Gå til innhold

Hvorfor ødelegger utholdenhetstrening for styrketrening?


Marie

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Jeg har gjort komboen din, og hadde en fin tid på halvmaraton likevel (litt over 1:50) samtidig som jeg jevnt økte i styrke gjennom hele perioden. Bare et godt råd, dropp beintreninga siste uka før løpet, og få inn turer på 15-20 km utover sommeren sånn at du vet hva du går til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort komboen din, og hadde en fin tid på halvmaraton likevel (litt over 1:50) samtidig som jeg jevnt økte i styrke gjennom hele perioden. Bare et godt råd, dropp beintreninga siste uka før løpet, og få inn turer på 15-20 km utover sommeren sånn at du vet hva du går til.

1:50 er kjempebra! Hvor lang tid i forkant trente du? Fulgte du noe spesiellt program?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:50 er kjempebra! Hvor lang tid i forkant trente du? Fulgte du noe spesiellt program?

Jeg fulgte ikke noe program, ble bare fullstendig bitt av løpebasillen. Jeg løp Sentrumsløpet som en test på våren, og det var det som fikk meg til å starte i Oslo maraton på halvmaratondistansen i september. Jeg begynte i oktober/november og løp på mølle med Sentrumsløpet som mål. Bygde meg opp med å løpe pyramider, og å "presse" meg selv ved å starte 0,1 eller 0,2 km fortere for hver uke jeg skulle løpe. Jeg hadde et helt jævlig grunnlag, hadde ikke løpt på veldig mange år og har aldri vært noen løpeperson, så grunnlaget mitt var egentlig lik null.

Etter Sentrumsløpet ble det rundt 3-4 løpeturer i uka, som stadig økte i lengde ettersom formen ble bedre. Kjøpte meg også fotsensor til pulsklokka mi og fant ut at jeg kunne løpe mye lenger enn jeg selv hadde trodd. Fant meg fine løyper jeg kunne løpe, og vekslet mellom lange løyper og kortere løyper og hvor høy fart jeg holdt. Jeg hadde minst en løpetur på 15-20 km i uka fra slutten av juni og fram til løpet i september, resten av løpeturene lå på 5-6 km og 10-12 km.

Trente styrke i hele perioden, og fikk en del tilbakemelding fra folk som faktisk er løpere at siden jeg ikke har den typiske løperkroppen var det mye beinstyrke som hjalp meg til å løpe på en såpass bra tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte ikke noe program, ble bare fullstendig bitt av løpebasillen. Jeg løp Sentrumsløpet som en test på våren, og det var det som fikk meg til å starte i Oslo maraton på halvmaratondistansen i september. Jeg begynte i oktober/november og løp på mølle med Sentrumsløpet som mål. Bygde meg opp med å løpe pyramider, og å "presse" meg selv ved å starte 0,1 eller 0,2 km fortere for hver uke jeg skulle løpe. Jeg hadde et helt jævlig grunnlag, hadde ikke løpt på veldig mange år og har aldri vært noen løpeperson, så grunnlaget mitt var egentlig lik null.

Etter Sentrumsløpet ble det rundt 3-4 løpeturer i uka, som stadig økte i lengde ettersom formen ble bedre. Kjøpte meg også fotsensor til pulsklokka mi og fant ut at jeg kunne løpe mye lenger enn jeg selv hadde trodd. Fant meg fine løyper jeg kunne løpe, og vekslet mellom lange løyper og kortere løyper og hvor høy fart jeg holdt. Jeg hadde minst en løpetur på 15-20 km i uka fra slutten av juni og fram til løpet i september, resten av løpeturene lå på 5-6 km og 10-12 km.

Trente styrke i hele perioden, og fikk en del tilbakemelding fra folk som faktisk er løpere at siden jeg ikke har den typiske løperkroppen var det mye beinstyrke som hjalp meg til å løpe på en såpass bra tid.

Utrolig kult! Motiverende histore!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Er visstnok mulig om du ikke spiser karbohydrater som primærkilde. Har noe med at hjertet og omløpet fungerer optimalt slik at makspulsen blir mye høyere. Skal finne kilden senere.

Så vidt jeg vet er makspuls medfødt og den synker desto eldre man blir, så tviler sterkt på at du kan endre på makspulsen ved hjelp av annet kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er visstnok mulig om du ikke spiser karbohydrater som primærkilde. Har noe med at hjertet og omløpet fungerer optimalt slik at makspulsen blir mye høyere. Skal finne kilden senere.
makspulsen kan man ikke gjøre noe med, den synker med aldern. Du kan ikke påvirke den med kosthold eller trening, den sier heller ingenting om hvor godt eller dårlig trent man er. Det er det hvilepulsen som forteller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye kardio (langdistanse), vil gjøre at kroppen vil kvitte seg med vekt for å kunne utføre oppgaven lettere. Anbefaler ikke for lange kardioøkter. Bedre å gå en lang tur, eller ha mindre kardioøkter oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er visstnok mulig om du ikke spiser karbohydrater som primærkilde. Har noe med at hjertet og omløpet fungerer optimalt slik at makspulsen blir mye høyere. Skal finne kilden senere.

Det er flere som har forsøkt seg på forklaringer. Men om det har med kostholdet å gjøre - det tror jeg så absolutt. Men i et bryllup jeg var i for et par år siden, traff jeg en eldre mann, som i sin tid løp 21 km på 1.06. Han hadde på den tiden en maks på 236, noe som ble bekreftet av flere trenere rundt ham. Jeg tror nok at det er forsket for lite på dette, for når jeg gikk på NIH, var det ingen som kunne svare på HVORFOR den skulle synke med alderen, eller HVORFOR 220 var regnet som maks, når flere har hatt mer enn dette. Men vitenskapen MÅ ha et sted å starte, men startstedet er sjeldent dårlig begrunnet angående makspuls. Jeg VET hva jeg har hatt, men jeg ville aldri latt meg teste for å bli en slags forsøkskanin. Det skal sies at når jeg har nådd disse toppene, har jeg vært godt trent, og usaklig sliten. På det siste draget på en innlagt 11 minutters interval (3000 meter) eller å ha løpt 15 km med 2 andre like lange intervaller, trynet jeg i grøfta så det sang, uten at jeg merket det så å si. Var vel halvt bevistløs, men jeg har alltid hatt den evnen til å ta meg ut helt på grensen til det medisinske (u)forsvarlige. På slutten av det nest siste dragen lå pulsen opp mot 240.

Det kan ta to betydninger: Enten så er det en grunn som gjør at hjertet klarer å slå så raskt at kroppen slipper opphopninger av store mengder melkesyre (laktat tester viser veldig lave verdier grunnet evne til å forbrenne mengder av fett opp mot 95 % av maks) eller at hjertet nærmer seg failure, og slår med stor hastighet og lav fyllning. Grunnet lave laktat verdier heller jeg mot den første forklaringen, som jeg Tror har med å gjøre med mitt noe spesielle kosthold på den tiden. 85 % fett, resten protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...