Gå til innhold

Nytt program: 6økter, eller 5? Minimum 4!

Anbefalte innlegg

Gjest Ukjent666

Har tidligere hatt 2 splitt- men føler det blir "mye" da jeg pleier å ha mange øvelser osv... Liker ikke å kjøre for tungt, liker å ha bedre kontakt med muskelen.. Men her it goes! 3 splitt... Dvs for å trene hver muskelgruppe 2x i uken må jeg ha 6uker. Noen ide om hvordan jeg kan korte det ned til 5? Eller 4 for den saks skyld? Uten at jeg "ødelegger" noe?

Hadde tidligere: Hver av muskelgruppene 2x i uken

Bryst,skuldre,rygg økt 1

bein,biceps og triceps.. økt 2

Eks for nye?

Økt 1

Bryst

Triceps

Økt 2:

Bein

Biceps

Økt 3:

Skuldre

rygg

Kommentar til nye: Vurderer å bytte skuldre til bein dagen. Sånn at jeg har biceps+rygg? Noen tanker?

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666
Hvorfor har du biceps dagen før rygg? Bicepsen for kjørt seg hardt i en ryggøkt, er mange som føler de ikke trenger en egen bicepsøkt hvis man trener rygg hardt nok.

Ok! Takker for tipset! Kan evt se da;) Hvordan tenker du "splitten" skal være? i så fall? Noen spesiell endring du ville gjort?:)

Ps: Har bare delt det opp i 3økter. Vil egentlig ha 4-5økter. Men 2 splitt for for "lange" økter. Da jeg liker volum og antall sett/øvelser som høyt!

Ok! Takker for tipset! Kan evt se da;) Hvordan tenker du "splitten" skal være? i så fall? Noen spesiell endring du ville gjort?:)

Ps: Har bare delt det opp i 3økter. Vil egentlig ha 4-5økter. Men 2 splitt for for "lange" økter. Da jeg liker volum og antall sett/øvelser som høyt!

Jeg ville splittet det slik:

Økt 1:

Bein

Skuldre

Økt 2:

Rygg

Biceps

Økt 3:

Bryst

Triceps

Annonse

Hei Martin. Du kan sjekke ut min treningslogg, jeg trener 5splitt. Jeg trener en del mindre enn folk flest, men du kan jo sjekke logg å se hvordan det ser ut. Jeg kommer med ny 5 splitt om etter neste uke. Husk uansett hvordan du setter opp en splitt så er det pro's and cons!

Prulle :)

Dag1 : Bryst biceps

Dag2 : Lår

Dag3 : Rygg triceps

Dag4 : Skuldre

Dag5 : Pause

Legg inn mage annenhver dag f.eks

Vet ikke om du liker dette men er et forslag ;)

Av rein interesse, har du noe nærmere forklaring rundt denne splitten?

Hvorfor triceps sammen med rygg, ettersom det mest naturlige vil være i trene triceps sammen med press-øvelsene?

Og hvorfor triceps dagen før skuldre, slik at du kommer med redusert triceps på press-økta di?

Jeg sier ikke det er feil eller noe, bare er ute etter tankegangen bak måten å splitte det opp på.

Hvorfor triceps sammen med rygg, ettersom det mest naturlige vil være i trene triceps sammen med press-øvelsene?

Og hvorfor triceps dagen før skuldre, slik at du kommer med redusert triceps på press-økta di?

Jeg sier ikke det er feil eller noe, bare er ute etter tankegangen bak måten å splitte det opp på.

For min del har det alltid fungert å fordele de så de ikke blir overtrent. Du kan tenke at du kjører litt triceps på alle bryst øvelsene , for så igjen trene triceps etterpå..da er du oppi 8-9 sett og 100reps på triceps bare. Jeg fikk mye mere framgang etter jeg byttet hvertfall :) Samme med biceps også

Why not?

Musklene tåles fint å trenes to dager på rad. Spesifikk tricepstrening er jo gjerne litt høyere reps enn det man kjører i benkpress også.

så det du sier er at om du kjører til failure med bryst på tirsdag for så å kjøre triceps på onsdag vil du få like bra fremgang?

Bjarkøy sin kommentar forklarer det meste :)

Annonse

så det du sier er at om du kjører til failure med bryst på tirsdag for så å kjøre triceps på onsdag vil du få like bra fremgang?

Bjarkøy sin kommentar forklarer det meste :)

Nå ville ikke jeg anbefalt å kjøre til failure så ofte da ;)

Selv på en 3/4 splitt så vil en miste mye volum om en kjører til failure. Overtrener CNS og undertrener musklene.

+1. Hva vil du med treningen? Umulig å svare på uten å vite noe mer, man kan ikke bare poste en tilfeldig splitt og spørre "er dette bra". Bra i forhold til hva? Man må vite målsetning, treningsbakgrunn, øvelsesutvalg, volumtoleranse, kostholdsvaner o.l. for å kunne gi et best mulig svar.

Gjest Ukjent666

Må bare spørre: Hvordan ser det ut? Dvs økt 1 og 2=benkpress og markl økt 3-4 =knebøy og militærpress. Så supplerer jeg med ca 2-3øvelser utenom? Baseøvelser skal være 5x5 / nært maks for å utvikle litt styrke!:) Noen formening? Føler at det kan bli litt mye med 6øvelser ila 1 økt hvis jeg skal bruke ok tid. Men sånn i utgangspunktet? Hvordan ser det ut? Mangler jeg noe essensielt?

Har også forandret økt 1 vs 2 og 3vs4 når det gjelder ekstra øvelsene for å få variasjon ila uken! Noen formening?

Økt 1

Benkpress

Markløft

Skråbenk manualer

Nedtrekk bredt grep

Sittende roing

Benkpress manualer

Økt 2

Knebøy

Militærpress

Facepulls

Beinpress

Leg Curl

Fronthev

Økt 3

Benkpress

Markløft

Brystpress maskin

Pulldown

Flyes

En arms roing

Økt 4

Knebøy

Militærpress

Leg extension

Kabel pec-deck bakside skuldre

Leg Curl

Skulderpress maskin

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...