Gå til innhold

Bakgrunn for 4x4 intervall


Fanthomas

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Se her ja.. Mye gode innlegg :D

Vil bare si at eg er ikke helt grønn på utholdenhetstrening, men syntes dette er veldig interessant.

Likte at du kom inn på dette med periodisering, for det tenkte jeg å spørre om.

Tror nok jeg har presset for hardt på intervaller, og absolutt ikke trent så mye langturer i sone 1 som jeg burde.

Men nå er en ny uke igang, så nå er det bare og løpe i vei.

Fantomas: Løper vinterkaruseller og andre lokale 10km! 5km blir for kort. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja.. Mye gode innlegg :D

Vil bare si at eg er ikke helt grønn på utholdenhetstrening, men syntes dette er veldig interessant.

Likte at du kom inn på dette med periodisering, for det tenkte jeg å spørre om.

Tror nok jeg har presset for hardt på intervaller, og absolutt ikke trent så mye langturer i sone 1 som jeg burde.

Men nå er en ny uke igang, så nå er det bare og løpe i vei.

Fantomas: Løper vinterkaruseller og andre lokale 10km! 5km blir for kort. ;)

Kan også være lurt dersom du trener mot konkurranser som er på et bestemt tidspunkt av året at du trener slik som Fantomas har satt obb bare at du kjører gjennom syklusene bare 1 gang hver i sesongen. altså vår og sommer syklus 1, høst syklus 2 og tidlig vinter syklus 3 dersom du er langrennsløper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sett igjennom diverse pulsdata.

Ser at f.eks på 10x1000 starter jeg dragene i sone 4.0, og øker jevnt og avslutter siste draget med sone 5.0

Er helt nede i sone 1.0 i pausene. (Står i ro i 60sek)

Mens på langtur har eg hatt sone 2.5 gj.sn.puls. (Har ikke løpt mye langturer tidligere)

Men nå er det avgårde og løpe langtur! Sone 1!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende periodisering:

Syklus 1 etter sesong.

Syklus 2 mot sesong.

Syklus 3 i sesong.

Så kan man igjen dele inn de ulike syklusene:

Syklus 1:

1 Lett (mengde)

2 Middels

3 Tung (lange intervall/ raske løpeturer)

4 Lett (mengde)

Syklus 2

1 Tung (intervall +rask løpetur)

2 Middels (rolig intervall +løpetur)

3 Tung (intervall)

4 Lett (rolige løpeturer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde vertfall kjøre syklus 1 nå, altså mange lange joggeturer og ikke så mye intervall. Kjørt den frem til ut i mars/april, og så begynt på syklus 2 med mer hardtrening, men fortsatt mange langturer frem til slutten av juli og da begynt en oppkjøring til konkurransen. Denne oppkjøring må tilpasses deg personlig, vet ikke hva erfaring du har der selv så det blir litt vanskelig å svare på. Men selv har jeg ofte brukt å kjørt litt tøft 2-3 uker før konkurranse og siste uke trent rolig med litt fartstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg ser at kondisjon er absolutt en av mine akilleshæler (bryst, bakside skuldre og nedre korsrygg er de andre) og har nå begynt å bruke jakkeheng...jeg mener selvsagt romaskinen. I dag kjørte jeg intervaller slik det ble beskrevet her. Problemet mitt var at jeg fikk veldig langsomt høyere puls og like langsomt lavere puls. Fra jeg begynte spurten kunne det ta 2 minutter for meg å komme meg fra 140-170 i puls, noe som gjorde at jeg overkompenserte i både tyngde og fart. Er dette vanlig for folk med dårlig kondis? Burde jeg heller bruke en periode der jeg trener intervall-programmene med samme hurtighet uavhengig av nivå og uten å konsentrere meg om puls?

Bedre kondisjon vil være veldig positivt for meg i de fleste sammenhengene, men kanskje viktigst akkurat nå for fettreduksjon. Den vil også, håper jeg i hvert fall, hjelpe til på korsrygg og skuldre.

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du fikk langsomt høyere puls kan vise på at du gjør det riktig, at pulsen blir veldig fort høy er ikke vanlig, spesielt på det første draget går det ofte et par minutt før pulsen er der den ideelt sett skal ligge, mens man på de neste dragen kommer raskere mot pulssonen du skal ligge i. makspulsen din på romaskin er også lavere enn på f.eks løping, så du vil aldri greie å oppnå samme puls på romaskinen som du gjør ved 4x4 på beina.

Jo fortere pulsen detter etter et intervalldrag kan være en indikator på at kondisjonen er bra. Siden du påstår du har dårlig kondisjon er det helt naturlig at den synker sakte. å dersom den begynner å synke fortere om noen uker er dette nok et tegn på at kondisjonen din forbedres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at kondisjon er absolutt en av mine akilleshæler (bryst, bakside skuldre og nedre korsrygg er de andre) og har nå begynt å bruke jakkeheng...jeg mener selvsagt romaskinen. I dag kjørte jeg intervaller slik det ble beskrevet her. Problemet mitt var at jeg fikk veldig langsomt høyere puls og like langsomt lavere puls. Fra jeg begynte spurten kunne det ta 2 minutter for meg å komme meg fra 140-170 i puls, noe som gjorde at jeg overkompenserte i både tyngde og fart. Er dette vanlig for folk med dårlig kondis? Burde jeg heller bruke en periode der jeg trener intervall-programmene med samme hurtighet uavhengig av nivå og uten å konsentrere meg om puls?

Bedre kondisjon vil være veldig positivt for meg i de fleste sammenhengene, men kanskje viktigst akkurat nå for fettreduksjon. Den vil også, håper jeg i hvert fall, hjelpe til på korsrygg og skuldre.

Takk! :)

Av det jeg kan huske fra Helgerud på et foredrag for en tid tilbake, mener jeg han forklarte at intervallene bør kjøres innen en treningsform du er vant med. Altså kan gjerne en svømmer svømme, mens det for en fotballspiller vil være vanskeligere å nå ønsket puls i bassenget. Nå husker ikke jeg helt forklaringen på dette, og skal ikke plage folk med synsing, men jeg antar at det kan være relevant for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du fikk langsomt høyere puls kan vise på at du gjør det riktig, at pulsen blir veldig fort høy er ikke vanlig, spesielt på det første draget går det ofte et par minutt før pulsen er der den ideelt sett skal ligge, mens man på de neste dragen kommer raskere mot pulssonen du skal ligge i. makspulsen din på romaskin er også lavere enn på f.eks løping, så du vil aldri greie å oppnå samme puls på romaskinen som du gjør ved 4x4 på beina.

Jo fortere pulsen detter etter et intervalldrag kan være en indikator på at kondisjonen er bra. Siden du påstår du har dårlig kondisjon er det helt naturlig at den synker sakte. å dersom den begynner å synke fortere om noen uker er dette nok et tegn på at kondisjonen din forbedres.

Ok, takk - det var halvveis det jeg selv trodde også. Nemlig at det at pulsen holdt seg høy var en indikator på dårlig kondis.

For min del har jeg trent judo, amerikansk fotball og andre kontakt- og styrkesporter siden jeg var 6 år, og når jeg tenker meg tilbake involverer alle den samme typen styrke og hurtighet; eksplodere inn, lang pause. Det har kanskje gjort at kroppen min har lært seg å holde seg unna de absolutt verste pulsverdiene i toppen, men aldri lært seg å roe ned pulsen igjen, men. Hva heter det igjen? "Jeg skal faan meg lære'n, jeg!" :p

Men veldig godt å vite det med makspuls og type intervalltrening. Når isen forsvinner kommer jeg til å spurte litt i bakken utenfor her, men det er livsfarlig akkurat nå. Greit å vite at jeg ikke kan forvente samme puls ved roing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det jeg kan huske fra Helgerud på et foredrag for en tid tilbake, mener jeg han forklarte at intervallene bør kjøres innen en treningsform du er vant med. Altså kan gjerne en svømmer svømme, mens det for en fotballspiller vil være vanskeligere å nå ønsket puls i bassenget. Nå husker ikke jeg helt forklaringen på dette, og skal ikke plage folk med synsing, men jeg antar at det kan være relevant for deg.

Det høres ikke helt gæærnt ut, nei, men knærne mine tåler ikke den eneste typen intervaller jeg er vant med å kjøre - brasiliansk jijitsu ;) Får heller prøve å lære kroppen min å fungere med romaskin og spurt i bakke når våren kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke helt gæærnt ut, nei, men knærne mine tåler ikke den eneste typen intervaller jeg er vant med å kjøre - brasiliansk jijitsu ;) Får heller prøve å lære kroppen min å fungere med romaskin og spurt i bakke når våren kommer :)

Ser den!

Får håpe du blir en roer etterhvert kanskje. Vet ihvertfall at det for mange tar kort tid å venne seg til for eksempel sykling som alternativ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser den!

Får håpe du blir en roer etterhvert kanskje. Vet ihvertfall at det for mange tar kort tid å venne seg til for eksempel sykling som alternativ

Ja, jeg vurderte sykling også, men da jobber jeg ikke med de svake delene av fysikken min - pluss at det er veldig greit å kunne ro inne unsett vær :)

Men først må jeg finne ut hva som skjedde med hoften min natt til i går, for den var øm da jeg kjørte knebøy og vond da jeg rodde i går. Nå får jeg ikke lagt bena i kors :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke helt gæærnt ut, nei, men knærne mine tåler ikke den eneste typen intervaller jeg er vant med å kjøre - brasiliansk jijitsu ;) Får heller prøve å lære kroppen min å fungere med romaskin og spurt i bakke når våren kommer :)

Brasiliansk jijitsu er rått ! har en kompis som er rimelig god, ødelag knærna sine han åsså !

Spurt i bakke er forresten utrolig bra måte å kjøre intervall på, veldig lett å få opp pulsen:) bare ikke gjør det dagen etter ei beinøkt, hadde 15x1min intervall i bakke dagen etter en beinøkt her forleden, døden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brasiliansk jijitsu er rått ! har en kompis som er rimelig god, ødelag knærna sine han åsså !

Spurt i bakke er forresten utrolig bra måte å kjøre intervall på, veldig lett å få opp pulsen:) bare ikke gjør det dagen etter ei beinøkt, hadde 15x1min intervall i bakke dagen etter en beinøkt her forleden, døden....

haha - ja, jeg sliter litt med det nå på diett, for jeg spiser PSMF-aktig på "fridagene" mine og da har jeg ikke verken energi eller restitusjonsevnen til å takle det. Mandag og fredag er bendager, så intervaller skal jeg prøve å få til på onsdager og lang gåtur på søndager, men for å optimalisere fettoksidering er det jo greit å få kondisen tilbake ;)

apropos bjj, så rev jeg leddbåndet to ganger fordelt på 7 treninger. Aldri vært skadet i andre kampsporter, men der tok jeg det først ca 95% og så "over 50%" ifølge legen. Slapp heldig vis operasjon, men...tydelig vis ikke sporten for meg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Så, når man ikke skal prestere/i perioder så er det greit å ha mest langkjøring? hvor man ligger på 80-90% av makspuls?

Jeg er nemlig ikke så veldig glad i intervall med høy puls, det er så slitsomt :p Jeg liker dog å løpe, og jeg liker litt framgang. Når det er dette jeg gjør mest så er det viktig(for meg iallefall) at det er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Så, når man ikke skal prestere/i perioder så er det greit å ha mest langkjøring? hvor man ligger på 80-90% av makspuls?

Jeg er nemlig ikke så veldig glad i intervall med høy puls, det er så slitsomt :p Jeg liker dog å løpe, og jeg liker litt framgang. Når det er dette jeg gjør mest så er det viktig(for meg iallefall) at det er gøy.

Om du ikke trener for noe spesielt, så er langkjøring helt topp det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha - ja, jeg sliter litt med det nå på diett, for jeg spiser PSMF-aktig på "fridagene" mine og da har jeg ikke verken energi eller restitusjonsevnen til å takle det. Mandag og fredag er bendager, så intervaller skal jeg prøve å få til på onsdager og lang gåtur på søndager, men for å optimalisere fettoksidering er det jo greit å få kondisen tilbake ;)

apropos bjj, så rev jeg leddbåndet to ganger fordelt på 7 treninger. Aldri vært skadet i andre kampsporter, men der tok jeg det først ca 95% og så "over 50%" ifølge legen. Slapp heldig vis operasjon, men...tydelig vis ikke sporten for meg :p

Det samme som skjedde med han ! fikk en svær jævel oppå kneet å korsbåndet røyk. Men heldig som slipper operasjon, han skal operere nå i januar, å han må visst gå med skinner i et par mnd etterfulgt av krykker en stund etter dette. Hvordan er det for deg å trene ben i ettertid av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme som skjedde med han ! fikk en svær jævel oppå kneet å korsbåndet røyk. Men heldig som slipper operasjon, han skal operere nå i januar, å han må visst gå med skinner i et par mnd etterfulgt av krykker en stund etter dette. Hvordan er det for deg å trene ben i ettertid av dette?

Jeg kjenner det strammer godt når jeg kjører knebøy, men ikke så ille over 90 grader. Målet mitt for 2012 er å fortsette progresjonen opp til 200kg+lettere sett fra ATG og opp til 90 grader. På slutten av året skal jeg forsøke å kjøre 200kg ned til 90, og 150 fra bunn og helt opp. Tør ikke noe tyngre enn det, for vil nødig ende opp med tunge vekter på kun ett ben ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...