Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har hatt problemer med korsryggen nesten hele livet, men har lært meg å holde problemene i sjakk ved å trene styrketrening. Dog er det lite som skal til av feil teknikk osv. før jeg får smerter/låsninger/hevelser. Har nå lyst til å øke i knebøy/markløft, og bli sterkere. Risikerer jeg da å få problemer med ryggen igjen? Hvordan skal jeg klare å ha riktig teknikk gjennom øvelsen, selv når det blir veldig tungt?

Er det noen andre øvelser som er godt egnet til å styrke musklaturen i dette området uten å overbeladte/feilbelaste?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14359-kneb%C3%B8y-og-probl-med-korsryggen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt problemer med korsryggen nesten hele livet, men har lært meg å holde problemene i sjakk ved å trene styrketrening. Dog er det lite som skal til av feil teknikk osv. før jeg får smerter/låsninger/hevelser. Har nå lyst til å øke i knebøy/markløft, og bli sterkere. Risikerer jeg da å få problemer med ryggen igjen? Hvordan skal jeg klare å ha riktig teknikk gjennom øvelsen, selv når det blir veldig tungt?

Er det noen andre øvelser som er godt egnet til å styrke musklaturen i dette området uten å overbeladte/feilbelaste?

Med engang du forteller oss om noe som ligner på at problemene dine er ekstra-ordinære - så vil de fleste av oss melde pass og henvise deg til lege, fysio, naprapat, fremfor å gi deg råd som, om enn velmente, kan gjøre ting enda mye verre! Slik jeg leser innlegget ditt så er det der vi er nå...

:(

Smerter, låsninger og hevelser er IKKE noe en vanligvis får av å ha litt svak teknisk utførelse. Dette kan en derimot få om en slurver fælt og ikke har fått veiledning i forhold til hvordan øvelsen skal utføres. Eller en kan få slike reaksjoner om en har utfordringer som bør sjekkes ut av fagpersoner.

Legger du inn en video, så er det mange som kan gi god feedback på om hvordan teknikken din er. Men få vil gi deg råd om hvilke øvelser du kan velge for å styrke området i korsryggen om de tenker at du har spesielle problemer der som ikke er kartlagt.

Smerter, låsninger og hevelser er IKKE noe en vanligvis får av å ha litt svak teknisk utførelse.
Word. Du burde komme deg til en terapeut for å få diagnostisert problemet.

Så ska det vel sies at hvis man har lang historikk med korsryggproblemer, er kanskje ikke knebøy den første øvelse jeg ville anbefalt å satse på. Du kan trene beina effektivt uten å få samme belastning på korsryggen med andre øvelser. Men som sagt, dette er i så fall trinn 2. Trinn 1 er å få noen til å utelukke alvorlige skader og dysfunksjoner, samt evt. legge opp plan for utbedring eller rehabilitering.

Takk for svar, jeg har fått det utredet, gått til både kiropraktor og fysioterapeut (lenge), og fått beskjed om at jeg har svak musklatur i området.

Problemet ligger delvis i skjevhet i bekkenet pga. liten høydeforskjell i beina, og delvis i at jeg har stramme hofteleddsbøyere. Derfor vil sansynligvis en styrket musklatur hjelpe på problemet.

Om det er utredet og du har fått "go-signal" for knebøy, så ville jeg gått for å trene høy-rep. (10-15 reps pr. sett)

Strikt fokus på teknikk. Tren heller eksplosivt enn med tunge vekter. Etter en periode endrer du til et lavere reps-antall og går opp på belastning. (7-10 reps pr. sett) fortsatt ingen slurv med teknikk. Du MÅ lære deg å mestre din egen kropp før du mestrer vektene. Med det mener jeg at du må være istand til å kjenne om du skjeiv-belaster bekken/hofte/kjernemuskulatur. Ellers kan du dra på deg en type nevral problematikk du ikke ønsker deg.

Underlig at du ikke har fått klokkeklare råd fra utredende instanser med tanke på styrketrening generelt og knebøy spesielt.

Merkelig, veldig merkelig.

Annonse

Gode svar ovenfor. Har du eller har du hatt en lang historie med korsryggproblematikk er knebøy ikke den beste øvelse å begynne med. Noen fagpersoner ville anbefale deg å ikke kjøre knebøy i det hele tatt.

Som noen nevnte ovenfor, så fins det massevis av andre øvelser som stimulerer beinmuskulatur i like stor grad.

Hvis du absolutt vil fortsette med knebøy så ville jeg anbefale deg å starte med meget lette vekter samt fokusere ekstra mye på riktig teknikk. Hvis ikke kan i verste fall resultere med en forverrig av dine korsryggsmerter. Hvis de som har utredet deg har ment at det skyldes svak ryggmuskulatur som vil nok øvelser som akkurat styrker din rygg og din "core" generelt være veldig viktige hvis du vil fortsette med knebøy. Knebøy er en øvelse som krever styrke og stabilitet både i rygg og mage så det ville nok være lurt å trene disse muskelgruppene i tillegg. You are only as strong as your weakest link

Ikke nødvendigvis mange reps som trengs, finn en vekt du mestrer, kjør en 6 - 8 reps og følg nøye med på teknikken ved hvert løft, også øker du når ryggen ikke gir etter eller klarer å følge med. Nå kan jeg jo ikke kjenne meg helt igjen med dine problemer, i og med at jeg ikke har hatt dem selv, men når jeg startet med knebøy var beina mine en del sterkere enn det jeg trodde ryggen var, jeg kjørte med rolig økninger, sånn at korsryggen klarte å henge med. Det fungerte for meg ihvertfall, gikk heller for god teknikk med riktig dybde og riktig rygg istedenfor mere vekter.

Takk for svar, jeg har fått det utredet, gått til både kiropraktor og fysioterapeut (lenge), og fått beskjed om at jeg har svak musklatur i området.

Problemet ligger delvis i skjevhet i bekkenet pga. liten høydeforskjell i beina, og delvis i at jeg har stramme hofteleddsbøyere. Derfor vil sansynligvis en styrket musklatur hjelpe på problemet.

Håper du fikk satt opp en plan for utbedring av problemene?

Bruker du innleggssåle for å utjevne lengdeforskjellen i beina? Hvis ikke bør du snakke med behandleren din om det vil være smart. Da vil du ihvertfall lettere belaste jevnt på knebøy og alle andre øvelser hvor du står på begge beina.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...