Gå til innhold

Hvilke matvarer benytter DU deg av for å carbe opp

Anbefalte innlegg

Tittelen sier det meste. Spørsmålet kan være knyttet til oppcarbing på en re-feed dag under typ lav kcal diett, eller rettet mot hva du benytter som hovedkilde til karbohydrater når du ønsker å prestere styrkemessig, eventuelt til rent muskelbyggende formål. Dersom du benytter deg av spesifikke kosttilskudd, kan man slenge inn disse også. I tillegg er det fint om man tar seg tid til å forklare hvorfor man bevisst velger de matvarene man gjør.

Carbohydrates.bmp

Fortsetter under...

karber ikke opp nå fortiden da jeg er realtiv stillesittende... ;) Men i forbindelse med sykkelritt fungerte det godt med makaroni! En annen favoritt er risgrøt. masse karbo uten atdet metter enormt. For meg er det en utfording å dekke energibehovet når det blir såpass stort som i rittsesongen, så etter litt prøving (og feiling,.!!!)bhar jeg funnet ut av "raske" karbs generelt fungerer bedre enn grove - hvertfall når hensikten er å fylle opp lagrene før de igjen skal tømmes! Hadde målet vært "deffing" ville jeg nok gjort det anderledes..

MEN en får plass til utrolig mye mer av kneipbrød, makaroni og ris enn f.eks rugbrød, byggryn og fullkornspasta ;)

Ellers: LOMPER, banan, yoghurt med korn/musli + tørket frukt, rosin, daddel, tranebær, tørket annanas..:(YUM!)

karber ikke opp nå fortiden da jeg er realtiv stillesittende... ;) Men i forbindelse med sykkelritt fungerte det godt med makaroni! En annen favoritt er risgrøt. masse karbo uten atdet metter enormt. For meg er det en utfording å dekke energibehovet når det blir såpass stort som i rittsesongen, så etter litt prøving (og feiling,.!!!)bhar jeg funnet ut av "raske" karbs generelt fungerer bedre enn grove - hvertfall når hensikten er å fylle opp lagrene før de igjen skal tømmes! Hadde målet vært "deffing" ville jeg nok gjort det anderledes..

MEN en får plass til utrolig mye mer av kneipbrød, makaroni og ris enn f.eks rugbrød, byggryn og fullkornspasta ;)

Ellers: LOMPER, banan, yoghurt med korn/musli + tørket frukt, rosin, daddel, tranebær, tørket annanas..:(YUM!)

Interessante erfaringer du har gjort deg. Fin makaroni har jeg faktisk aldri prøvd ut på meg selv. Har du noen enkle tilberednings / krydder tips eller spiser du det bare plain? Personlig foretrekker jeg minst mulig fullkornsprodukter, ja selv på deff. da jeg har erfart at kroppen min responderer bedre på e.g. hvit ris. Beholder mye bedre trykk intramuskulært (målt med inBody) og presterer dermed bedre styrkemessig hele veien. Sørger riktignok for å dekke fiberbehovet mitt på omlag 25g. pr. dag med grønnsaker og fiberfin i proteinshaken.

Annonse

Interessante erfaringer du har gjort deg. Fin makaroni har jeg faktisk aldri prøvd ut på meg selv. Har du noen enkle tilberednings / krydder tips eller spiser du det bare plain? .

Siden min utfordring er å få i meg nok så spiser jeg den med mindremengder "annet" på siden. Bruker jeg f.eks kylling + makaroni så metter kyllingen enormt slik at jeg får i meg mindre :p

Jeg er absolutt ingen mesterkokk men har to favoritter da:

1) stekt løk + sopp (fres kjapt i panna) + ketchup/ hermtiserte tomater helles over.

Ferdig kokt makaroni hives oppi stekepana og alt røres sammen! digg ;)

2) ca 1/2 boks magerost/smøreost fra kavli (kyllingosten er god og proteinrik!) + makaroni blandes sammen! + evt ketchup + evt salamibiter/skinke

en gang stappa jeg makaroni oppi pitabrød... d funker det også altså men det er nok bare jeg som er sær så tror ikke jeg skal "anbefale" det :p

• 2 uker senere...
Gjest FannyLor

Spiser poteter, ris, noe frukt og bær, glutenfri kakemix, riskaker etc - holder meg unna mye fett, fiber og fint mel da det kan gi mageproblemer (spes mye fiber) og det blir anbefalt og også spise lite melkeprodukter under en oppkarbing, men er ikke så veldig flink til og holde meg unna det :p

Annonse

Synes det blir litt feil at folk skal si de carber opp på sjokolade,bacon osv... Da er det jo snakk om refeed.. Og ikke oppKARBING.....

Men personlig ville det nok gått i: hveteboller, type lefser, mer havregryn og mer ris.

Jeg tenker bare CARBS jeg da :p Da har jeg i såfall ikke skjønt forskjellen på refeed og oppcarbing..

Nja.. Går vel det og forsåvidt. Men da vil jo du gå MYE høyere på inntaket enn på en ren "oppkarbing". Hvor fokuset er å få i seg mest mulig karbs.. Da skal man jo tross alt holde fett til "minimum" osv. For å få plass til mest mulig karbs i kostholdet! :)

Men for all del :D Går jo ann å "refeede"(få energi tilbake) på sjokolade og! hehe :D Men personlig hadde jeg valgt mer "rene" oppkarbingskilder(lite fett osv) for å få "mest for penga" når det gjelder en oppkarbing!:)

Nja.. Går vel det og forsåvidt. Men da vil jo du gå MYE høyere på inntaket enn på en ren "oppkarbing". Hvor fokuset er å få i seg mest mulig karbs.. Da skal man jo tross alt holde fett til "minimum" osv. For å få plass til mest mulig karbs i kostholdet! :)

Men for all del :D Går jo ann å "refeede"(få energi tilbake) på sjokolade og! hehe :D Men personlig hadde jeg valgt mer "rene" oppkarbingskilder(lite fett osv) for å få "mest for penga" når det gjelder en oppkarbing!:)

True true :) Må nok sette meg mer inn i akkurat det der merker jeg ;)

True true :) Må nok sette meg mer inn i akkurat det der merker jeg ;)

Kan godt hende jeg tar feil. men for meg blir "oppKARBING" fokus på karbs, ettersom man muligens ligger lavt på dette på en diett! Mens refeed er gjerne en dag hvor du tar igjen "tapt" energi/gir kroppen en dag hvor man "sjokker" osv... Hvis du skjønner^^

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...