Gå til innhold

Starting Strength - muskel, ikke volum?


sistemann

Anbefalte innlegg

Så jeg kjører Starting Strength-varianten som blir anbefalt på et blogginnlegg her, men leser flere steder at dette først og fremst fokuserer på styrke, ikke volum og kroppsbygging. Siden jeg også er en anelse forfengelig lurer jeg på hvor mye utslag dette vil ha, og om programmet er veldig dårlig på volum kontra andre ting jeg kunne drevet med. Hvis jeg først investerer en del tid i treningen min, slik jeg føler jeg nå gjør, er det jo hyggelig at dette også ble litt ordentlig lagt merke til. :)

"Styrke", skulle det stått, ikke "muskel". Nu vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan slå deg helt til ro med at det ikke er mulig å gå fra å være tynn og svak til å løfte f.eks dobbel kroppsvekt i markløft uten at det synes på løfteren. Selv Arnold drev med styrkeløfting i årevis før han begynte som kroppsbygger, og jeg vil påstå at å begynne på et kroppsbyggerprogram uten å ha skikkelig med styrke til grunn, vil ta lengre tid og vil gi dårligere resultater enn om man hadde tatt seg tid til å bygge grunnmuren før man begynte å pimpe husmønet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg trent starting strength i halvannen måned. Helt utrent før dette, men ser litt halvveis atletisk ut fra naturens side. Må også gå ned en 4-5 kilo, men det tar jeg når sommeren nærmer seg. Hittil merker jeg først og fremst at bicepsene har blitt bedre markert, jeg vektlegger kanskje chins litt mer enn prgrammet legger opp til. Har hatt grei tyngdeprogresjon på øvelsene, men dette handler nok også en del om at jeg startet under maks.

Hvor vil jeg være til sommeren? Tja, hvor kan jeg regne med å være? Kan jeg følge starting strength frem til sommeren, gå ned kiloene mine, og regne med at folk legger merke til at wow, anders har tydeligvis begynt å trene litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det samme lurer jeg også på.

For noen måneder siden starter jeg på Starting Strength for å bygge nettopp denne "grunnstyrken".

På 1RM, har jeg følgende:

Markløft: 180kg

Knebøy: 130kg

Benkpress: 110kg

Har sett endring i kropp, men ikke slik jeg ønsker. Mye av det henger selvsagt sammen med kostholdet.

Hvilke alternativer bør man velge?

-Baseøvelser 3-4settx5reps + Kaloriunderskudd?

Baseøvelser 3x5reps i to-tremåneder til, og så gå over til flere repetisjoner for volum? Legge til støtteøvelser som skråbenk/flies,biceps,franskpress med 3x8?!

Når jeg leser loggbøkene, og finner noen med en god fysikk, så trener de ikke noen av programmene jeg har sett på fitnessbloggen.

Alle har sine varianter, og jeg føler jeg har lest så mye at jeg er mer rådvill nå enn i starten.

Liker best uttrykket "Less is more".

Så nå har jeg valgt og forsette med SS, og lagt til ett fåtall øvelser.

Hvor stor forskjell er det egentlig utseendemessig, om man kjører 3x5reps eller 3x12 ?

Vil ikke kostholdet ha størst betydning uansett?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe av det samme lurer jeg også på.

For noen måneder siden starter jeg på Starting Strength for å bygge nettopp denne "grunnstyrken".

På 1RM, har jeg følgende:

Markløft: 180kg

Knebøy: 130kg

Benkpress: 110kg

Har sett endring i kropp, men ikke slik jeg ønsker. Mye av det henger selvsagt sammen med kostholdet.

Men nå mot neste sommer er målet mitt å se så bra ut som jeg kan. (Tatt i betraktning at det kun er seks måneder)

Hvilke alternativer bør man velge?

-Baseøvelser 3-4settx5reps + Kaloriunderskudd?

Baseøvelser 3x5reps i to-tremåneder til, og så gå over til flere repetisjoner for volum? Legge til støtteøvelser som skråbenk/flies,biceps,franskpress med 3x8?!

Når jeg leser loggbøkene, og finner noen med en god fysikk, så trener de ikke noen av programmene jeg har sett på fitnessbloggen.

Alle har sine varianter, og jeg føler jeg har lest så mye at jeg er mer rådvill nå enn i starten.

Liker best uttrykket "Less is more".

Så nå har jeg valgt og forsette med SS, og lagt til ett fåtall øvelser.

Hvor stor forskjell er det egentlig utseendemessig, om man kjører 3x5reps eller 3x12 ?

Vil ikke kostholdet ha størst betydning uansett?!

Kosthold er det viktigste. :)

Fortsett å kjør SS om du fortsatt får framgang.

Du kan ikke sammenligne deg selv med andre. Det vil alltid være noen med bedre fysikk, som får fortere muskler og blir fortere sterk.

Forresten, kjempebra framgang! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starting strength er i utgangspunktet ikke et program for vektnedgang, men hvis du klarer å følge programmet mtp matinntak,progressiv belastning og hvile, kan jeg garantere deg at du kommer til å ha helt fantastiske resultater. Bare sørg for å lære deg korrekt teknikk:) Opprett gjerne loggbok på forumet her også,så vi kan følge deg mot sommern:)

Du vil kanskje ikke få synlig 12pack av SS,men resten av deg vil bli så barsk at damene ikke vil bry seg om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-5kg til sommeren klarer du finfint.

Ja, folk kommer til å se at du trener om du spiser bra og trener riktig fram til sommeren.

Hvor mye løfter du i de 3 store atm?

Å miste kiloene ser jeg ikke på som noe problem, det er mer å bygge noe under som er greia ... :)

Tja, jeg vet ikke om jeg har nådd maks-taket mitt på øvelsene ennå, jeg var kanskje ganske forsiktig da jeg begynte på, men nå kjører jeg 100 kg i markløft (5x1), 80 kg i knebøy (5x3), 57,5 i benkpress (5x3). Benkpress er nok den svakeste øvelsen min.

Jeg har, for å være ærlig, ikke fokusert så voldsomt på kosthold, bortsett fra at jeg prøver å få i meg mer protein enn tidligere og spise godt etter hver økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starting strength er i utgangspunktet ikke et program for vektnedgang, men hvis du klarer å følge programmet mtp matinntak

Hva legger du i å følge programmet mtp matinntak? Jeg har ikke fått med meg noe spesielt om matinntak hva gjelder SS. Jeg har et ganske ustrukturert kosthold, det eneste jeg fokuserer på nå er å få i meg mer protein enn tidligere og å spise godt etter hver økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor høy er du? Hva med vekt?

Vi kan nok slå fast med en gang at du har masse igjen å hente i samtlige løft, og på SS er det bare smart å starte lett; det blir tungt fort nok;)

Selv gikk jeg fra 20kg i knebøy til 115 kg, og fra 40 kg i markløft til godt og vel 140 over noen få måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...