Gå til innhold

PSMF og overvekt


Blondina

Anbefalte innlegg

Hvordan vil jeg som ikke faller under kategoriene normal eller ekstremt overvektig(tror jeg da) skulle forholde meg til denne dietten? Leser at man ikke bør kjøre den i over 14 dager dersom man bare skal ned noen kilo, mens dersom man er ekstremt overvektig kan man kjøre den inntil 3 mnd? Hvor lenge skulle jeg eventuelt gjort det?

Jeg ligger vel på vippepunktet mellom overvektig og fedme på BMI-skalaen. Er PSMF en god idé? Noen formeninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreslår du bare starter med noen uker og tar det derifra. Ingen vits å lage planer så langt frem etter min mening. Ekstremt overvektige kan kjøre den lenger enn det om man legger inn pauser, men vi foretrekker å være litt strengere i artikkelen. Såvidt jeg ser er du 21 og da forhåpentligvis i stand til å vurdere om du takler en hard diett psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Okei, ja. Det virker jo, utifra de menyforslagene jeg har sett, overkommelig. Har gått på lavkarbo det siste halvåret ca, og gått ned 12 kg på det, så det vet jeg jo at jeg får til. Men lavkarbo er i utgangspunktet ikke spesielt vanskelig. Sånn i utgangspunktet så ser jeg ikke på meg selv som noe veldig psykisk sterk. Spesielt ikke når det kommer til mat, fordi jeg har en tendens til å bruke det i forbindelse med følelser. Er det kanskje en dårlig idé å starte med PSMF når jeg er midt i en eksamenperiode?

Akkurat nå vet jeg ikke om det jeg driver med kan kvalifiseres som kosthold engang, så derfor må jeg finne ut hva jeg skal satse på frem til jul, iallefall. Noen tips?

Jeg har altså spist moderat lavkarbo generelt i år, og skeia ut de siste to månedene ca, med å spise hva som helst og lavkarbo i bunn(egentlig en katastrofeoppskift der), men jeg har utrolig nok ikke gått noe mer opp i vekt. Tenker at jeg må skjerpe meg før jeg begynner å gå opp i vekt, for jeg skjønner at dette ikke fungerer i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver du har gått ned 12kg på lavkarbo? Imponerende! Vet du hva? Når man har gått ned 12kg på en diett, så fortsetter man bare. Om du sliter med å spise skikkelig lavkarbo kan du gå for en liberal variant med 50-80g karbohydrat pr dag. Noe veldig mye mer ville jeg ikke gått på, fordi du trolig både har lav insulinfølsomhet og høy sultfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, ja, jeg har faktisk det! Vært ganske flink! Men poenget var at det var så utrolig enkelt. Det er ikke så mye som egentlig er så veldig godt man må avstå fra på lavkarbo. Spørs om jeg har litt den oppfattelsen at en diett skal være vanskelig. Men hvordan skal man trene når man går på lavkarbo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke trent annerledes på lavkarbo enn du ellers ville gjort:) får du større problemer med slapphet ville jeg bare lagt inn en dag eller to i uka med littegrann mer karbo, fortrinnsvis i form av potet/villris/havregryn. Selv spiser jeg mer eller mindre lavkarbo relativt ubevisst, ved at jeg har kuttet brød, pasta og liknende "ferdigprodukter", og jeg har mye mer energi nå enn før, så har ingen behov for å endre noe på treningen pga kosten:) riktignok teller jeg ikke karbohydrater, da jeg forholder meg mer til matvarer/typer mat og samlet kaloriinntak, men prinsippet vil jeg si blir det samme; ikke endre noe med mindre du må fordi det ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening på lavkarbo funker fint for meg. Ligger på 5-15 g karbs pr dag, trener 4-5 dager i uka, både kardio og styrke. Men prøv deg fram, noen trenger antakelig litt ekstra karbohydrater når de trener, andre ikke. :)

Hvordan ser kostholdet ditt ut en tilfeldig dag, har du lyst å dele det med meg?:) Jeg klarer ikke å få ned tallet på karbohydrat jeg :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser kostholdet ditt ut en tilfeldig dag, har du lyst å dele det med meg?:) Jeg klarer ikke å få ned tallet på karbohydrat jeg :s

Menyen min består for det meste av:

Frokost: Omelett. Egg, fløte, kjøttpålegg og ost. Stekt i meierismør.

Lunsj: Salat av div. salatblader og agurk. Varierer litt mellom tunfisk, kylling, skinke, egg, reker. Fetaost og majones.

Middag: Varierer mellom kjøttdeig, kylling, laks, torsk og svinekjøtt. Tilbehør er div. kombinasjoner av sopp, løk, brokkoli, blomkål. Enten stekt eller som mos. Gjerne blandet med fløte, smør, blåmuggost.

Kveld: Cottage Cheese med litt kanel el.l. Eller litt ost og kjøttpålegg. Eller reker og røkelaks med litt majones og tyrkisk yoghurt.

Av og til bruker jeg en proteinshake hvis jeg har trent hardt og det er en stund til jeg får lagt meg skikkelig mat. Hvis jeg skal på trening og det er litt lenge siden jeg spiste, tar jeg gjerne litt ost eller et eller annet med proteiner, så holder det bra gjennom treningsøkten.

Dette funker bra for meg, jeg holder meg mett og unngår søtsug. Krever naturligvis planlegging og litt forsakelse, men nå er det blitt såpass av en vane at det går av seg selv. Sjekker det jeg spiser på diett.no av og til for å sikre at jeg er på rett spor.

Lykke til med å finne det kostholdet som passer best for deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lengre du går på lavkarbo, jo bedre går treningen. Det tar litt tid før kroppen tilpasser seg å bruke fett som energikilde (og øker lagrene sine av intramuskulære triglyserider), men for folk flest burde ikke dette by på nevneverdige problemer.

Dette kan jeg lett skrive under på!

Har gått på lavkarbo i snart 9 måneder, og så og si ikke trent.

Hadde min første joggeøkt for rundt 1,5 mnd siden, og jeg bare fløy av sted, føltes som jeg aldri skulle gå tom for energi :D

og det skal sies at jeg HATET jogging og kondis trening før, holdt meg laaaangt unna alt som ville gjøre at pulsen gikk opp, men nå er det helt himmelsk å jogge, kommer mye lenger for hver eneste økt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...