Gå til innhold

Bygge PC selv? Erfaringer?(for the gamers)


Gjest Slettet

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet
Google! Generelt kan jo prisen si endel om ytelsen også. Googler du skjermkortets navn og "benchmark" får du opp lister som viser gjennomsnittlig fps, maks fps osv sammenliknet med andre kort. Noen ganger kan man slenge med ett spesifikt spill i søkefeltet også, feks: "radeon 7950 bf3 benchmark" og du får opp sider som dette:

Benchmark Results: Battlefield 3 : AMD Radeon HD 7950 Review: Up Against GeForce GTX 580

Skjermkort er forøvrig den soleklart viktigste komponenten i tunge grafiske spill som feks de fleste nye skytespill. Kun diverse strategispill osv (feks starcraft) krevr mer av prosessoren.

Nja, men nå er jo ikke jeg ute etter sammenligning osv... Jeg er ute etter "hva er bra, hva er ikke" hehe.. Ettersom jeg skal ha nytt uten å ha peiling... men det gir jo en viss pekepinn ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nja, men nå er jo ikke jeg ute etter sammenligning osv... Jeg er ute etter "hva er bra, hva er ikke" hehe.. Ettersom jeg skal ha nytt uten å ha peiling... men det gir jo en viss pekepinn ja :)

Du kan bruke grafene du finner for å se hva som er bra og hva som er dårlig. Hvis du feks forventer å kunne psille bf3 med grafikken satt på maks, så finner du grafen hvor disse instillingene er brukt. Sjekk også hvilken oppløsning du kommer til å bruke, det mest vanlige er full hd, altså 1920*1080. Grafen med maks grafikk og denne oppløsningen vil feks vise at ett skjemkort til under tusenlappen vil ligge på feks 10fps minimum og 25fps i gjennomsnitt. dette er for lavt til å gi en god spilloppllevelse. Du er ute etter ett skjemkort som kan gi en minimums fps på 30 eller mer og gjerne ette gjennomsnitt på rundt 40-50 eller mer, dette med instillingene/oppløsningen du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen måte å gjøre det på er å kjøpe så gode deler som mulig innenfor ditt budsjett. til 6000-7000kr bør en gaming pc fordele pengene omtrent slik:

Ram: 8gb (500?kr)

Cpu: ca 1500kr (denne vil sannsynligvis være god nok lenger frem i tid enn skjemkortet), bør sikkert byttes om 4+ år.

Hovedkort: 500-1000kr

Skjermkort: 2000kr (feks amd 7870, 7950, nvidia gtx660, gtx 670)

Harddisk/ssd: En lagringsdisk etter ønsket størrelse (ca 500kr), Hvis du er opptatt av tidne spillet bruker på å loade, og i tilegg vil at pc'n skal virke rask/responsiv, gå for en ssd i tilegg til lagringsdisk, du legger windows + spill + prgrammer på denne. en på 128gb ligger på rundt 700kr. Velger du å ikke kjøpe ssd, så velg en hdd med 7200rpm.

kabinett: 500kr

Strømforsyning over 500w: 500kr

= 6000-7000kr, avhengig av om du kjøper ssd eller ikke. For maks fps i spill kan du jo også kjøpe ett skjemkort till nærme 3000kr og droppe ssd feks også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
En annen måte å gjøre det på er å kjøpe så gode deler som mulig innenfor ditt budsjett. til 6000-7000kr bør en gaming pc fordele pengene omtrent slik:

Ram: 8gb (500?kr)

Cpu: ca 1500kr (denne vil sannsynligvis være god nok lenger frem i tid enn skjemkortet), bør sikkert byttes om 4+ år.

Hovedkort: 500-1000kr

Skjermkort: 2000kr (feks amd 7870, 7950, nvidia gtx660, gtx 670)

Harddisk/ssd: En lagringsdisk etter ønsket størrelse (ca 500kr), Hvis du er opptatt av tidne spillet bruker på å loade, og i tilegg vil at pc'n skal virke rask/responsiv, gå for en ssd i tilegg til lagringsdisk, du legger windows + spill + prgrammer på denne. en på 128gb ligger på rundt 700kr. Velger du å ikke kjøpe ssd, så velg en hdd med 7200rpm.

kabinett: 500kr

Strømforsyning over 500w: 500kr

= 6000-7000kr, avhengig av om du kjøper ssd eller ikke. For maks fps i spill kan du jo også kjøpe ett skjemkort till nærme 3000kr og droppe ssd feks også.

Takker så meget! Skal høre med broren til damen hva han har osv. Går egentlig utifra det er skjermkort+ et par andre småting som er aktuelt å oppgradere i så fall!

Hvordan er det med SSD og lagre OS osv over på denne? Er det like lett som alt annet "velg lagringssted" haha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ssd kobles opp på samme måte og fremstår akuratt likt som en vanlig harddisk. Eneste forskjellen er at den er mye raskere. Den har ingen bevegelige deler så "timeglasset" som dukker opp når maskinen "tenker" blir nesten historie, da dette egentlig er harddisken som leter etter filene du ser etter, feks når du åpner ett program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slettet

Har snakket med ham nå. Han sa det var en 4år gammel pc, så å kjøpe en "ferdig" fra komplett var 10x bedre!

Så da spør jeg dere der ute:

Hvilket skjermkort? Geforce eller radeon osv?

8gb minne eller 16gb?

Funker en 7200rpm vs ssd(hvor stor forskjell er det)?

Går egentlig utifra at en i5/i7 på 3-3.3ghz skal funke til BF3/RTW2/WOW

Største spørsmålene er vel egentlig når det gjelder hvilket type skjermkort osv...

Vil gjerne ha rundt 400-500gb lagrinsplass(spill/filmer)...

Hvordan er denne?(vet ikke om dere får med forandringer(fikk det tydeligvis ikke) Har gjort små endring som tatt vekk mus osv.. haha

Komplett.no

Til de av dere som faktisk gidder/vet noe: Hvis jeg setter maks grense på 8000kr. Hva ville dere kjøpt?(skal holde en liten stund, bf3/wow/rtw2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet

Har nå sett på skjermkort viahttp://EVGA GeForce GTX 650 1GB - Battlefield 3 Performance | bit-tech.net

Og ser at radeon hd 7950 vs GeForce GTX 660Ti er rimelig lik GTX går litt høyere enn Radeon...

Komplett.no

Radeon Kortet, 8gb minne, 1tb 7200rpm harddisk og AMD FX-4300 4-Core Processor Socket-AM3+, 3.8Ghz, 95W, 4MB L2 + 6MB L3 Cache, 32nm, Black Edition

7661kr(med skjerm)

Komplett.no

GTX kortet, 8gb minne,500gb 7200rpm harddisk og Intel® Core i7-2700K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.5GHz, 8MB, 95W, HD3000, Boxed w/fan

7750kr(uten skjerm)

Nå er det sånn at jeg får dataskjerm av broren til damen, men den er 4år gammel ca(vet ikke om det har noe å si)!

Er det verdt å velge intel prosessor+geforce eller gå for AMD/radeon ?

Harddisk på 500 eller 1 TB har ikke mye å si.. så ja står på prosessor/skjermkortet!

Noen ide dere "datakyndige? mag

Evt hvordan er det med å oppgradere i fremtiden osv? Med tanke på hovedkort og sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinene

begge maskinene er nok gode valg! Selv har jeg foretrukket intel de siste årene da de stort sett har vært endel raskere pr Ghz. Både intel og Amd bytter socket på cpu/hovedkort relativt ofte, så hvis du kjøper en rask cpu i dag, vil nok både Amd og Intel ha byttet socket når prosessoren er blitt utdatert (4+ år).

Skjerm

En 4 år gammel dataskjerm kan både være ganske god, og den kan være veldig dårlig. Sannsynligheten for at den er for liten nok er ganske stor! Er veldig kjedelig å spille på en 19" sammenliknet med 24".

Minne

Til de fleste spill og oppgaver holder det med 4gb ram, men det er greit å gå for 8gb nå som det er så billig. 16gb kommer du ikke til å få bruk for med det første, kanskje aldri, dette er også lett å oppgradere.

Ssd/hdd

Forskjellen i gaming ytelse er lik null, men du vil minst halvere loade tid, pluss at maskinen vil oppleves litt raskere(oppstart av maskin og programmer osv) Ssd er ikke nødvendig, men en luksus jeg ikke vil leve uten.

Hva ville jeg valgt?

Begge alternativene over er gode, selv hadde jeg bygget alt selv med en ssd til 600kr, 8gb ram, en Intel i5 prosessor, passende kabinett med ønsket design og størrelse, 500w+ strømforsyning og så dyrt skjermkort som overhodet mulig innenfor budsjettet. gtx660, gtx670, Radeon 7950 eller 7970 mest sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Maskinene

begge maskinene er nok gode valg! Selv har jeg foretrukket intel de siste årene da de stort sett har vært endel raskere pr Ghz. Både intel og Amd bytter socket på cpu/hovedkort relativt ofte, så hvis du kjøper en rask cpu i dag, vil nok både Amd og Intel ha byttet socket når prosessoren er blitt utdatert (4+ år).

Skjerm

En 4 år gammel dataskjerm kan både være ganske god, og den kan være veldig dårlig. Sannsynligheten for at den er for liten nok er ganske stor! Er veldig kjedelig å spille på en 19" sammenliknet med 24".

Minne

Til de fleste spill og oppgaver holder det med 4gb ram, men det er greit å gå for 8gb nå som det er så billig. 16gb kommer du ikke til å få bruk for med det første, kanskje aldri, dette er også lett å oppgradere.

Ssd/hdd

Forskjellen i gaming ytelse er lik null, men du vil minst halvere loade tid, pluss at maskinen vil oppleves litt raskere(oppstart av maskin og programmer osv) Ssd er ikke nødvendig, men en luksus jeg ikke vil leve uten.

Hva ville jeg valgt?

Begge alternativene over er gode, selv hadde jeg bygget alt selv med en ssd til 600kr, 8gb ram, en Intel i5 prosessor, passende kabinett med ønsket design og størrelse, 500w+ strømforsyning og så dyrt skjermkort som overhodet mulig innenfor budsjettet. gtx660, gtx670, Radeon 7950 eller 7970 mest sannsynlig.

Takker for svar, fikk beskjed fra diskusjonsforumet at intel var hakket bedre enn AMD prosessoren.. Og med tanke på at GTX kjører bedre på BF3 f.eks så blir det nok intel+gtx! :D Må bare sjekket skjermen jeg har hjemme osv!

Takker for svar btw :D Skal bli en fornøyelse å kunne game på noe skikkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet

mag når det gjelder minne, har det mye å si om det 1333mhz eller 1600mhz?Er snakk om en 100kr mer for 1600mhz.. Så bare lurer!

Tenker da Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 [info] (30kr mer)

Corsair XMS3 1600MHz 8GB KIT CL9 2 x 4GB XMS3 modules, CL9-19-9-27, for Core i3/i5/i7, Dual Channel, 1.5V [info] (80kr mer)

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB Kit w/2X HyperX 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240pin [info] (80kr mer)

Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9 Kit w/two matched DDR3 4GB, 240pin [info] (standard med)

NVM: fant ut http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1468621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slettet
Ville nok kjørt litt med watt på strømforsyningen(beste er også en strømforsyning med ledninger du kan klipse av), hvis han skal overclocke osv så er det greit og ha litt å gå på. Minimum 750W ville jeg sagt.

Jeg har ingen peiling på overclocke osv.. Så det kommer nok ikke til å skje :) Da vil jeg gå utifra 500w holder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500w skal være nok, men det er få ulemper med å velge en på feks 600w isteden, men det skal ikke være nødvendig. Selv en i7 3770 har tdp på 77watt, gtx 660 er målt til maks 188 watt (7950 ca 230w), og da med en harddisk vill du ligge på under 300w ved helt maks forbruk. Alle strømforsyninger i dag har en effektivitet på minst 80%.

Fordelen med en på 600-700w er jo at den ikke trenger å byttes hvis du feks ønsker å kjøpe ett skjermkort som bruker mer strøm, eller feks ønsker å sette inn ett ekstra gtx660 i sli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Fått bestilt enda? Hvis ikke har Komplett veldig mange gode pc'r til salgs denne helgen: Komplett.no

Se nederst på siden.

Tenkte å bestille når jeg kommer meg hjem(14-15.des)! eller får svar fra komplett ang hvor lang tid estimert leveringstid er for tiden.. For er hjemme i Bergen fra neste helg 16-17 til sånn 7.januar... Så enten må jeg få den da, eller få den tilsendt til studiested! Hehe!

Men så artig ut det der! Skal definitivt se igjennom! Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Skal du ha en maskin til under 8K, så ville jeg slått til på denne Komplett.no - Komplett Gamer Premium Demo.

Knallbra deal, og demo maskin betyr jo bare at den er ekstra godt testet :)

Jepp! Skal se når jeg får svar fra komplett ang leveringstid osv!

Også vurderer jeg å kjøpe deler å bygge selv.. Virker jo interessant å bygge selv, samtidig som man får "bedre" valgmuligheter når det gjelder sammensetning! Så vi får se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...