Gå til innhold

Finnes det perfekte kostholdet?


KreativeGeni

Anbefalte innlegg

Det er mange tanker og meninger rundt kosthold, hva som er sunt/usunt, hvor mye som er optimalt av ulike næringsstoffer og hva som må til for å "få til" kostholdet. Samtidig som mange leter etter det optimale, eller perfekte kostholdet så får man til stadighet høre at folk er forskjellige.

Det jeg lurer på er hvor forskjellige kan vi mennesker være når det kommer til kosthold og hva som er optimalt? Jeg forstår at det er forskjell på overvektige og undervektige, de som er i mye og de som er i lite aktivitet, samt kjønn. Men likevel, tror dere det finnes det et optimalt kosthold som passer til stort sett alle om en ser bort fra allergier? - og som ville fungert for "alle" sett at det ble innført og opprettholdt fra barna er små? Eller er folk så forskjellig også fra de er små så hver enkelt må finne det kostholdet som fungerer best for seg selv?

Og viss det finnes et slikt optimalt kosthold, finnes det noen personlige avvik fra "normalen" som gjør at en ikke bør spise et slikt kosthold? Med andre ord, bør det være stor forskjell på kostholdet, med unntak av kalorimengden for overvektige/undervektige, godt trente/utrente og mellom kjønnene?

Jeg har ikke så veldig mye kunnskaper innen ernæring, annet enn det som er selvlært, men jeg kjenner jeg blir litt forvirret over diskursen "vi er alle forskjellige og må finne vår egen måte å spise på". Er det preferanser i forskjellen mellom "godt nok" og "optimalt" som er bakgrunnen til "vi er alle forskjellige", eller er det andre ting en må ta hensyn til og som gjør at alle må finne sitt eget kosthold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å finne ut noe sånt, ang hva som er et "perfekt" kosthold til en person f.eks når det gjelder f.eks kroppsbygging. Det må vel årevis med forskning på denne ene personen. MYE testing osv.

Husker et treningsintervju med Marius "metern". Hvor han f.eks sa at å koke/ikke koke(husker ikke helt) havregryn om morningen. Gjore STORE forskjeller for ham både energi/måten kroppen responderte. Og akkurat sånt er jo sinnsykt interessant!

Men som de fleste sier: Mest sannsynlig finnes det nok ikke noe "perfekt" kosthold. Men muligens "optimalt", da man kan tolke det som "det beste man får til" f.eks :)

Jeg ser ihvertfall for meg at det må forskes på : temperatur i kropp, alle slags sykluser, fibre, blod osv osv før man i det hele tatt får svar + maaaaasse testing! Og kroppen forandrer seg jo også -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metern har nok testet mer enn de fleste. Tydelig at det han gjør funker bra for ham! Synd det med at han måtte kutte kosttilskudd på grunn av nyresvikt, men tilskudd funket tydeligvis ikke så bra som ren mat.

Hva han har vært å testet. Det skal jeg ikke uttale meg om, hehe! Men uansett. Saken med havregryn f.eks. Måten kroppen "prosesserer" maten osv. Kan vel være forskjellig, og dermed kan man bli mindre/mer oppblåst, føle seg trøtt/kvikker osv?:) Eller tar jeg helt feil?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La oss si du spiser havregryn ukokt i en uke - føler deg slapp og trøtt. Så koker du det i en uke - energien er på topp.

Skjer det andre ting i livet enn havregryn som bidrar her? Er det sannsynlig at det er havregrynet eller andre ting som påvirker?

Slike ting er det vanskelig å finne ut av selv, men de fleste av oss får slike erfaringer som vi enten tror på eller ei. Dersom jeg tenker ' kokt havregryn, gainz' og 'ukokt, slapp, trøø' kan jeg fort gjøre den opplevelsen nokså reell bare ved å tenke på det.

Soma og psyke henger sammen, hva som er hva er det vanskelig å si egentlig..Spesielt siden en gjør så mye annet samtidig som en gjør den endringen en gjør. For all del - mange kan oppleve dramatisk bedring av å kutte ut matvarer de reagerer på.

Hva mekanismen er bak kokt/ikke kokt havregryn, eller hva den teoretisk sett kan være..Tja. Bløtlagt lengre, mer medgjørlig fiber og fytat? Aner ikke. Kan være så mangt, kan være ingenting.

Synes uansett det er veldig interessant :D hehe! Lurer på om noen, noen gang faktisk forsker nok og finner ut noe ang denne type spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...