Kan faktisk ikke se for meg at jeg er quad-dominant, har trent mye hams og glutes siste tiden. Tror nok heller det er hoftemobiliteten som er det svake leddet. Og ja, det er løftesko med opphøgd hel, men de ble som sagt bare brukt fordi plattingen var jævli glatt og umulig å stå der uten å skli overalt uten sko. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15952-teknikk-konvensjonell-markl%C3%B8ft/page/2/#findComment-615768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BluebearWebcoaching Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Haha, ja, fremmerholen ja, noe for seg selv, selv om det ikke fins hverken bedre eller dårligere senter i ålesund.. Håpløs plass om man er litt mer interessert enn gjennomsnittet. Kan du utdype Hip Hinge? Nå ja, Ålesund er ikke direkte verre enn de fleste andre plasser. De er bare litt.. gammeldagse. Trente på Puls i Ålesund en dag, men ble bare den ene dagen før jeg ikke orket mer og reiste hjem. Ble litt for .. ja, alle trener overkropp og ingen trener underkropp. Følte jeg var tilbake i 1980 Jeg begynte faktisk min egen trening på fremmerholen squash senter, men trives mye bedre i Oslo når jeg har tilgang til et privat senter med veldig bra utstyr. Hehe. Etter å ha blitt bortskjemt på den måten er det ikke like moro å gå inn på Elixia, domus athletica eller Puls / Aktiv .. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15952-teknikk-konvensjonell-markl%C3%B8ft/page/2/#findComment-615769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BluebearWebcoaching Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Takk for utfyllende svar, kjekt å se at det fins folk fra Ålesund(?) som kan sine saker ! Kan faktisk ikke se for meg at jeg er quad-dominant, har trent mye hams og glutes siste tiden. Tror nok heller det er hoftemobiliteten som er det svake leddet. Og ja, det er løftesko med opphøgd hel, men de ble som sagt bare brukt fordi plattingen var jævli glatt og umulig å stå der uten å skli overalt uten sko. Jau, fra Ålesund Om du er sterk posteriort så er det nok skoene som gir illusjonen. Når du har opphøyning får du automatisk quad-dominanse, ankelmobiliteten blir bedre og det er naturlig å sette seg ned. Det er derfor de benyttes i quad og ankeldominerte øvelser. Simulerer bedre bevegelighet og gir bedre bevegelse av knærne. DROPP skoene og bygg opp FORAN beina i stedet. Be de kjøpe anti-glide matter eller noe. 3 matter som du kan stå på og en til hver av sidene til stangen. De koster nesten ingenting og gulvet skånes og det bråker MYE mindre enn de treflatene. Hvem kjører kontrollert eksentrisk på tung markløft? Hehe.. må bråke litt Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15952-teknikk-konvensjonell-markl%C3%B8ft/page/2/#findComment-615771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohannesL Skrevet 1. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2013 Fant en film Nå ja, Ålesund er ikke direkte verre enn de fleste andre plasser. De er bare litt.. gammeldagse. Trente på Puls i Ålesund en dag, men ble bare den ene dagen før jeg ikke orket mer og reiste hjem. Ble litt for .. ja, alle trener overkropp og ingen trener underkropp. Følte jeg var tilbake i 1980 Jeg begynte faktisk min egen trening på fremmerholen squash senter, men trives mye bedre i Oslo når jeg har tilgang til et privat senter med veldig bra utstyr. Hehe. Etter å ha blitt bortskjemt på den måten er det ikke like moro å gå inn på Elixia, domus athletica eller Puls / Aktiv .. Haha, hvis man trener bein på treningssenter i ålesund blir man uglesett. Har utført glute bridge og pull throughs på senteret jeg trener på (Aktiv Blindheim), mange rare blikk og også folk som kommenterer mye tåpelig. Får jo også gjennomgå av å løfte styrkeløftstil i benkpress og ha skikkelig spenn. Folk er også forferdelig redd for å løfte markløft, og de som først gjør de, løfter ekstremt stygt. Kan se for meg at det er bedre i oslo ja, er vell langt mere miljø for slikt der. Skulle gjerne hatt et senter med skikkelig utstyr her, typ Vektertorget. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15952-teknikk-konvensjonell-markl%C3%B8ft/page/2/#findComment-615772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohannesL Skrevet 1. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2013 Jau, fra Ålesund Om du er sterk posteriort så er det nok skoene som gir illusjonen. Når du har opphøyning får du automatisk quad-dominanse, ankelmobiliteten blir bedre og det er naturlig å sette seg ned. Det er derfor de benyttes i quad og ankeldominerte øvelser. Simulerer bedre bevegelighet og gir bedre bevegelse av knærne. DROPP skoene og bygg opp FORAN beina i stedet. Be de kjøpe anti-glide matter eller noe. 3 matter som du kan stå på og en til hver av sidene til stangen. De koster nesten ingenting og gulvet skånes og det bråker MYE mindre enn de treflatene. Hvem kjører kontrollert eksentrisk på tung markløft? Hehe.. må bråke litt Første gang jeg har brukt sko i mark, trener vanligvis ikke på fremmerholen. Der er det i det minste ikke glatt, men i gjenngjeld er de ikke lov å lage litt lyd eller å bruke kalk, så ja, du kan vell se for deg hvordan den comboen er Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15952-teknikk-konvensjonell-markl%C3%B8ft/page/2/#findComment-615773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BluebearWebcoaching Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Haha, hvis man trener bein på treningssenter i ålesund blir man uglesett. Har utført glute bridge og pull throughs på senteret jeg trener på (Aktiv Blindheim), mange rare blikk og også folk som kommenterer mye tåpelig. Får jo også gjennomgå av å løfte styrkeløftstil i benkpress og ha skikkelig spenn. Folk er også forferdelig redd for å løfte markløft, og de som først gjør de, løfter ekstremt stygt. Kan se for meg at det er bedre i oslo ja, er vell langt mere miljø for slikt der. Skulle gjerne hatt et senter med skikkelig utstyr her, typ Vektertorget. De kan kommentere så mye de vil. :-) Jeg har noen planer i fremtiden om eventuelt å åpne et skikkelig senter i Ålesund (hehe om 10 år kanskje). Problemet er bare at det ikke er et spesielt stort miljø for det og folk er mentalt tilbakestående i store deler av byen. Første gang jeg har brukt sko i mark, trener vanligvis ikke på fremmerholen. Der er det i det minste ikke glatt, men i gjenngjeld er de ikke lov å lage litt lyd eller å bruke kalk, så ja, du kan vell se for deg hvordan den comboen er Ja. Hun som eier er en gneldre kjerring uten like.. men, men.. Jeg sier bare en ting. Kom deg ut av Ålesund fort som mulig. Det er ingenting der for noen. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15952-teknikk-konvensjonell-markl%C3%B8ft/page/2/#findComment-615776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohannesL Skrevet 1. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2013 De kan kommentere så mye de vil. Jeg har noen planer i fremtiden om eventuelt å åpne et skikkelig senter i Ålesund (hehe om 10 år kanskje). Problemet er bare at det ikke er et spesielt stort miljø for det og folk er mentalt tilbakestående i store deler av byen. Ja. Hun som eier er en gneldre kjerring uten like.. men, men.. Jeg sier bare en ting. Kom deg ut av Ålesund fort som mulig. Det er ingenting der for noen. FU ! Det er min plan !!! jaja, jeg blir hvertfall medlem om du kommer meg i forkjøpet... Ja, fyfaen ! får hets av ho hver fuckings gang jeg er på trening... Blir nok studier rettet mot trening/ernæring til neste år så da blir det andre boller BluebearWebcoaching 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15952-teknikk-konvensjonell-markl%C3%B8ft/page/2/#findComment-615781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
selters Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 http://www.youtube.com/watch?v=QRvMt1x6j5U Kjørte en god del lette sett med konvensjonell mark idag. Trener vanligvis sumo så teknikken her er litt uvant. Følte den satt veldig bra, men hadde gjort seg med litt tilbakemeldinger. Anyone? Jeg synes hoftene er for lave. De vil nesten garantert være høyere enn her på tunge vekter. Jg synes det ser ut som du beinpresser vekta opp med stanga i hendene. Jeg foretrekker "lift the chest"-cue-en til rippetoe. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15952-teknikk-konvensjonell-markl%C3%B8ft/page/2/#findComment-619183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohannesL Skrevet 5. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2013 Jeg synes hoftene er for lave. De vil nesten garantert være høyere enn her på tunge vekter. Jg synes det ser ut som du beinpresser vekta opp med stanga i hendene. Jeg foretrekker "lift the chest"-cue-en til rippetoe. Ser poenget ditt, og godt mulig du har rett ! Dersom man ser f.eks på Andre Midtby her som demonstrerer teknikk så er jo faktisk hofta hannes enda lengre ned, såklart hvor langt hofta skal ned har jo mye med anatomi å gjøre, hvor lange lårbein man har. Ut i fra det Midtby lærer vekk her skal man stå slik at stangen er midt mellom tærne og leggbeinet og spenne seg opp til leggbeinet treffer stanga, dette gjelder i de fleste tilfeller. 03:20 ut i filmen. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15952-teknikk-konvensjonell-markl%C3%B8ft/page/2/#findComment-619791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest johnmf94 Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Når man løfter lette vekter så kan man komme unna med å starte med hoftene lavt, men når du nærmer deg 80-90% av maksløft så vil ikke vekta røre seg før hoftene er kommet høyere opp, uansett hvor lavt du starter. Fra Mark Rippetoe: The Deadlift: Perfect Every Time 1. Take your stance, feet a little closer than you think it needs to be and with your toes out more than you like. Your shins should be about one inch from the bar, no more. This places the bar over the mid-foot – the whole foot, not the mid-instep. 2. Take your grip on the bar, leaving your hips up. DO NOT MOVE THE BAR. 3. Drop your knees forward and out until your shins touch the bar. DO NOT MOVE THE BAR. 4. Hard part: squeeze your chest up as hard as you can. DO NOT MOVE THE BAR. This establishes a "wave" of extension that goes all the way down to the lumbar, and sets the back angle from the top down. DO NOT LOWER YOUR HIPS – LIFT THE CHEST TO SET THE BACK ANGLE. 5. Squeeze the bar off the floor and drag it up your legs in contact with your skin/sweats until it locks out at the top. If you have done the above sequence precisely as described, the bar will come off the ground in a perfectly vertical path. All the slack will have come out of the arms and hamstrings in step 4, the bar will not jerk off the ground, and your back will be in good extension. You will perceive that your hips are too high, but if you have completed step 4 correctly, the scapulas, bar, and mid-foot will be in vertical alignment and the pull will be perfect. The pull will seem "shorter" this way. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15952-teknikk-konvensjonell-markl%C3%B8ft/page/2/#findComment-619837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heyarnold Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Kjapt spørsmål: Er det viktig med svai i ryggen, eller holder det at ryggen er rett? Er det dumt å ha overdreven svai på noen måte? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15952-teknikk-konvensjonell-markl%C3%B8ft/page/2/#findComment-626322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
M. M Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Kjapt spørsmål: Er det viktig med svai i ryggen, eller holder det at ryggen er rett? Er det dumt å ha overdreven svai på noen måte? Rett rygg er vel det riktigste, holde kjernen skikkelig tight. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15952-teknikk-konvensjonell-markl%C3%B8ft/page/2/#findComment-626460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.