Gå til innhold

Anbefalte innlegg

SuperMilla Er det sånn at du må tisse mye i løpet av dagen med det inntaket der? Det kan jo være mange andre årsaker enn diabetes til en så enorm tørste. Søkte litt rundt på nett (ikke at jeg anbefaler noen å diagnosere seg selv ut i fra nett, understreker nok en gang viktigheten at du og en lege kommer til bunns i dette), diabetes insipidus er noe som kan stemme, særlig om tidligere fastende bl.prøver ikke har vist diabetes mellitus. Førstnevnte er knyttet til et antidiuretisk hormon som gjør at man skiller ut unormalt mye urin i løpet av dagen, som igjen skaper en enorm tørste. Har en link hvor det står litt om det. Sier ikke at det er dette du har, det er vel ingen av oss her på nett som er kvalifisert eller har nok grunnlag til å kunne fastslå noe som helst. Ville bare forsikre meg om at du tar dette alvorlig, og ikke slår deg til ro med at det bare er sånn. Å drikke så mye i løpet av en dag kan bla skape en ekstrem ubalanse i salter og elektrolytter, som igjen ikke er noe å ta lett på.

Takk for tips. Kommer ikke til å sette diagnose på meg selv, men jeg skal til legen å få testet dette ordentlig, så det er fint med tips som jeg kan nevne videre til legen. Opplever ofte at de tester for mer hvis man foreslår det selv ;)

Tisser ikke uvanlig mye nei, stort sett sjeldnere enn "normaldrikkende" venner. Eneste unntaket er om morgenen/tidlig på dagen før jeg har spist (men det er vel normalt vil jeg tro). Klarer fint å holde meg lenge, og selv om jeg våkner om natten av tørste og drikker kanskje en halv liter vann, våkner jeg aldri av at jeg må tisse. Innbiller meg at jeg holder på mye vann, og spesielt hvis jeg spiser brød/mel-produkter (noe jeg nesten har kuttet ut nå) blir jeg veldig oppblåst.

En annen ting jeg har tenkt over er at jeg spiser lite salt mat. Noen ganger kraver jeg salt og kan sitte og snækse maldon salt e.l. saltflak. Har også periodevis problemer med svimmelhet og kvalme uten noen annen åpenbar årsak, og har lest at det kan være pga ubalansen i salter og elektrolytter som du nevner, så dette skal sjekkes ut. Fastlegen min er veldig grei, og kommer nok til å sende meg rett til spesialist fremfor å styre med dette selv :happy:

Tusen takk tips og svar!

• 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Personlig drikker jeg altfor lite vann (latskap/ikke tørst). Å drikke mye vann generelt sett er bare bra så lenge man ikke pøser på 1l om gangen. Koppens væskebehov er avhengig av temperatur og ikke minst aktivitetsnivå. kroppen vil si ifra når du har behov for væske:

For lite væske: Tørr i munnen, svimmelhet, krampe ved hardtrening, ytelsesevne på trening, hodepine, mørk urin, etc.

Behov for væske: Tørst!

Annonse

SuperMilla så mye som du drikker så ville jeg jo gjette at du har sykt høyt blodtrykk, ved mindre du svetter utrolig mye eller er inn og ut på do hele tia...??
Kan jeg spørre hvordan svetting har noe sammenheng?

Jeg drikker 3,5-5 liter..helt avhengig hvor aktiv jeg er.

8-10l vann kan ikke være normalt i det hele tatt! Jeg drikker kun 0,5-1,5l vann om dagen, alt ettersom årstid(vinter/sommer) eller om jeg trener den dagen. Antakeligvis for lite, men har ingen plager. Drikker jeg noe mer enn 2l må jeg på do HELE tiden. Lurer på hvor dine 8-10l blir av om du ikke går spesielt mye på do? :huh:

Kan jeg spørre hvordan svetting har noe sammenheng?

Jeg drikker 3,5-5 liter..helt avhengig hvor aktiv jeg er.

Jeg vet ikke helt hva du sikter til, men tenkte først at det ville være logisk med mer vann i kroppen ->større press mot alle typer vev (+ høyt BT) -> kroppen bruker mer energi på og omsette og kvitte seg med alt for mye vann(hvis ikke vannlating) for og unngå ødem(vannsamling i vev) og derfor vil svettesekresjonen øke. Jeg vil jo også tro at dette høres helt vannvittig ut (pun not intended!) å drikke så mye vann i løpet av èn dag uten og måtte ha en dass på slep! :)

Edit: må jo nevne at alle mennesker selvfølgelig er individuelle og at det jeg skrev over er et utgangspunkt hvor sykdom ikke påvirker kroppens metabolisme :cool:

Jeg vet ikke helt hva du sikter til, men tenkte først at det ville være logisk med mer vann i kroppen ->større press mot alle typer vev (+ høyt BT) -> kroppen bruker mer energi på og omsette og kvitte seg med alt for mye vann(hvis ikke vannlating) for og unngå ødem(vannsamling i vev) og derfor vil svettesekresjonen øke. Jeg vil jo også tro at dette høres helt vannvittig ut (pun not intended!) å drikke så mye vann i løpet av èn dag uten og måtte ha en dass på slep! :)

Edit: må jo nevne at alle mennesker selvfølgelig er individuelle og at det jeg skrev over er et utgangspunkt hvor sykdom ikke påvirker kroppens metabolisme :cool:

Mente bare sammenhengen imellom høytbt og svetting og vanndrikking. Aldri hørt at man kan svette mer pga at man drikker mer...svetting er tross alt kroppsfunksjonen som skal avkjøle kroppen når man blir varm;) Det er derfor vi svetter tross alt. Mange kan drikke masse men ikke svette noe mye:) Ang høyt blodtrykk...mener du at man kan få det av å drikke mye eller ha mye ødem? i sammenheng med graviditet er dette vanlig som sammenheng,men visste ikke at det var det ellers. Jeg spør om disse tingene fordi jeg fant det interessant,mener ikke at du skal ta baklengs salto om du ikke har noe beviser eller linker til dokumentasjon på disse tingene altså,men om du antok dette så sppør jeg fordi det da virker som du hade peiling:P
Mente bare sammenhengen imellom høytbt og svetting og vanndrikking. Aldri hørt at man kan svette mer pga at man drikker mer...svetting er tross alt kroppsfunksjonen som skal avkjøle kroppen når man blir varm;) Det er derfor vi svetter tross alt. Mange kan drikke masse men ikke svette noe mye:) Ang høyt blodtrykk...mener du at man kan få det av å drikke mye eller ha mye ødem? i sammenheng med graviditet er dette vanlig som sammenheng,men visste ikke at det var det ellers. Jeg spør om disse tingene fordi jeg fant det interessant,mener ikke at du skal ta baklengs salto om du ikke har noe beviser eller linker til dokumentasjon på disse tingene altså,men om du antok dette så sppør jeg fordi det da virker som du hade peiling:p

hehe, jeg skjønner :) nå skal jeg ikke pøse på her, men ja du har rett i at svetting er en nedkjølningsfunksjon, men ikke ene og alene, da kroppen består av forskjellige svettekjertler til forskjellige sammenhenger.

Ang. blodtrykk, så blir dette definitivt påvirket av ødem og væskeinntak, da det i stor grad påvirker hele sirkulasjonssystemet. Ødemer oppstår blant annet ved at det er et høyt trykk i årene som fører med seg at væske (spesifikt vann i denne sammenhengen) presses ut i nærliggende vev fordi årer (uavhengig av type) har en viss begrensning for tøylighet.

TL;DR med dårlig eksempel: Hvis du fyller på med væske i et lukket system vil trykket automatisk gå opp. Vann er av væskene som lettest kan passere en årevegg (generelt) og vil derfor alltid først presses ut. (ødemer, høyt bt, o.l.)

basert på pensum fra Wyller, B.V. (2009). Det friske og det syke mennesket I-VI: Cellebiologi, anatomi og fysiologi

Annonse

Jeg kan drikke mye.. som regel 4-6 liter i løpet av en dag, men har jeg en mugge på bordet (2 liters) kan jeg fort fylle den 4/5 ganger i løpet av en dag jeg sitter hjemme (altså 8-10 liter)

har testet meg for diabetes 4 ganger.. det kan være diabetes insipidus (som er en hormonforstyrrelse og ikke er noe farlig så lenge du ikke drikker for mye)

Jeg drikker ca 6 liter vann / vann iblandet litt FunLight saft pr dag. I tillegg kommer ca 5 kopper kaffe og evnt en kopp te. Dette er "innrapportert" lege via nøyaktig oppfølging / skjematisk nedtegenelse av all daglig drikke over en 7-dagers periode. Legene reagerte på at jeg drakk mye / tørstet mye, men konklusjonen ble at det ikke var noe galt. Jeg har åpenbart behov for et litt over gjennomsnittlig væskeinntak. Jeg har et lavt (tidvis for lavt) blodsukkernivå, og har et gjennomgående relativt lavt blodtrykk, så tørsten min har ingen relasjon til diabetes eller høyt blodtrykk. Jeg svetter ikke spesielt mye, men tester det ikke akkurat ut så mye heller (bedriver aldri "blodsmak-i-munnen-cardio), men det hender vel at svetten perler under styrketreningen (og det er sikkert en bra ting:D). Uansett - det er åpenbart forskjell på folk, også folk som er komplett friske, så kanskje det er greit at noen drikker 2 liter mens andre drikker 8 liter?:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...