Gå til innhold

Alternativ til dips


Iceyas

Anbefalte innlegg

Hei.

Har de siste ukene hatt problemer med å ta dips, etter kun et par reps så har jeg fått en smerte midt i brystkassa som har blitt så ille at jeg ikke klarer å presse meg mer.. Har prøvd i flere uker på å forbedre/endre teknikken med hjelp fra erfarne folk, men det har ikke funket. Så har noen en alternativ øvelse til dips? Ta's som siste øvelse på den økta.

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Har de siste ukene hatt problemer med å ta dips, etter kun et par reps så har jeg fått en smerte midt i brystkassa som har blitt så ille at jeg ikke klarer å presse meg mer.. Har prøvd i flere uker på å forbedre/endre teknikken med hjelp fra erfarne folk, men det har ikke funket. Så har noen en alternativ øvelse til dips? Ta's som siste øvelse på den økta.

Takk for hjelp!

Vell, det er vel ikke så mange øvelser som helt kan erstatte dips, i og med at det er en compund exercise. Men hvis du er ute etter en skikkelig tung øvelse for triceps som river litt mer enn enkle isolasjonsøvelser, så har jeg iaffal god erfaring med ryggliggende skullcrushers. Enkelt å greit at du ligger flatt på ryggen, gjerne rett ned på gulvet da du får stabilisert fiksert skulderbladene bedre på denn måten enn på benk. Du bruker en curlstang (eller z-stang eller hva de nå galler den) og jobber bøy og strekk i albueledd fra den utgangsposisjonen, mens skulderbuen er mest mulig stabil. Du senker stanga ned mot panna, derav "skullchrushers".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har de siste ukene hatt problemer med å ta dips, etter kun et par reps så har jeg fått en smerte midt i brystkassa som har blitt så ille at jeg ikke klarer å presse meg mer.. Har prøvd i flere uker på å forbedre/endre teknikken med hjelp fra erfarne folk, men det har ikke funket. Så har noen en alternativ øvelse til dips? Ta's som siste øvelse på den økta.

Takk for hjelp!

Hei, jeg har faktisk samme problem. Jeg klarer å presse meg til 8 reps 3x Set. Men var en periode jeg klarte 1-2 bare. Begynte å kjøre Dips med beina i bakken eller på benk.

http://www.youtube.com/watch?v=nx9gVDCnT8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, det er vel ikke så mange øvelser som helt kan erstatte dips, i og med at det er en compund exercise. Men hvis du er ute etter en skikkelig tung øvelse for triceps som river litt mer enn enkle isolasjonsøvelser, så har jeg iaffal god erfaring med ryggliggende skullcrushers. Enkelt å greit at du ligger flatt på ryggen, gjerne rett ned på gulvet da du får stabilisert fiksert skulderbladene bedre på denn måten enn på benk. Du bruker en curlstang (eller z-stang eller hva de nå galler den) og jobber bøy og strekk i albueledd fra den utgangsposisjonen, mens skulderbuen er mest mulig stabil. Du senker stanga ned mot panna, derav "skullchrushers".

Takk for svar! Jeg pleier å ta triceps extensions med EZ-stang, regner med at dette blir ganske det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har faktisk samme problem. Jeg klarer å presse meg til 8 reps 3x Set. Men var en periode jeg klarte 1-2 bare. Begynte å kjøre Dips med beina i bakken eller på benk.

http://www.youtube.com/watch?v=nx9gVDCnT8

Ja jeg også klarte å presse meg til rundt 3x10 reps i starten når jeg fikk dette, men bare blitt værre så nå klarer jeg toppen 5-6 reps før jeg ikke tørr mer..

Skal teste ut denne, har brukt den litt før, men må vel bli en del flere reps da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får selv vondt om i området rundt sternum om jeg kjører veldig harde økter med dips. Det går over etter en stund da, men har søkt litt rundt og sett flere som opplever det samme. Mange ganger er det snakk om en costochondrititt, altså en betennelse i brusken mellom ribben/sternum(brystben)..

Vet ikke om dette gjelder deg, du bør nok kontakte lege om problemet vedvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får selv vondt om i området rundt sternum om jeg kjører veldig harde økter med dips. Det går over etter en stund da, men har søkt litt rundt og sett flere som opplever det samme. Mange ganger er det snakk om en costochondrititt, altså en betennelse i brusken mellom ribben/sternum(brystben)..

Vet ikke om dette gjelder deg, du bør nok kontakte lege om problemet vedvarer.

Du har kanskje rett. Men det som er rart for min del, merker den smerten kun på Dips. Aldri noen andre øvelser. Men er mindre nå enn før. Så for vente litt. Men jeg sliter ikke noe særlig med det lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En god alternativ øvelse er å henge opp ned i et smithstativ med en hantel i hver hånd og presse de oppover.

Mener du da å ha beina rundt stanga, henge rett opp å ned? :p Jeg bare ser for meg at jeg gjør det på elixia og smeller hodet ned i bakken eller noe. Men takk for tipset :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg pleier å ta triceps extensions med EZ-stang, regner med at dette blir ganske det samme.

Ja, i prinsippet blir det mye det samme. Men skulle gjerne sett akkurat hvordan du gjør det. Skulle forsåvidt gjerne sett hvordan du kjører dips også. Er veldig enig i at de smertene du beskriver ved dips ikke er en naturlig reaksjon, og at det bør sjekkes ut av både lege og fysioterapeut (de er jo veldig flinke med slikt på NIMI f.eks.). Er det sånn å forstå at smertene er lokaliserte til Sternum (brystbenet) ?. For min del har jeg kjørt ganske heavy dips på tidvis dårlig teknikk uten at jeg har fått de samme problemene. Kan det tenkes at du har begynt å øke på for raskt i den øvelsen slik at ledd/seneapparatet ditt ikke helt holder tritt med økningen i selve muskelstyrken? sånne øvelser er jo veldig tunge for hele muskel/skjelett/senesystemet, og det er mye grunnstyrke som skal på plass før man kan løfte reelt tungt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...