Gå til innhold

Yoga for utvidelse av bryst?


ochnami

Anbefalte innlegg

Heei!

Jeg har en diagnose som heter traktbryst (pectus excavatum). Dette går ut på at man har en grop i brystet som går litt innover. Jeg har lest litt på nett og funnet flere artikler som sier at yoga kan ha en synlig innvirkning på dette. Det er blant annet gjort undersøkelser på vanlige mennesker som også har fått påvist endringer i volum på bryst etter 6 ukers forsøk med yoga.

Noen som har kunnskap om dette? Jeg vil prøve dette, men har dessverre null peiling på yoga. Kan det fungere? :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen fysiolog, men jeg har trent yoga selv, og det de fleste erfarer er at man får en større åpning i skuldre og bryst. Både økt bevegelighet og trening av muskler som gir en endring i kroppsholdning, at skuldrene trekker mer bakover, som igjen vil gjøre at brystkassen løfter seg og breier seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært tidligere diskusjon om traktbryst her eller hvor enn det var slaks forum.

Eneste jeg vet er at han endte opp med en slags operasjon hvor det ble knekt på plass..Må da tro hvis yoga funker så skulle vært litt mer kjent og han villa prøvd det først? Bedre holdninger vil jo kunne hjelpe litt på men ikke betydelig vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det

Heei!

Jeg har en diagnose som heter traktbryst (pectus excavatum). Dette går ut på at man har en grop i brystet som går litt innover. Jeg har lest litt på nett og funnet flere artikler som sier at yoga kan ha en synlig innvirkning på dette. Det er blant annet gjort undersøkelser på vanlige mennesker som også har fått påvist endringer i volum på bryst etter 6 ukers forsøk med yoga.

Noen som har kunnskap om dette? Jeg vil prøve dette, men har dessverre null peiling på yoga. Kan det fungere? :):D

Fokuser på mobilisering av brystrygg og tøyning av bryst og lats. Deretter tren skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å være verdens største party poop her, men pectus excavatum er altså en medfødt strukturell deformitet av brystveggen. De innerste centimetrene av hver ribben er dannet av brusk hvor de kobler til brystbenet. Hos personer med PE er det en vekstforstyrrelse i denne brusken slik at den vokser unaturlig mye og presser brystbeinet innover (det kan også dyttes utover, men dette er sjeldnere. Sykdommen kalles da pectus carinatum).

Man kan sikkert komme noe på vei med diverse trening trening, men er det voldsomt plagsomt (det vil si at det forstyrrer hjerte-/lungefunksjon eller er kosmetisk veldig plagsomt) må det operasjon til. Tipsene som er gitt over er uansett gode og de bør følges ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...