Gå til innhold

Tursekk, anbefalinger?


Petter94

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er nødt til å investere i ny tursekk da min forrige (Billig-drit), raknet. Sekken må tåle opp til 30kg, og selvsagt være behagelig å gå med. Tenkte å investere noen tusenlapper denne gangen. I utgangspunktet er jeg bestemt på å kjøpe denne: Ryggsekk Norrøna Recon Syncroflex | Ryggsekker | Bære og frakte | Tur og villmarksliv | Root | XXL | XXL.

Jeg skal i forsvaret til sommeren og trenger sekk for treningen sin del frem mot det. Om jeg ikke tar fullstendig feil er dette standard-sekken til norske spesialstyrker. Da jeg drømmer om en karriere som yrkessoldat, ser jeg på det som unødvendig å punge ut den summen på noe jeg likevell kommer til å få utdelt, så om noen vet?

Så what to do? Kjøpe en billigere sekk? I såfall, hvilken? Er det uansett god investering? Noen som vet om jeg eventuelt ville få utdelt en slik sekk, skulle jeg klare gjennomføre?

Hjelp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel ikke nødvendigvis standardsekk for norske spesialstyrker, men heller hele det norske forsvaret (rett meg om jeg tar feil her).

Du vil videre på som yrkessoldat, og utifra profilbildet ditt har jeg en viss ide om hvilken retning du tenker. Om planen er å bruke sekken som et ledd i trening til opptak, ville jeg gått for en standard Ludvig-sekk. Vond å bære, men opptaket blir ikke noe dans på roser med behagelig utstyr. For å si det på en annen måte, om du klarer å gå 10 timer med en elendig, vond sekk som gnager på skuldrene dine, hvor lenge tror du du vil klare å gå med en skikkelig god sekk? Eller hva med motsatt scenario?

Om du skal ha sekk for turen sin del, så vil det beste være å dra rundt til div butikker og prøve de på ryggen, og se litt nærmere på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, opplegget er klart for ett års tid siden det. Løper/jogger én time før skolen hver dag. Fra 6-7. Selvsagt i M77. Spørsmålet mitt her var enkelt om det var verdt å bruke penger på sekk, eller om det ble bortkastet. Takk for tips likevell :)

Edit: Glemte å svare dere som tipset om ludvig-sekk. Det har jeg allerede. Har ikke vært særlig flink å gå med den, men om dere råder å heller bruke den i stedet for å investere i noe dyrere så er jo saken klar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er alltid verdt å bruke penger på sekk. Hva slags førstegangstjeneste skal du på? Har du vært på sesjon del 2. Har du søkt noe spesielt i år, eller skal du gjennomføre vanlig førstegangstjeneste først? Kjøp en sekk som ikke er behagelig å bære. Vend deg til at magebeltet ikke alltid fungerer, så er du godt utrystet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid verdt å bruke penger på sekk. Hva slags førstegangstjeneste skal du på? Har du vært på sesjon del 2. Har du søkt noe spesielt i år, eller skal du gjennomføre vanlig førstegangstjeneste først? Kjøp en sekk som ikke er behagelig å bære. Vend deg til at magebeltet ikke alltid fungerer, så er du godt utrystet :)

Takk for tips :) Ja er veldig usikker nå. Som nevnt har jeg jo ludvig-sekk, og som du sier er det lurt med en sekk som IKKE er behagelig, og det er vell det de andre her mener og. Har ikke søkt enda, men skal gjøre det før fristen 1.mars, utsetter det så lenge som mulig så jeg kan presentere best mulig resultater på den fysiske egentesten du må svare på. 5km, push-ups, pull-ups, svømming under & over vann, sit-ups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med både Bergans Powerframe 3800 og Reconpacken. Ganske like sekker, men er noen forskjeller. De er vel begge på ca. 130 liter, noe som gir et ekstremt pakkvolum. Sekkene tåler også ekstremt mye vekt uten problemer. Fordelen med pakkramme er også at du kan ta av selve sekken og bruke rammen til å bære tunge ting med, eks. vedsanking på tur eller få en vaskemaskin opp trappen.

Eneste jeg vil si er negativt med Bergansen er at reguleringsstroppene som er på toppen av bæreremmene har en tendens til å gli ut over tid med tung last, noe som er litt irriterende. Er en smal strak å etterstramme, men burde være unødvendig. Mener ikke at dette var noe problem på reconpacken. Ellers har Bergansen avtagbare sidelommer, husker ikke om reconpacken har dette. Det er ganske praktisk hvis man ikke trenger disse, da sekken blir meget mye smidigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :) Ja er veldig usikker nå. Som nevnt har jeg jo ludvig-sekk, og som du sier er det lurt med en sekk som IKKE er behagelig, og det er vell det de andre her mener og. Har ikke søkt enda, men skal gjøre det før fristen 1.mars, utsetter det så lenge som mulig så jeg kan presentere best mulig resultater på den fysiske egentesten du må svare på. 5km, push-ups, pull-ups, svømming under & over vann, sit-ups.

Jeg er inne i forsvaret nå, og kan skrive under på at sekkene du bruker i starten er søppel.. Sikkert ok sekker i utgangspunktet, men de er ganske slitt og nesten ingen har magebelte igjen, så er et lite helvette om man skal gå lenge. Ut ifra bilde ditt skal du søke mjk. Dette er kjent som et ganske hardt opptak, og om du ikke klarer dette i år, så vil jeg anbefale deg å finne en førstegangstjeneste som passer deg og søke på nytt ved neste mulighet. Nå vet jeg ikke noe om treningsbakgrunn osv, men det ble off-topic :p

Det jeg vil frem til er at om du har en sekk som funker ville jeg ikke invistert i en ny nå som du straks skal inn. Jeg ville heller ventet, og brukt den du har, hvis problemet er at den er ubehagelig er det bare bra, for det skal gjøre vondt :D Stå på (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inne i forsvaret nå, og kan skrive under på at sekkene du bruker i starten er søppel.. Sikkert ok sekker i utgangspunktet, men de er ganske slitt og nesten ingen har magebelte igjen, så er et lite helvette om man skal gå lenge. Ut ifra bilde ditt skal du søke mjk. Dette er kjent som et ganske hardt opptak, og om du ikke klarer dette i år, så vil jeg anbefale deg å finne en førstegangstjeneste som passer deg og søke på nytt ved neste mulighet. Nå vet jeg ikke noe om treningsbakgrunn osv, men det ble off-topic :p

Det jeg vil frem til er at om du har en sekk som funker ville jeg ikke invistert i en ny nå som du straks skal inn. Jeg ville heller ventet, og brukt den du har, hvis problemet er at den er ubehagelig er det bare bra, for det skal gjøre vondt :D Stå på (y)

Lurt :) Ja er det jeg har tenkt, prøve å få en førstegangstjeneste som kan gi meg godt innblikk og trening for å prøve meg på nytt om jeg evt. skulle ryke.

Hehe, lurt :) Tusen takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp en dårlig sekk. Det er det dummeste jeg har hørt. Går du med en sekk hvor hoftebelte er ødelagt blir du skadet. 70% av vekten skal være på hofta, bærer du uten hoftebeltet blir skuldrene pudding.

Gå med sekk hver dag. Gå inn m77. Gå med en god storsekk. Lær deg å tenk positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp en dårlig sekk. Det er det dummeste jeg har hørt. Går du med en sekk hvor hoftebelte er ødelagt blir du skadet. 70% av vekten skal være på hofta, bærer du uten hoftebeltet blir skuldrene pudding.

Gå med sekk hver dag. Gå inn m77. Gå med en god storsekk. Lær deg å tenk positivt.

Tror ikke noen har sagt han skal kjøpe dårlig sekk, men hvis den han har ikke er perfekt så går det fint. Og ja skuldrene blir pudding, men det er vel noe av det som skjer ila rekrutten/førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig skal han ikke kjøpe noe som er slitt, men gjør ingenting om han bruker ludvig sekken. Han får god trening med den, og om han får hoftebelte senere er jo det bare et pluss. Da er han vandt til å ha det verre! Mitt tips er å ikke bruke penger på sekk for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips og argumenter dere begge har. Men jeg skal jo gå med etterhvert 30kg i sekken om dagen. (Har jobbet meg oppover å gikk sist med 20kg på morgentur, sekken røk på langtur med 30kg). Skal jo være vondt og ubehagelig, men er vell ikke lurt å ødelegge seg selv heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips og argumenter dere begge har. Men jeg skal jo gå med etterhvert 30kg i sekken om dagen. (Har jobbet meg oppover å gikk sist med 20kg på morgentur, sekken røk på langtur med 30kg). Skal jo være vondt og ubehagelig, men er vell ikke lurt å ødelegge seg selv heller?

Du skal selvfølgelig ikke ødelegge deg selv! Hvis sekken din er ødelagt burde du kjøpe ny, og den du har linket til øverst er svært lik den som er i førstegangstjenesten, men ser litt mer solig ut og ikke så godt brukt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...