Gå til innhold

Bygge PC selv? Erfaringer?(for the gamers)


Gjest Slettet

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet

Har lyst å gå til innkjøp(vurderer) av ny pc! Har hatt bærbar de siste årene, men er vel ønskelig å gå over til stasjonær(mer for pengene)!

Per dags dato er specs på bærbar:

Prosessor: Intel Core i5-450M(2,4ghz,3mb l3cache)

Skjermkort: Nvidia GeForce GT320M(up to 2267mb Turbocache)

Skjerm: 15,6 HD LED LCD

Minne: 3 GB DDR3

Harddisk: 320 GB HDD

Mmm ja.. Klarer i grunn å kjøre wow/bf bc2.. Men vil slite på høyeste, er tross alt bærbar til 6000kr(snart 3år gammel)

Det jeg vurderer er å kjøpe meg pc stasjonær, enten bygge selv eller ferdig. Da ser jeg på prisklasser rundt 5000kr til 7000kr(ferdig bygd). Komplett har jo "ferdig bygde gamer". Til rundt 6-7k.. Per dags dato trenger jeg ikke skjerm/tastatur/høytalere/mus!

Pcen vil bli brukt til: surfing, enkle word ting(skole), laste ned filmer(trenger ikke noe monster av hardisk egentlig), og selvfølgelig gaming! Dvs: ønsker egentlig å kunne kjøre spill som BF3, WoW! Og nå vet man ikke specs på Rome Total War 2! Men det er definitivt et mål å kunne kjøre det!

Men jeg ser stor fordel med det å bygge selv, selv om jeg ikke kan noe. Tenker da på valgfrihet, oppgraderinger i fremtiden osv..

Noen av dere datafolk her ute som har noen peiling? Hva bør man tenke på når man velger ut deler?

Og er det noe å "spare" ved å velge deler selv? Får jo garanti per del, og ikke for hele pcen osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Du kan jo velge deg en "ferdig bygget" pc, også endrer du denne selv, legg til og fjerne deler akkurat som du vil. :)

Nja njo, men får jo ikke alltid "akkurat" det man vil ha osv.. Og spørsmålet er jo: er det fortsatt billigere å bygge helt fra scratch?:)

Har du kabinett selv? isåfall selger de fine pakkeløsninger på komplett: Komplett.no - PC i deler - Intel

Jeg bygde gamer rig selv for 3-4år siden og la ned litt over 18k i den. Drar fortsatt de fleste spill på max.

Nja, storebroen til damen har en gammel pc han skulle ha kastet(typ 3-4år gammel tho)! Så er nok et helt ok kabinett der, samt et par andre deler muligens(skal høre med ham)!

Hehe,ja 18k har jeg nok ikke råd til desverre. Er fattig student, som vil game litt! Og litt lei bærbare som blir overopphetet osv+ klarer ikke kjøre bf/cod osv på dette dritet her. haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet

Må bare spørre: hvis man har kjøpt en pc(stasjonær)! Hvor lett er det egentlig å kjøpe deler i fremtiden? F.eks Hvis man trenger mer minne,bedre skjermkort,prosessor osv? Store utfordringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja njo, men får jo ikke alltid "akkurat" det man vil ha osv.. Og spørsmålet er jo: er det fortsatt billigere å bygge helt fra scratch?:)

Det vil jeg tro det er. :) Jeg pleier å bruke noen timer, begynner med hovedkort, cpu, minne og skjermkort + en SSD disk til OS, spill blir lagt på en vanlig disk.

Sammenlign gjerne handlekurven hos flere leverandører når du har satt sammen det du skal ha. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare spørre: hvis man har kjøpt en pc(stasjonær)! Hvor lett er det egentlig å kjøpe deler i fremtiden? F.eks Hvis man trenger mer minne,bedre skjermkort,prosessor osv? Store utfordringer?

Det kommer litt ann på hvem hovedkort du velger, og hvor langt inn i fremtiden du mener :p

Komplett.no - PC i deler - Intel Core i7-3770 <- rimelig komplett med kabinett osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Det kommer litt ann på hvem hovedkort du velger, og hvor langt inn i fremtiden du mener :p

Komplett.no - PC i deler - Intel Core i7-3770 <- rimelig komplett med kabinett osv.

Tenker da typ at jeg slipper å måtte investere i ny pc hver 2-3år. At jeg heller kan investere i f.eks 1-2 deler hvert 2-3år istedenfor alt(som jeg nå hittil har gjort)!

Om jeg så må investere i 1 ny del hvert år, så er ikke det så sinnsykt dyrt! som om jeg tar 8000kr hvert 2år..

Kravet nå må at det kan kjøre bf3/Cod/wow og RTW 2!! Satser på jeg får kjøpt deler/pc nå ila julen hvis jeg bestemmer meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker da typ at jeg slipper å måtte investere i ny pc hver 2-3år. At jeg heller kan investere i f.eks 1-2 deler hvert 2-3år istedenfor alt(som jeg nå hittil har gjort)!

Om jeg så må investere i 1 ny del hvert år, så er ikke det så sinnsykt dyrt! som om jeg tar 8000kr hvert 2år..

Kravet nå må at det kan kjøre bf3/Cod/wow og RTW 2!! Satser på jeg får kjøpt deler/pc nå ila julen hvis jeg bestemmer meg!

Er gode deler som ligger i de intel pakkene der. masse minne ihvertfall, nok til at du ikke trenger å tenke på det på mange år. Venter du litt med å kjøpe pc vil det jo komme masse bra tilbud iløpet av denne måneden hos alle databutikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte "selv"bygget gjennom komplett for snart to år sia;

Intel Core i5-2500K 3.3GHz

Corsair Vengeance 8GB, 1600MHz

Gainward GeForce GTX 570

Corsair Force F60 60GB (angrer på at jeg ikke kjøpte større SSD-disc nå)

Western Digital Caviar 2TB

ASUS P8P67, Socket-1155

Corsair H50 Hydro

Corsair HX 750W

Cooler Master CM 690 II Advanced

Fungerer som en drøm på alle spill hittil, (Crysis, BF3, Skyrim, osv osv.) Sjekk ut hardware for anmeldelser av komponenter og gjør litt research på sammenlikninger, så slipper du og oppgradere så ofte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Kjøpte "selv"bygget gjennom komplett for snart to år sia;

Intel Core i5-2500K 3.3GHz

Corsair Vengeance 8GB, 1600MHz

Gainward GeForce GTX 570

Corsair Force F60 60GB (angrer på at jeg ikke kjøpte større SSD-disc nå)

Western Digital Caviar 2TB

ASUS P8P67, Socket-1155

Corsair H50 Hydro

Corsair HX 750W

Cooler Master CM 690 II Advanced

Fungerer som en drøm på alle spill hittil, (Crysis, BF3, Skyrim, osv osv.) Sjekk ut hardware for anmeldelser av komponenter og gjør litt research på sammenlikninger, så slipper du og oppgradere så ofte :)

Kunne sikkert søkt osv, men hva er egentlig en SSD-disc? hehe!

Tenker at skal jeg ut med penger så blir det fra 6000-8000kr(uten skjerm osv osv osv).. Dvs: Da må jeg ha skjermkort som kjører BF3/Rome total war 2 på grei settings, samt prosessor(i5/i7 tror jeg bør holde)! samt minst 8gb minne. Jeg har desverre ikke noe som helst peiling på pc og sånt :( Så får nok bare lete samt se litt rundt på nett! Men takker for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ingen "ekspert" selv hehe, men en SSD disc kan sammenligned med en flash-minnepinne. I motsetning til en vanlig harddisc (HDD) så har den ingen deler som beveger seg (HDD kan høres at spinner, og skaper derav friksjon->varme->større behov for nedkjøling) SSD har lenge vært veldig dyrt ettersom det ikke er lenge siden det kom godt inn på markedet, men mange velger nå og ha en 60-120gb SSD disc som "hoved"disc, der Windows (les: OS) og lignende innstalleres, og en vanlig HDD som man kan ha spill og alt mulig annet på. Da starter maskinen opp og responderer mye raskere, fordi operativsystemet ligger på en harddisc som ikke trenger å "starte opp" på samme måte som vanlige HDD. :)

Når jeg sto på valget mellom i5 og i7, leste jeg bare anmeldelser her og der og googla meg fram til at jeg ville ha LIKE mye nytte av i5-2500K som en dyrere varient, men dette er smak og behag, og som sagt hvis du bare googler litt av noen av produktene du vurderer, så finner du raskt ut om det er penger og spare eller ei. RAM i seg selv er ganske billig nå, så 8GB er jo helt greit :) (husk at du må ha et 64-BIT operativsystem for å kunne dra nytte av all RAMmen, altså ikke Windows 32bit hvis du har det.

TL;DR: Siden du ikke skal ha skjerm osv osv som du skriver, så kommer du til å spare mye på bare dette. Beste tips er vel å bruke google og søke opp komponenter for det du kan, uansett "ekspertnivå" :) Men det er nok andre her som har mye mer peiling enn meg.. hehe (y)

Ta utgangspunkt fra en ferdigmaskin på komplett for eksempel og gå videre derifra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått å planlagt nytt Pc kjøp selv en stund. Min skal være en rein Gamer pc, skal bare brukes til det. Så gjør jeg alt annet på en laptop eller iPad. Blir nok en Komplett Pc på meg regner jeg med. Er sikkert litt dyrt, men jo mindre arbeid jeg trenger å legge ned i å sette sammen pcen jo bedre.

Har bare spilt på konsoller de siste årene. Men nå som de begynner å bli litt gamle så kunne jeg tenkt meg et steg videre. Har allerede pcene mine koblet opp til TV og spiller spillene med kontroller gjennom STEAM. Så det blir ikke mye forskjell fra konsoll gaming bortsett fra grafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest johnmf94

har ikke lest hele tråden, men vil bare si at det idag er svært liten prisforskjell fra å bygge PC helt fra scratch og fra å kjøpe en ferdigbygd fra komplett hvor du velger deler selv.

Når det gjelder Rome2 så har SEGA sagt at det skal kunne kjøres på litt eldre PC'er også, og en PC til 5-7k idag burde kunne kjøre dette greit:) gleder meg selv til dette spillet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
har ikke lest hele tråden, men vil bare si at det idag er svært liten prisforskjell fra å bygge PC helt fra scratch og fra å kjøpe en ferdigbygd fra komplett hvor du velger deler selv.

Når det gjelder Rome2 så har SEGA sagt at det skal kunne kjøres på litt eldre PC'er også, og en PC til 5-7k idag burde kunne kjøre dette greit:) gleder meg selv til dette spillet

Ja. men per dags dato har jeg en pc som blir altfor varm osv.. Så slår seg av :( Når jeg spiller BFBC2/wow/rome total war over lengre tid osv... Sinnsykt irriterende..Så nå går jeg heller til innkjøp av stasjonær og legger 6-8000kr på det. Sånn at den varer en liten stund ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johnmf94

ja finn en pc til 6-8k, trenger ikke mer en det:) Har selv en 4år gammel bærbar som bråker og blir jævlig varm.. har ikke spilt spill på godt over 1 år uansett, men kommer definitivt til å kjøpe en bedre PC senere bare for å kunne spill Rome2:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet

Når vi først er inne på disse komplett greiene osv: Hvordan kan man egentlig vite hva man bør ha til f.eks BF3(har jeg en pc som kan spille BF3 går jeg utifra den funker på RTW 2 osv)!

Jeg har jo ikke noen som helst anelse ang f.eks skjermkort.. Vet jo at flerkjerners prosessor og ram over 4/8gb skal holde.. Men hva med skjermkort? Hva er det "nyeste/beste" nå for tiden?

Grunnen jeg spør er at jeg mest sannsynlig kan få noen deler av broren til damen sin gamle pc.. Har sikkert fikset meg ram,evt prosessor osv der. Men må muligens oppgradere noe! Any idea how to check whats good/not?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google! Generelt kan jo prisen si endel om ytelsen også. Googler du skjermkortets navn og "benchmark" får du opp lister som viser gjennomsnittlig fps, maks fps osv sammenliknet med andre kort. Noen ganger kan man slenge med ett spesifikt spill i søkefeltet også, feks: "radeon 7950 bf3 benchmark" og du får opp sider som dette:

Benchmark Results: Battlefield 3 : AMD Radeon HD 7950 Review: Up Against GeForce GTX 580

Skjermkort er forøvrig den soleklart viktigste komponenten i tunge grafiske spill som feks de fleste nye skytespill. Kun diverse strategispill osv (feks starcraft) krevr mer av prosessoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...