Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har sett en kar på senteret som driver med dette. Med stang, altså.

Leser på nett at det skal være veldig bra rumpetrening, f.eks.

Er ikke ofte jeg ser denne praktiseres, kun denne ene fyren i løpet av de årene jeg har trent der. Er det kanskje en grunn til det?

Så av ren nysgjerrighet: Hva er deres tanker rundt denne øvelsen?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15217-kneb%C3%B8y-med-spensthopp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eksplosiv trening er bra, men knebøy med hopp blir veldig spesielt og det skal i såfall være med veldig lette vekter og du skal ha teknikken 100% i orden før du prøver på det. Allikevel vil det være forhøyet skaderisiko og ikke noe jeg ville anbefalt.

Om du trener knebøy med strikk vil du få samme effekt uten at du trenger hoppe. I tillegg kan du bruke hopp til boks (uten vekter).

Eksplosiv trening er bra, men knebøy med hopp blir veldig spesielt og det skal i såfall være med veldig lette vekter og du skal ha teknikken 100% i orden før du prøver på det. Allikevel vil det være forhøyet skaderisiko og ikke noe jeg ville anbefalt.

Var noe slikt jeg også tenkte :)

Høres ut som det kan være mye belastning for kanskje både bein og rygg når du lander med ekstra vekt?

Når man hopper skal man alltid lande på tærne, men da blir vektbelastningen feil i forhold til bøy så vanskelig å kombinere på en trygg måte ja. Lander man på hælen vil det bli kraftige kompresjonskrefter i både knær og rygg.

Annonse

Når man hopper skal man alltid lande på tærne, men da blir vektbelastningen feil i forhold til bøy så vanskelig å kombinere på en trygg måte ja. Lander man på hælen vil det bli kraftige kompresjonskrefter i både knær og rygg.

Tror ikke dette er en øvelse jeg kommer til å kaste meg over.... Er glad i både knebøy og spenst, men kommer til å ta det hver for seg.

Tror ikke dette er en øvelse jeg kommer til å kaste meg over.... Er glad i både knebøy og spenst, men kommer til å ta det hver for seg.

Hørtes smartest ut ja.

Prøv monsterwalk (Øvelsene for deg som sliter med å få kontakt med rumpa - Fitnessbloggen) og superdog før knebøyen så skal du se at rumpen får bra framgang :)

Hørtes smartest ut ja.

Prøv monsterwalk (Øvelsene for deg som sliter med å få kontakt med rumpa - Fitnessbloggen) og superdog før knebøyen så skal du se at rumpen får bra framgang :)

Takk for tips (y) Bare jeg får ristet av meg influensaen skal jeg sette igang!

Er ikke ofte jeg ser denne praktiseres, kun denne ene fyren i løpet av de årene jeg har trent der. Er det kanskje en grunn til det?

God gammel volleyball øvelse men her skal du virkelig lande mykt og på fremfot for å ikke få støt i kroppen og belastningsskader som følge av extra vekt. Ellers er det kanontrening når gjennomført riktig. lettere variant er å gå raskt opp på en litt høy step kasse. da vil du få litt av samme effekten bare med litt ekstra hjelp ettersom det blir en vektforskyvning fremfor støt.

Annonse

Til de av dere som faktisk advokerer dette: hvilken forskning backer oppunder at denne gjennomførelsen faktisk har en positiv innvirkning på spenst, relativt til separerte, dedikerte øvelser? Hva med skaderisiko? Ser en haug med påstander her, men fint lite dokumentasjon.

Man hopper ikke spesielt høyt, men vektene øker istedet for å øke høyden på hoppet. Da er det ikke så veldig stor skaderisiko ettersom man utfører den samme bevegelsen hver gang. Hvis man i tillegg ikke overdriver vektene så burde det ikke føre til alt for mange problemer. Men all styrketrening har en skaderisiko dersom man er en idiot på gymmet.

Jeg tviler på at det finnes mye forskning på denne øvelsen. Forskere prioriterer vanligvis de mest brukte øvelsene fremfor litt perifere varianter.

Til de av dere som faktisk advokerer dette: hvilken forskning backer oppunder at denne gjennomførelsen faktisk har en positiv innvirkning på spenst, relativt til separerte, dedikerte øvelser? Hva med skaderisiko? Ser en haug med påstander her, men fint lite dokumentasjon.

Det må være lov å dele erfaringer uten at folk buser ut med fremmedord og krav om dokumentasjon.

Hvis målet ditt er å trene rumpa, så kan du fint droppe denne øvelsen, det finnes svært mange bedre og teknisk enklere øvelser. Hvis det skal gi noen mening, måtte det være for å øke stillestående vertikal spenst, men det er ikke dermed sagt at dette er den beste måten å øke den på, da svært få idretter krever at man hopper med vektstang på nakken;)

Det må være lov å dele erfaringer uten at folk buser ut med fremmedord og krav om dokumentasjon.

Hvis målet ditt er å trene rumpa, så kan du fint droppe denne øvelsen, det finnes svært mange bedre og teknisk enklere øvelser. Hvis det skal gi noen mening, måtte det være for å øke stillestående vertikal spenst, men det er ikke dermed sagt at dette er den beste måten å øke den på, da svært få idretter krever at man hopper med vektstang på nakken;)

Rumpa er alltid et mål, hehe ;) Men jeg tenkte ikke å inkludere denne øvelsen for min egen del. Var mest nysgjerrig fordi jeg ikke har sett andre gjøre den, og heller ikke sett at den nevnes i noe av det treningsstoffet jeg leser.

Jeg er alltid nysgjerrig på nye øvelser, og hvis de er vanskelige/utfordrende vil jeg gjerne prøve dem, men jeg ble ikke så fristet av å se på han fyren egentlig. Følte nestet støtet i ryggen da han hoppet :p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...