Gå til innhold

Smerte i albue/biceps ved strak arm og supinert hånd


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Aner ikke hvordan jeg skal forklare dette eller hvilke begreper, men jeg prøver meg:

Om jeg strekker begge armene rett ut, så snur håndflatene opp så klarer jeg det fint på høyre side, men på venstre får jeg ikke vridd håndflaten helt vannrett uten å enten da i fysisk med den andre hånden. Den stopper av seg selv og jeg får en nummen/prikke følelse fra albuen og på skrå over biceps og opp til armhulen. Det er ikke vondt, men er veldig slitsomt de dagene det er slik hele treningen.

Det dukker ofte opp i forbindelse med olymiske løft, knebøy med lav stang og benkpress. Ting der skulderen blir pusha litt ut av komfortsonenmen. Den prikkende/numme følelsen er primært i albue og biceps.

F.eks er det vanskelig for meg å kjøre bicepscurl med rett stang uten å først "tvinge" armen med på de første reppene før det "løsner" men da vedvarer en nokså irriterende nummen/prikkende følelse resten av treninga.

Beste måten og forklare smerten på er for de som har hatt vokse smerter føles det slik ut, mer strålende, prikkende sliten følelse en direkte vondt.

Any ideas? Sist jeg gikk til fastlegen med noe lignende så fikk jeg beskjed om å bare "roe ned litt" så tenkte jeg skulle spørre her først? Eirik Sandvik f.eks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Biceps er en viktig supinator. Tren mer biceps.

Som å be en narkoman ta mer drugs for å fikse problemet! Jeg liker det, og du er jo det nærmeste lege jeg kjenner så da blir det frekvensprogrammet med fokus på bicern ;) 6 dager i uka for mega gains!

Men FAKTISK så har dette oppstått etter jeg nesten slutta og trene biceps, uten at korrelasjonen trenger og bety kausalitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å endre teknikk i bicepscurls med fokus på dette:

http://www.youtube.com/watch?v=Q7gOVnVAQec

Trenger ikke gå bananas, bare prøv og gi en tilbakemelding.

Kan teste, nå curler jeg sjelden og aldri, så var mest for å forklare når det gjør vondt, ved feks å gripe en rett stang supinert med strake armer gir press på den vonde siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte det. Ville se om posisjonering av skulderblad var en sentral faktor her.

Aha, da skjønner jeg. Skal teste og gi lyd. Tusen takk for innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette hjelper, prøvde å finne synderen i dag. Så tok først ren skuldertrening der jeg prøvde alt mulig, uten at jeg kjente antydning til smerte. Men straks jeg startet med bicepstrening så kjente jeg det. Rett og slett som en vond pump i venstre biceps.

For skuldre kjørte jeg: Militærpress, press bak hodet, face pulls, fronthev og liggende skulder rotasjoner med vektskive i hånden. (opp og ned, ikke side til side) Alt dette gikk helt fint.

For biceps kjørte jeg: Stangcurl, vondt med en gang, men kjørte veldig lett, men kjente det kom en viss "murring", men virker som det er bedre ved hammercurl og nesten helt borte om jeg holder pronert.

Dat pump = pain makes jack a dull boy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsning: Slutt med curlz.

a) man kan ikke slutte med curlz

B) det er ikke curlz som er problemet men alt som involverer biceps som pendlay, chins m.m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det høres ut som Bursa

Regner med du mener det høres ut som en bursitt? Hva får deg til å mene det og hvilken bursa mener du er affisert?

På fremsiden av albuen har vi to bursae; bursa bicipitoradialis og bursa cubitalis interossea. Førstnevnte kan bli irritert og vi kan få en bursitt, men dette er ekstremt sjeldent og vil gi helt andre symptomer. Bursaens lokalisasjon gjør at den ligger fritt ved supinert albue, og ved økende grad av pronasjon vil bursaen klemmes under bicepssenen. Pasienten vil ofte mangle bevegelsesutslag i pronasjon og fleksjon/ekstensjon - supinasjon vil være problemfritt. Grunnet bursaens nærhet til nervus radialis vil man i alvorlige tilfeller også se nedsatt kraft i strekkapparatet i underarmen og eventuelt også nedsatt sensibilitet. Bursa cubitalis interossea ligger mellom radius og ulna og skaper aldri problemer. Den er en liten fislete greie som ikke vies mye oppmerksomhet i hverken anatomien eller klinikkens verden. Om vi hypotetisk skulle tenke oss at den var inflammert ville også denne bli utsatt for mer trykk ved pronasjon.

Vi har også en bursa til i albuen, bursa olecrani. Dette er den bursaen i albuen som desidert oftest rammes, men den ligger rett utenpå olecranon på baksiden av albuen og har ingenting med pro-/supinasjoon å gjøre. Den kan irriteres ved direkte trykk, typisk om man lener seg mye på albuen (studentalbue). Kan også ved septiske bursitter bli ganske enorm i størrelse, men det har ikke noe med denne casen å gjøre :)

Til eirich: Synes det er vanskelig å sette noe diagnose her, ihvertfall når jeg ikke har sett deg. De diffuse strålende/prikkende smertene gjør at vi kunne mistenke en nevrologisk årsak. I så fall måtte vi anta at den reduserte supinasjonen skyldes parese av m. supinator som innerveres av C5/C6, men da skulle du hatt betydelig mer symptomer i underarmen kontra smertene oppover overarmen. En isolert affeksjon av C5 (typisk prolaps) kan tenkes å gi lignende symptomer, men skal i utgangspunktet strekke seg ned i underarmen. Synes ikke dette høres supersannsynlig ut. Noe som helst tegn til prikking/stikking/nummenhet om du bøyer nakken maks mot høyre eller venstre?

Problematikk med biceps (overbelastning, tendinopatier, rupturer, triggerpunkter e.l.) kunne fint gitt smertene du beskriver i overarmen og problemene med albuefleksjon som lettes ved pronert grep, men det henger ikke på greip med den reduserte supinasjonen og at dette kom i en periode hvor du hadde redusert bicepsteningen. Synes dog kanskje dette høres mest sannsynlig ut, dog kanskje kombinert med noe albueproblematikk eventuelt bicepsretinaklet som jo spennes mer opp ved supinasjon.

Frykter jeg rett og slett må melde pass på å e-diagnostisere deg, så om det plager deg ville jeg fått noen til å undersøke deg skikkelig. Veldig spennende case, så hiv deg på flyet, se cupfinalen og ta et par dager ekstra her nede så skal jeg gi deg en gratis sjekk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøyer meg i støvet for en slik presentasjon....Her er du Alfa.

Har hatt betennelse i bursa(men i skuldra) selv, så det var det jeg hadde å komme med. Motsatt bevist.

Regner ikke med at eirich tar til seg alt før han hører bedre forklaringer enn som f.eks din eller en annen leges mening....

Flott at du greier ut, jeg ville tatt dine råd nå var jeg eirich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du mener det høres ut som en bursitt? Hva får deg til å mene det og hvilken bursa mener du er affisert?

På fremsiden av albuen har vi to bursae; bursa bicipitoradialis og bursa cubitalis interossea. Førstnevnte kan bli irritert og vi kan få en bursitt, men dette er ekstremt sjeldent og vil gi helt andre symptomer. Bursaens lokalisasjon gjør at den ligger fritt ved supinert albue, og ved økende grad av pronasjon vil bursaen klemmes under bicepssenen. Pasienten vil ofte mangle bevegelsesutslag i pronasjon og fleksjon/ekstensjon - supinasjon vil være problemfritt. Grunnet bursaens nærhet til nervus radialis vil man i alvorlige tilfeller også se nedsatt kraft i strekkapparatet i underarmen og eventuelt også nedsatt sensibilitet. Bursa cubitalis interossea ligger mellom radius og ulna og skaper aldri problemer. Den er en liten fislete greie som ikke vies mye oppmerksomhet i hverken anatomien eller klinikkens verden. Om vi hypotetisk skulle tenke oss at den var inflammert ville også denne bli utsatt for mer trykk ved pronasjon.

Vi har også en bursa til i albuen, bursa olecrani. Dette er den bursaen i albuen som desidert oftest rammes, men den ligger rett utenpå olecranon på baksiden av albuen og har ingenting med pro-/supinasjoon å gjøre. Den kan irriteres ved direkte trykk, typisk om man lener seg mye på albuen (studentalbue). Kan også ved septiske bursitter bli ganske enorm i størrelse, men det har ikke noe med denne casen å gjøre :)

Til eirich: Synes det er vanskelig å sette noe diagnose her, ihvertfall når jeg ikke har sett deg. De diffuse strålende/prikkende smertene gjør at vi kunne mistenke en nevrologisk årsak. I så fall måtte vi anta at den reduserte supinasjonen skyldes parese av m. supinator som innerveres av C5/C6, men da skulle du hatt betydelig mer symptomer i underarmen kontra smertene oppover overarmen. En isolert affeksjon av C5 (typisk prolaps) kan tenkes å gi lignende symptomer, men skal i utgangspunktet strekke seg ned i underarmen. Synes ikke dette høres supersannsynlig ut. Noe som helst tegn til prikking/stikking/nummenhet om du bøyer nakken maks mot høyre eller venstre?

Problematikk med biceps (overbelastning, tendinopatier, rupturer, triggerpunkter e.l.) kunne fint gitt smertene du beskriver i overarmen og problemene med albuefleksjon som lettes ved pronert grep, men det henger ikke på greip med den reduserte supinasjonen og at dette kom i en periode hvor du hadde redusert bicepsteningen. Synes dog kanskje dette høres mest sannsynlig ut, dog kanskje kombinert med noe albueproblematikk eventuelt bicepsretinaklet som jo spennes mer opp ved supinasjon.

Frykter jeg rett og slett må melde pass på å e-diagnostisere deg, så om det plager deg ville jeg fått noen til å undersøke deg skikkelig. Veldig spennende case, så hiv deg på flyet, se cupfinalen og ta et par dager ekstra her nede så skal jeg gi deg en gratis sjekk ;)

Jeg må bare berømme deg for et ekstremt fyldig og bra svar! Tusen takk for at du tok deg tiden. Jeg skal selvfølgelig få sjekket det opp, men det er jo ofte slik at siden jeg aldri merker det utenfor trening og helt spesielle situasjoner og ikke plager meg i hverdagen så havner det på "gjør det i morgen" lista :)

Jeg merker ingenting ved å hverken vri nakken eller legge hode på skakke så langt jeg klarer.

Skulle gjerne sittet på flyet og brukt helga til å se TIL vinne cupfinalen, men jobb i helga og eksamen på mandag la en grei stopper for det.

Uansett, hjertlig takk for at du tok deg tiden! Det har vært slik såpass lenge at jeg kan ikke sette fingeren på når/hvordan det skjedde eller om det kom gradvis eller brått på. Er liksom blitt vant med at noe alltid gjør vondt, så jobber rundt det uten egentlig å tenke så mye på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...