Gå til innhold

Starting Strength - muskel, ikke volum?


sistemann

Anbefalte innlegg

Så gøy å komme over en tråd om SS! Jeg kjører SS løpet selv og er ikke på langt nær SÅ sterk som dere over enda, men jeg blir sakte men sikkert sterkere og logger det selv om jeg føler det er mest for min egne del og ikke andres :) Jeg har veldig lyst til å få "drømmekroppen" i 2013 og bli den beste versjonen av meg selv, men jeg vet ikke hvor realistisk det er da jeg brukte ca 2-3 år på å miste 12kg, så vil jeg tro at det tar tid å skape muskler og en god fysikk også?

Hadde vært gøy å følge med på andres loggbøker som også kjører SS programmet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tar helt klart tid å skaffe seg drømmekroppen,men styrketrening kan gå betraktelig mye raskere enn vektnedgang ja, alt ettersom hvor mye man fokuserer på å spise riktig og sove/trene rett(= *stikke innom loggboka*

Ja, ikkesant! :) Jeg spiser -veldig- sunt, men om jeg spiser rett med tanke på forholdet mellom fett,prot og karbs er en annen sak, men om jeg skal passe på alt til punkt og prikke tror jeg at jeg kommer til å miste gleden ved det. Så jeg trives veldig med livsstilen min som den er nå og håper det holder til å få kroppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg og kjører SS. Har blitt litt ustrukturert nå rundt jul/nyttår. Influensa, syk, treningsforbud noe uker osv... men utenfor det, så synes jeg det gir meget god fremgang. Sliter litt med skulderpress. Ekstremt hardt å øke her, men no pain no gain :)

Prøver å være flink å kjøre dagbok her på fb, men bruker hovedsaklig Ultra Fitness på min iphone (het iFitness før)

Er iallefall moro å se økning i knebøy, som er det som gir meg mest, mtp at jeg har planer om å sykle en del når den sesongen starter :) Tror og håper at sterkere ben vill gi resultater i offroad-løypa. Gikk fra 55 kg i november til 90 kg nå i januar i knebøy, og tror jaggu jeg skal slenge på minst 5 til i morgen :) Nå er nok 55 veldig lavt å starte med, men tenkte at med SS sin progresjon og viktigheten av å få inn teknikk, så var det lurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør her siden jeg ikke helt har funnet et mer relevant sted å spørre - Hvor lenge bør jeg holde på med SS? :)

Boka hevder ihvertfall det at du starter med lette vekter, øker belastninga for hver trening,og dette holder du på med til du ikke klarer å gjennomføre 5 reps med ny-vekt. Så tar du en deload, dvs, tar av en 10-15kilo, og jobber deg opp igjen på samme vis til du igjen stanger mot veggen.

Etter to eller tre deloads, er det på tide å bytte program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kjørt SS nå i ca fem og en halv måned, og syns det fungerer utrolig bra! Spiser ikke fullt så mye som boka tilsier, fordi jeg også er interessert i og ta av litt flesk... (ikke gått på diett)

bøy: fra 70kg til 120kg

mark: fra 70kg til 140kg

press: fra 25kg til 55kg

benkpress: fra 45kg til 80kg

pendlay: fra 60kg til 80kg

Selve vekta mi har vært veldig stabil de siste månedene, men har brukt målebånd i tillegg, pluss at jeg har begynt å få kommentarer fra folk på at jeg ser trent ut! Det høres kanskje ikke ut som en enorm forskjell, men fra hvordan kroppen min SÅ ut da jeg begynte (inb4 formbilder) så er det en helt ENORM forskjell til nå. Har litt fett igjen å ta av, men det jeg vil fram til er at jeg har hatt enorm nytte av Starting Strength -programmet, både for muskler (volum & styrke) såfremt som for vekttap.

Jeg legger utrolig mye fokus på teknikk og gjennomførelse nå for tiden, og kjenner derfor heller litt etter på kroppen når jeg øker på de forskjellige øvelsene, men prøver og holde en jevn fremgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker3
Boka hevder ihvertfall det at du starter med lette vekter, øker belastninga for hver trening,og dette holder du på med til du ikke klarer å gjennomføre 5 reps med ny-vekt. Så tar du en deload, dvs, tar av en 10-15kilo, og jobber deg opp igjen på samme vis til du igjen stanger mot veggen.

Etter to eller tre deloads, er det på tide å bytte program.

Kjapt (litt dumt) spørsmål - etter deload, skal man da jobbe seg opp igjen fra vektene man brukte under deloaden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker3
Hvis man tar knebøy, og ikke klarer å gjennomføre f.eks 5x100,så dropper man ned til f.eks 80kg, og starter med 3x5 der, og jobber seg oppover derfra. Gav det mer mening? :)

Absolutt! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tar knebøy, og ikke klarer å gjennomføre f.eks 5x100,så dropper man ned til f.eks 80kg, og starter med 3x5 der, og jobber seg oppover derfra. Gav det mer mening? :)

Mener å huske fra da jeg trente 5x5 ss at man skulle gjøre nytt forsøk på 5x5 på den vekta man feila forrige gang, og hvis man feiler på ny så er det deload. Mulig jeg tar feil, men jeg synes det gir mening mtp at en feiling kan komme av dårlig dagsform den dagen. På den måten avdekker man om det hadde noe med dagsformen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tar knebøy, og ikke klarer å gjennomføre f.eks 5x100,så dropper man ned til f.eks 80kg, og starter med 3x5 der, og jobber seg oppover derfra. Gav det mer mening? :)

Sies det noe mer spesifikt om hver øvelse? 20 kg i knebøy er noe annet enn 20 kg i militærpress, mener jeg.

Og venter man på topp på alle øvelsene, eller hopper jeg til start med knebøy til tross for en god del å gå på i mark (f.eks.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en grundigere ransakelse av både samvittighet og hukommelse måtte jeg tilslutt innrømme at sistnevnte ikke var så god som den kanskje burde være. Følgelig måtte boka og wikien frem, hvor man fant frem følgende info ;

FAQ:The Program - Starting Strength Wiki

"

The ideal circumstance is this: you're getting loads of rest, eating great food, and your form is spot on every time. You've been making the progress from workout to workout that you should be and suddenly you can't make all of your reps on (let's just say) squats. The next time you go into the gym, you drop the weight by 10 % and you reduce the incremental increase you've been making... if you've been going up 10 lbs you start going up 5 lbs. After this reset you hit your previous working max in week or two and continue progression for several workouts, partly because the reset gave your muscles some extra time to rest ('working recovery' because of reduced intensity) and also because you are now asking your body to adapt at a slower pace. If you do that a couple more times, you're no longer a novice and you can move on to an intermediate program. That's how things work in a dream world.

How do I know if I've "officially stalled" and need to reset?

Simply put, 3 strikes and you're out. We all have off days so if you find yourself missing a rep or two (ie. 200 x 5/5/4) and you suspect it was due to lack of sleep, eating, dog died, etc., add weight normally to the following workout. Less than 5 reps in first set, or, 3 or more missed reps in all 3 sets (ie. 200 x 4/4/4) is considered a “missed attempt.” Keep the weight the same for the following workout. At this point you have 2 more chances to get all your reps. If you get your reps on either of the two following workouts, keep progressing from there. This might also be a signal that you need to start taking smaller jumps (5 lbs vs. 10 lbs.) or you need to microload (2.5 lb vs. 5 lbs.)

If you miss all three attempts it's time for a minor reset. We'll get to that in a moment."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjørte SS et halvt års tid og hadde kjempeprogresjon. Eneste jeg savnet med det programmet var litt mer fokus på markløft. Syntes det var lite med ett sett når jeg først skulle kjøre den øvelsen.

Jeg fant et passende program her inne med navnet fyrstikkprogrammet (og nei, jeg er overhodet ikke tynn som en fyrstikk) og har trent det siden oktober med samme fokus på å øke vekter fra hver gang som SS fokuserer på. Det har gitt meg fantastiske resultater i markløft på bare noen måneder.

Ikke at jeg er noen ekspert, men jeg trur de aller fleste vil ha glede og nytte av å kjøre SS en lengre periode, og ikke kutte ut fordi man ser andre som holder på med B- og C momenter når det kommer til øvelser osv.....

( tips fra en fersking til en annen :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...