Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hallo!

Det har seg slik at skolen jeg går på, holder årlig en benkpress konkurranse. Nemlig flest mulig repetisjoner med 50kg. Er det noen som har noen forslag til hvordan man kan trene seg opp til konkurransen? Bortsett fra de vanlige spis riktig, tren baseøvelser, så lurte jeg på om det kunne være noen spesielle tips?

Blir takknemlig for svar^^

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15517-benkpress-konkurranse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg tipper vinneren får 30-40 reps. De fleste halvgode benkere på videregående skoler har rundt 110 kg i benkpress. Det tilsvarer 30-40 reps på 50 kg.

Noen vgs har riktignok benkpressmonstre som lgger langt foran alle andre, så har du en av dem på skolen din, vil nok vnneren ligge nærmere 50 reps.

Hvor mange reps bør man ta for å kunne håpe på å vinne (på generelt grunnlag - ettersom vi her ikke vet noe om deltakerne)? Med andre ord, hva er et "bra" antall?

Beklager for at det tok lang tid. Men som sagt et bra antall er rundt 35-40. Rekorden ligger på rundt 50. Husker ikke helt.

Jeg ville forhørt meg om reglene. Dersom de er veldig slakke så må du utnytte det til det fulle. Sprettbenkt, rumpeløft, begrenset bevegelsesbane. Det er svært mye å hente på å jukse på løftene.

Ellers gjelder det å trene for maksimalt antall repetisjoner. Høy 1rm vil hjelpe litt, men muskulær utholdenhet vil være det aller viktigste. Det er lite å hente ved å trene for 1RM-styrke dersom du tar over 100kg.

Jeg ville forhørt meg om reglene. Dersom de er veldig slakke så må du utnytte det til det fulle. Sprettbenkt, rumpeløft, begrenset bevegelsesbane. Det er svært mye å hente på å jukse på løftene.

Ellers gjelder det å trene for maksimalt antall repetisjoner. Høy 1rm vil hjelpe litt, men muskulær utholdenhet vil være det aller viktigste.

Joo, greit nok det, men jeg er ikke særlig keen på å jukse til meg førsteplass. Er jo litt større ære å ha gjort seg fortjent til tittelen. Right?

Joo, greit nok det, men jeg er ikke særlig keen på å jukse til meg førsteplass. Er jo litt større ære å ha gjort seg fortjent til tittelen. Right?

Det er ikke juks dersom det er tillatt i konkurransen. Jeg mener ikke faktisk juks, men juks i forhold til hva man normalt anser som god benkpressteknikk.

Hvor mange repetisjoner tar du nå på 50 kg?

Annonse

Dette er god maksrepteknikk. Men prøv å få til en liten sprett i bunnen.

http://www.youtube.com/watch?v=EP-OYrkdFX8

Hadde nok vert en fordel å hatt noe raskere repetisjoner, når man løfter med så lette vekter som 50kg e det lette å få en fin flyt med raske repetisjoner som igjen ikke vil bruke så mye energi som å løfte kontrollert.

Hadde nok vert en fordel å hatt noe raskere repetisjoner, når man løfter med så lette vekter som 50kg e det lette å få en fin flyt med raske repetisjoner som igjen ikke vil bruke så mye energi som å løfte kontrollert.

Enig med deg der. Det var mest for å vise bevegelsesområdet. Hvis man benker med sprett blir det også gjerne automatisk en del raskere.

Hovedpoenget er uansett at teknikk er ekstremt viktig for å sanke så mange reps som mulig.

Enig med deg der. Det var mest for å vise bevegelsesområdet. Hvis man benker med sprett blir det også gjerne automatisk en del raskere.

Hovedpoenget er uansett at teknikk er ekstremt viktig for å sanke så mange reps som mulig.

Agreed, teknikk er essensielt, økt 25 reps på et halvår med bedre teknikk og såklart litt sterkere selv når vi hadde benkkonkurranse !

Hvis jeg skulle satt opp et opplegg så tenker jeg at jeg ville satt av tre dager i uka. En dag med med tung benkpress med 3 reps der du jobber deg gradivis oppover til din 5 rep max. To dager med lett og tung høyrep. F.eks 2-4 sett nær maks antall reps på 60 kg og en dag nær maks antall reps på 50 kg. Tungt, men aldri til failure.

På den tunge dagen med lavrep kan du fokusere på god benkpressteknikk. Stopp i bunnen og lockout på toppen. På høyrepdagene fokuser på å få god arbeidsøkonomi med lett sprett og uten lockout.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...