Gå til innhold

Er karbohydrater viktig ved fettnedgang?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor vil ikke kroppen velge en vei som inneholder glycerol fremfor å bruke pyruvat fra AS nedbrytningen? Det jeg lurer på er vil ikke en økt fettmengde ha en likende effekt?

Ketoner er på langt nær så proteinsparende som carbs, men akkurat hvorfor kroppen prioriterer som den gjør vet nok Vegard Lysne mer om.

Hvorfor mener du musklene vil se fyldigere ut? Pga økt lagring av glykogen i musklene? Vil det ekstra vannet som karbohydrater binder i kroppen lagres ekstracellulært eller intracellulært?

Karbohydrater gjør musklene mer fyldige siden glykogenlagrene fylles, ja. Ekstracellulær vannretensjon har nok mer med perioder med økt saltinntak å gjøre, og Berkhan anbefaler faktisk oppkarbing som en del av løsningen for å fikse problemet. Nå skjønner jeg ikke hvorfor 98 % av de som trener på gymmet trenger å henge seg opp i vannretensjon i det hele tatt, men men :)

How to Deal With Water Retention: Part Two | Intermittent fasting diet for fat loss, muscle gain and health

Ketoner er på langt nær så proteinsparende som carbs, men akkurat hvorfor kroppen prioriterer som den gjør vet nok Vegard Lysne mer om.

Karbohydrater gjør musklene mer fyldige siden glykogenlagrene fylles, ja. Ekstracellulær vannretensjon har nok mer med perioder med økt saltinntak å gjøre, og Berkhan anbefaler faktisk oppkarbing som en del av løsningen for å fikse problemet. Nå skjønner jeg ikke hvorfor 98 % av de som trener på gymmet trenger å henge seg opp i vannretensjon i det hele tatt, men men :)

How to Deal With Water Retention: Part Two | Intermittent fasting diet for fat loss, muscle gain and health

Ja, du har nok rett i at Vegard eller tho_ols vet mer om dette. Uansett så tenkte jeg ikke på ketoner, men glukoneogenesen via oxaloacetate hvis jeg husker riktig. Begynner å bli en stund siden jeg hadde om dette.

Fordi insulinet er høyere ved inntak av karbs vil ikke kortisol klare å mobilisere glukogene aminosyrer fra muskler som substrat til glukoneogenesen og har dermed en proteinbesparende effekt.

Kan man få en liknende effekt ved å øke fettinntaket eller vil omgjøringen fra fett til glukose fremdeles være så betraktelig lav at det ikke vil være mulig?

Kroppen vil prioritere nedbrytning av glukoegene aminosyrer, som alanin som bl.a enkelt kan omdannes til pyruvat via deanimering, som substrat til glukoneogenese. Det avhenger av rekke faktorer, men generelt vil laktat og aminosyrer være mer effektivt og mindre krevende enn å bruke glyserol som substrat.

Annonse

Kroppen vil prioritere nedbrytning av glukoegene aminosyrer, som alanin som bl.a enkelt kan omdannes til pyruvat via deanimering, som substrat til glukoneogenese. Det avhenger av rekke faktorer, men generelt vil laktat og aminosyrer være mer effektivt og mindre krevende enn å bruke glyserol som substrat.

Ja, det var det jeg trodde da jeg så igjennom noen gamle forelesninger. Vil dette skje nærmest upåvirket av kosthold? Altså vil dette fremdeles skje på et lav karb, moderat protein og moderat fettholdig kosthold?(Det jeg prøvde å få frem i mine siste utsagn :p)

Ved høyt fettinntak fremfor karbohydrater vil en frisk kropp oppregulere produksjonen av ketoner for å spare muskelprotein. Karbohydrater er nok både mer praktisk og mer effektivt, men det viktigste er selvfølgelig proteininntaket.

Det spørs helt hvordan hver enkelt er anlagt men ved lavkarbo/ketose vil kortisol være høy og virke katabolt i og med at det frigjør aminosyrer som energisubstrat fra lever, så dersom man ønsker å spare mest mulig muskler og har god tid spørs det hvor lurt det er å ligge veldig lavt på karbohydrater når man er på diett. Man kan derimot forresten også argumentere for at man i ketose vil spare musklene da norandrenalin, andrenalin og glukagon vil øke oksidasjonen av fettsyrer men dette kommer helt an på inntak og hvordan forholdene ellers er og individuelle fysiologiske grenseverdier.

EDIT: Kan forresten også tilføye at disse mekanismene, spesielt kortisol virker i forhold til oppregulering av blodsukker. I og med at det hemmer insulin vil musklene i mindre grad benytte seg av glukosen som dannes i lever fra glyserol og aminosyrer. Som Vegard nevner over vil ketoner produseres som energisubstrat ellers.

EDIT 2: Med andre ord gir høye kortisolnivåer en viss insulinresistens.

Dette gjelder selvfølgelig i energiunderskudd. Ketose og energibalanse blir en annen sak. Det er godt mulig det vil være en fordel å spise karbohydrater ved langvarig underskudd. Men det er også andre ting som spiller inn, som hvor mye fettvev man har tilgjengelig, hvor stort underskuddet er osv. Bare for å gjøre en komplisert diskusjon enda mer komplisert :D

Annonse

Vil si fett er viktigere enn karbohydrater på diett.

Spørs jo hvordan man fungerer på -100 karb hver dag med trening og da, jeg er en av de som blir mer rolig, får bedre hud, bedre framgang på trening på et høy fett og under 100 gr karb. Det fungerer sikkert ikke for alle men ville aldri gått tilbake til høykarb.

Har prøvd 400+gr carb hver dag men det fucker opp hele systemet mitt.

Spørs jo hvordan man fungerer på -100 karb hver dag med trening og da, jeg er en av de som blir mer rolig, får bedre hud, bedre framgang på trening på et høy fett og under 100 gr karb. Det fungerer sikkert ikke for alle men ville aldri gått tilbake til høykarb.

Ut i fra hva som nettopp ble utdypet om, kan du vennligst forklare hvorfor du mener dette? Og nei du kan ikke bruke deg selv eller noen andre som eksempel :p

Gjest Ukjent666

Nå er det snakk om effekt på fett% negang f.eks 50g karbs,100g,150g karb og 200++karbs .. Hvilkene effekt det ville hatt på ren fett"gjørelse" vs ha under 20g karbs:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...