Gå til innhold

Kvalme og sult!


02-snapper

Anbefalte innlegg

Hello. Tenkte spørre de kloke hodene her inne om råd - eller se om andre har hatt liknende erfaringer.

Jeg er kvalm hver morgen - og det varer ofte til langt ut på dagen. Ikke så kvalm at jeg tror jeg skal spy, men ikke langt i fra. Magen rumler og jeg er sulten - men så kvalm at ikke noe frister. Får kanskje i meg et halvt eple..! Dette har vart i snart to uker, og gjør at jeg stort sett bare får i meg ett skikkelig måltid i løpet av dagen.

Er ikke gradvid - var det først jeg sjekka! Og har vært hos legen - alt er helt fint mtp blodverdier og stoffskifte. Eneste er litt lavt blodtrykk..

Så - har noen kjerringråd mot kvalme ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God morgen :-) Føler med deg. Jeg hadde samme problemet før. Tok lang tid før jeg skjønte hva det var. Hvis du går på p-piller så kan det være mulig at det er det som er årsaken (nå er ikke jeg lege, så jeg snakker bare utifra egen erfaring!!). Nå skal det sies at jeg generelt sett ikke tåler p-piller, uansett type. Pillene gjør at jeg legger på meg me vannvekt og går rundt og er generelt sett forbanna kvalm hele tida. Så jeg slutta på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen :) Føler med deg. Jeg hadde samme problemet før. Tok lang tid før jeg skjønte hva det var. Hvis du går på p-piller så kan det være mulig at det er det som er årsaken (nå er ikke jeg lege, så jeg snakker bare utifra egen erfaring!!). Nå skal det sies at jeg generelt sett ikke tåler p-piller, uansett type. Pillene gjør at jeg legger på meg me vannvekt og går rundt og er generelt sett forbanna kvalm hele tida. Så jeg slutta på dem.

nei.. jeg går ikke på p-piller heller.. ikke noe medisiner (jeg tar tran!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne linken. Hvis det bare har vært sånn i to uker, så er det jo litt merkelig...Kanskje det ligger i psyken? Drittlei av den samme kjedelige maten? :-P Ellers så er det jo mye sykdom ute og går for tiden. Har selv vært syk i en uke nå... og fremdeles ikke frisk.

hm.. ja.. mulig det er dette blodtrykket da..! ELler at det faktisk er mentalt - er midt i eksamensperioden...6 eksamener på 4 uker..!! Blir mer og mer frustrert fordi jeg ikke får i meg mat, blir dermed trett og ufokusert og får ikke lest så mye som jeg vil.. Litt ond sirkel dette!

jeg vet at kvalmen er ille når jeg ikke en gang vil ha den normale kaffedosen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Jeg er ingen lege, men 6 eksamener på 4 uker??? Det gjør noe med sinnet det! I forhold til psyke så jobbet jeg for eksempel et sted hvor jeg ikke trivdes i det hele tatt. Til lunsj fikk vi servert mat fra kantina (alt fra varm mat til brødskriver og kald mat). Hver gang vi gikk ned og skulle spise lunsj så ble jeg direkte kvalm. Jeg hata maten de serverte, og klarte nesten ikke å spise noenting. Jeg kan fremdeles huske den følelsen jeg fikk. Og det var 100 % psykisk, det hadde ingenting med maten å gjøre.

Det skal så lite til før kroppen er i ubalanse. Stress kan gjøre utslag på mange måter; kvalme, vondt i magen, ukonsentrert, rastløs, distré, irritert osv. Samboeren min får ikke lov til å puste høyt engang når jeg er midt oppi eksamensperiodene mine :-P Stakkars fyr.

Når det er sagt så skal man jo aldri utelukke at det kan være andre ting. Det kan være blodtrykket, det kan være psyken, det kan være sykdom som er ute og går for tida eller det kan være noe helt annet. Tiden vil jo vise, hvert fall i forhold til psyken. Det viktigste er uansett at du finner noe som du faktisk klarer å spise, bare et eller annet. Hvis jeg sliter med kvalme/sykdom så spiser jeg ofte vaniljekesam (evt. vanlig kesam), frukt, jordbærsyltetøy og nøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel. Jeg er ingen lege, men 6 eksamener på 4 uker??? Det gjør noe med sinnet det! I forhold til psyke så jobbet jeg for eksempel et sted hvor jeg ikke trivdes i det hele tatt. Til lunsj fikk vi servert mat fra kantina (alt fra varm mat til brødskriver og kald mat). Hver gang vi gikk ned og skulle spise lunsj så ble jeg direkte kvalm. Jeg hata maten de serverte, og klarte nesten ikke å spise noenting. Jeg kan fremdeles huske den følelsen jeg fikk. Og det var 100 % psykisk, det hadde ingenting med maten å gjøre.

Det skal så lite til før kroppen er i ubalanse. Stress kan gjøre utslag på mange måter; kvalme, vondt i magen, ukonsentrert, rastløs, distré, irritert osv. Samboeren min får ikke lov til å puste høyt engang når jeg er midt oppi eksamensperiodene mine :-P Stakkars fyr.

Når det er sagt så skal man jo aldri utelukke at det kan være andre ting. Det kan være blodtrykket, det kan være psyken, det kan være sykdom som er ute og går for tida eller det kan være noe helt annet. Tiden vil jo vise, hvert fall i forhold til psyken. Det viktigste er uansett at du finner noe som du faktisk klarer å spise, bare et eller annet. Hvis jeg sliter med kvalme/sykdom så spiser jeg ofte vaniljekesam (evt. vanlig kesam), frukt, jordbærsyltetøy og nøtter.

Magen vrenger seg når jeg vurderer kesam, brød, pålegg, yoghurt, cottage cheese, grøt - alt jeg vanligvis spiser.. Men: nøtter - det var en gode ide! Næringstett og mulig noe salt går ned i gapet! Takk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alltid kvalm på morgenen og hater å spise frokost. Det løser jeg ved å gradvis slurpe kaffe og få i meg noe som litt frukt, en skyr eller lignende. Det tar brodden av kvalmen og jeg går over til å bare være sulten, noe som passe bra for da er det lunsjtid :)

Og nei, jeg går ikke på p-piller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alltid kvalm på morgenen og hater å spise frokost. Det løser jeg ved å gradvis slurpe kaffe og få i meg noe som litt frukt, en skyr eller lignende. Det tar brodden av kvalmen og jeg går over til å bare være sulten, noe som passe bra for da er det lunsjtid :)

Og nei, jeg går ikke på p-piller...

Noen personer er jo generelt sett ikke frokostmennesker. Jeg har aldri heller vært det. Men snapper sier at dette problemet har oppstått de siste to ukene, og da kan dette ha sammenheng med for eksempel bytte av p-piller. Det er kanskje ikke lett for deg å forstå jenteproblemer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen personer er jo generelt sett ikke frokostmennesker. Jeg har aldri heller vært det. Men snapper sier at dette problemet har oppstått de siste to ukene, og da kan dette ha sammenheng med for eksempel bytte av p-piller. Det er kanskje ikke lett for deg å forstå jenteproblemer :)

Var kanskje litt rask der, så ikke at det gjaldt de siste to ukene, beklager den ;)

Og stemmer det, jeg forstår sjelden jenteproblemer :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser du på kvelden? Kanskje det hjelper å få i seg litt havregryn eller lignende kvelden i forveien.

Om du er kvalm på grunn av blodtrykket kan det også hjelper å spise litt lakris, enkelt tips ved fall i blodtrykket. Og for min del, når jeg er ordentlig sulten blir jeg kvalm av tanken på søt mat, det beste er en brødskive med skinke eller noe lignende, gjerne agurk med salt i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve å sjekke b-12-nivået eller jernnivået hos fastlegen. Jeg var endel kvalm (føltes litt som sånn fyllesyk-kvalm) da jeg hadde lavt jernnivå. Måtte ta jerntilskudd i noen uker, og så gikk det seg til.

Men, kvalme er jo noe av det som gjør størst utslag ifm. psykosomatiske issues, så kan være at man reagerer litt på stress f.eks. selv om man ikke egentlig synes man er stressa selv. I så fall pleier det vel å gå over av seg selv når stressfaktorene avtar. Men det kan vel uansett være greit å avsjekke andre ting uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...