Gå til innhold

Matblogg


Carl-Erik

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Utdrag fra Iform. btw Kasein protein er bra før leggetid da dette er trege protein som tar lang tid før det går ut av kroppen som gjør at du har overskudd av protein i kroppen gjennom natten.

KaseinSom sagt tidligere er whey lenge blitt omtalt som det beste proteinpulver. Men som vi også har sett på er det flere svakheter med whey. Kasein lages også av melkeprotein, men har helt andre egenskaper enn whey. Kasein eksisterer sammen med fosfat i en unik struktur kjent som micelle. Det er denne micellen som tillater separasjon av whey fra kasein i melk. Denne prosessen gjøres typisk ved oppvarming, syre separasjon eller ved bruk av enzymer (som når man lager ost). De fleste kaseinater som fås som tilskudd er separert med syre og kalles som sodium, potassium eller kalsium kaseinat. Disse har som regel en proteinprosent på mer enn 90 %. Hvis du fremdeles ikke synes kasein ser veldig spennende ut, bør du vite av kasein er en viktig ingrediens i mange av de mest populære måltidsertattere og proteinpulver. Dette er hvorfor:

Styrke:

Kasein hjelper til med å regulere tiden proteinet bruker på å tas opp i kroppen. Den gjør dette ved at den har en tendens til å forme en slags gele som må fordøyes. Det at proteinet tas opp senere resulterer i økt opptak av aminosyrer, peptider og protein pga av at den er lengre tilgjengelig i systemet. Større protein absorbasjon hjelper oss som trener til å lettere få i oss nok aminosyrer. Denne "gele" effekten gjør også at man føler seg mettere etter en "shake" med proteinpulver basert på kasein enn whey. En nylig studie viser at de som inntok en diett hvor proteininntaket inneholdt 70-75% kasein hadde større muskeløkning og tap av fett enn de som gikk på en diett hvor proteininntaket besto av tilsvarende mye whey protein. Det som også er interessant er at denne studien ble gjort på personer som trente styrke.

I tillegg viser en annen nylig studie at "trege" proteiner som kasein er bedre enn "raske" protein som whey også rett etter trening.

Kasein inneholder en høy konsentrasjon av aminosyren glutamin (20,5%). Faktisk mer enn både whey, egg eller soya protein. Å supplere med denne aminosyren, spesielt i peptid form, som her, kan spare muskelmasse under intens trening og under diett.

Kasein gir også en høy dose av glucogenic aminosyrer. Disse aminosyrene "låner" seg ut til produksjon av energi under trening. Dette har vist å resultere i mindre muskelnedbrytning under trening. Store doser av disse aminosyrene har også vist seg å gi bedre næringsopptak hos dyr.

Svakheter:

Kommersielt kasein kan være av veldig ujevn kvalitet. Det finnes mange måter å lage kasein på, noen bedre enn andre. En måte å være sikker på å få i seg et kvalitets produkt er å finne et merke du stoler på, og hold deg til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Annonse

First price på Kiwi :)

120kr eller noe for 2kg frossen. Eller 1,2kg fersk som jeg ikke husker prisen på.

Ikke den beste kyllingen, men det er hva lommeboka tillater..

De store posene med kylling (First Price) er mye bedre enn prior sin kylling synes jeg:)

Ellers så har du coop sin blå pakke med 1,1 kg til 109 kr som er knall god..

En som jeg kjenner jobber på Prior og hun sier coop sin kylling kommer fra de..

Så egentlig så er det bare merket Prior du betaler så mye mer for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store posene med kylling (First Price) er mye bedre enn prior sin kylling synes jeg:)

Ellers så har du coop sin blå pakke med 1,1 kg til 109 kr som er knall god..

En som jeg kjenner jobber på Prior og hun sier coop sin kylling kommer fra de..

Så egentlig så er det bare merket Prior du betaler så mye mer for...

De first price-kyllingfileten er faktisk de beste jeg har smakt av alle billigpakkene. Og vil man tenke litt på pris er det definitivt verd å kjøpe den istedenfor mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...