Gå til innhold

InBody 720 - Kommer jeg til å forsvinne?


sihansen

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har over lengre tid slitt med sykdom, og klarer ikke å spise mat da dette trigger mageproblemene som hemmer meg utrolig mye i hverdagen. Dette resulterer jo i at jeg har gått ned mye i vekt, men jeg trodde jo selv at det ikke var så mye. Har fremdeles ganske store lår og litt igjen rundt hoftene.

Jeg har nettopp meldt meg inn i Elixia nå, og fikk en sånn InBody scanning med på kjøpet.

Han som gjorde dette, sa egentlig mer eller mindre at jeg kom til å få diabetes og benskjørhet om jeg ikke begynte å spise mye mer.

Noen som kan si meg noe om dette ut ifra tallene jeg fikk?

Intracellulær væske - 17.2

Extracellulær væske - 10.6

Proteiner (kg) - 7.4

Mineraler (kg) - 2.65

Kroppsfett (kg) - 5

Vekt - 42.8

Muskelmasse (kg) - 11.7

BMI - 15.9

Kroppsfett % - 11.7

Jeg sliter utrolig med mageproblemer, og alltid i forbindelse med mat. Alikevel tvinger jeg i meg seks måltider til dagen, jeg tror ikke jeg fysisk klarer å spise mer og samtidig gå på jobb. Alle andre sosiale aktiviteter er ute av hverdagen som følge av smerter.

Er disse tallene virkelig så ille at jeg burde legge meg selv inn noe sted?

Setter utrolig stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du funnet ut om det er intoleranse som forårsaker mageproblemene? Kanskje du kan redusere problemene med å kutte ut enkelte matvarer?

Du burde ihvertfall snakke med dette med legen din og finne ut om det er noe som kan gjøres for at du skal slippe mageproblemene slik at du kan få spist nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar.

Jeg har vært inn og ut av sykehus og legekontor i overkant av to år nå. De siste 6 mnd har vært de verste, men jeg har hatt alle blodprøver known to man, gastroskopi, koloskopi, røntgen, MRI, ultralyd, alt. De finner ikke ut hva som er galt med meg, men hver eneste gang jeg spiser blir det et smertehelvette. Uansett hva jeg spiser. Jeg spiser sunt og pesketarisk (ikke kjøtt, men fisk og skalldyr), er svært obs på alt jeg trenger av næringsstoffer og lignende. Tar kosttilskudd.

Alikevel kan jeg spise havregrynsgrøt til frokost og smerte er minimale, så spiser jeg _akkurat_ det samme dagen etterpå og må ligge på badegulvet i tårer i timesvis. Dagen etterpå kan smertene være minimale igjen.

Så jeg tror ikke det er den og den type mat som er problemet, men MAT i seg selv. :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alikevel kan jeg spise havregrynsgrøt til frokost og smerte er minimale, så spiser jeg _akkurat_ det samme dagen etterpå og må ligge på badegulvet i tårer i timesvis. Dagen etterpå kan smertene være minimale igjen.

Så jeg tror ikke det er den og den type mat som er problemet, men MAT i seg selv. :-/

Dette høres frustrende ut ja. Håper du etter hvert får den hjelpen du trenger, jeg har dessverre ikke noen kompetanse til å gi deg noen videre råd her, men håper du finner en god løsning som fungerer for deg.

Du bør ihvertfall ikke overdrive trening så lenge du sliter med å få i deg nok mat til å gå litt opp i vekt.

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres frustrende ut ja. Håper du etter hvert får den hjelpen du trenger, jeg har dessverre ikke noen kompetanse til å gi deg noen videre råd her, men håper du finner en god løsning som fungerer for deg.

Du bør ihvertfall ikke overdrive trening så lenge du sliter med å få i deg nok mat til å gå litt opp i vekt.

Ønsker deg lykke til!

Ja, jeg tenkte egentlig det. Av og til hjelper det bare å få ut litt frustrasjon over tingenes tilstand.

Tusen takk for lykkeønskninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har prøvd mye uten at det har hjulpet så kan jeg kanskje komme med et lite skudd i blinde.

Det er endel som får forbedret tarmfunksjoner og bedre mage ved å innta L-Glutamin. Er nok ikke så store sjansen for at det vil virke, men kan jo være verdt et forsøk. En teskje til frokost, middag og kvelds f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert ikke det samme - men hadde en bekjent som også hadde fryktelige magesmerter etter hvert måltid og legene fant ikke ut hva det var... alle prøver og tester og sånt var også tatt. Av en eller annen grunn hadde de oversett et "hull"? nederst i overgangen mellom spiserør og magesekk (hvis jeg husker riktig). Fyren spiste noe geletabletter i to dager og vips så var smertene borte. Tror han fortsatte med tablettene ut "kuren" og har ikke hatt trøbbel siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert ikke det samme - men hadde en bekjent som også hadde fryktelige magesmerter etter hvert måltid og legene fant ikke ut hva det var... alle prøver og tester og sånt var også tatt. Av en eller annen grunn hadde de oversett et "hull"? nederst i overgangen mellom spiserør og magesekk (hvis jeg husker riktig). Fyren spiste noe geletabletter i to dager og vips så var smertene borte. Tror han fortsatte med tablettene ut "kuren" og har ikke hatt trøbbel siden.

Oj, dette hørtes jo fantastisk ut. Ikke når det stod på, men så fantastisk for din bekjente å bare ta ett par tabletter så er åresvis med smerter helt over. Kanskje jeg skal pitche det inn for min fastlege, akkurat nå er jeg åpen for alt.

Var til og med på "blood-mapping" her en dag, men til og med der ble de facinert over min merkelige og uregjerlige blodsammensetning eller hva det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan være verdt å prøve å kutte ut fiber og trege karbohydrater. Funker for meg (etter mange år med kroniske mavesmerter - og alle mulige tester...), og fungerer vanvittig bra i kombinasjon med carb backloading (Carb Back-Loading: Manual for Total Body Fat Control). Har nå bare en brøkdel av plagene jeg hadde tidligere. Er faktisk ikke lenger redd for å drite meg ut (bokstavelig talt) på vei til butikken (noe som har vært UTROLIG nærme mange, mange ganger...). Lav GI-kost har faktisk tatt fra meg muligheten til å bevege meg utendørs i perioder:confused: (sunt, my A¤#)

Håper dette kan være til hjelp (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irritabel tarm | Frisk og Funksjonell

Kjenner igjen det med å spise noe en dag som går greit, men ikke dagen etter. Jeg og har tatt masse av de testene. Viste ingenting. Fikk etter mye om og men diagnosen irritabel tarm. Skiftet fra smertehelvete og null sosialt liv og nesten ikke klare å komme meg på jobb, til å fungere helt greit nok kom ved å slutte å røyke og tygge extra tyggegummi faktisk:) Allergisk mot xylitol.

Nå prøver jeg å følge low fodmapdietten. Blitt mye bedre.

Håper du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Huff, høres ikke moro ut det der.. At MAT i seg selv skal være problemet høres veldig slitsomt ut. Jeg har hatt noen tilfeller selv med kunder som har hatt magebesvær og problemer med fordøyelsen. Jeg er selvstendig næringsdrivende, og har diverse kunder som er veldig fornøyd med kosttilskuddet sitt. Nå vet jeg ikke om det er noe for deg, men tenkte kanskje å lufte det for deg, for det KAN være en mulig løsning. Siden du har prøvd så mye annet mener jeg. Det høres ut som at kroppen din er i ubalanse, og når kroppen er i ubalanse kan det skje mye uten at det syns på prøver. Jeg har selv erfart at legen har tatt PRØVER, men ikke tatt riktige prøver. ... Frustrerende..

Send meg en mld i innboksen hvis du ønsker, så kan vi jo se? Det er bare et forslag, så det er helt opp til deg. Jeg er ikke lege, men har jobbet med dette med gjentagende gode resultater, så det kan jo hende det er noe i det? Lykke til uansett, håper du finner ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk selv diagnosen irritabel tarm for noen mnd siden og ble sendt hjem av legen uten noe hjelp. Ble mildt sagt irritert når jeg betaler legen for å hjelpe meg, men han sender meg hjem 300,- fattigere (og som student så merkes det!!). Jeg har ingen "jeg gjorde dette for å bli bedre" - prat enda, men det jeg gjør nå for å prøve å holde meg stabil er å spise etter fodmap dietten så godt jeg kan og i tillegg kom jeg over en artikkel hvor de sa at 1ss linfrø mel og et stort glass vann på tom mage skulle hjelpe for ibs. Det kunne ta opp mot 2 uker før man merker bedring. Det eneste kjedelige med dette er at man må gjøre linfrø om til mel hver dag. Man kan ikke gjøre det praktisk og kjøpe linfrømel eller blende opp en hel pose med det så man har til flere uker fremover, for linfrøene begynner å oksidere når de får stå litt og effekten blir ikke det samme. Om dette er sant vet jeg ikke, men selv tar jeg ingen sjangser og om dette gjør magen min stabil er det definitivt verdt det!!!

Det er jo klart også viktig å peise på med probiotika.. Kjøpte kefirkorn og begynte med kefir, magen min ble litt bedre av dette en periode..

Håper andre kan dele litt tips for å bedre mageproblemer her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser sunt og pesketarisk (ikke kjøtt, men fisk og skalldyr), er svært obs på alt jeg trenger av næringsstoffer og lignende. Tar kosttilskudd.

Ironisk nok er kjøtt sannsynligvis noe av det du ville tålt best...

Hvor høy er du? Vanskelig å si noe om vekten din uten å vite noe om høyden.

Men, har du bare snakket med fastlegen din om dette? Har du ikke blitt henvist videre til spesialist på mage/tarm?

Problemene du beskriver høres ut som malabsorbsjon. Det som høres rart ut er at du reagerer på all mat, noe som gjør at jeg mistenker at det er en psykologisk komponent som også spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres virkelig ikke bra ut, håper du finner ut av det! Du bør sannsynligvis kutte ut all trening da vekten din er ekstremt lav.

Vegard Lysne - høyden finner du vha. BMIen. Med 42.8kg kroppsvekt og en BMI på 15.9 vil høyden være 164. Er enig at det fort kan være noe psykologisk inni bildet, jamfør:

Dette resulterer jo i at jeg har gått ned mye i vekt, men jeg trodde jo selv at det ikke var så mye. Har fremdeles ganske store lår og litt igjen rundt hoftene.

Vekt - 42.8

Muskelmasse (kg) - 11.7

BMI - 15.9

Kroppsfett % - 11.7

Har veldig vanskelig for å forestille meg at en person på 164 med under 43kg kroppsvekt kan ha noe som helst i nærheten av "ganske store lår". Er på ingen måter noen ekspert her, hva sier dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker JarleS, så bare etter høyde, tenkte ikke på BMI engang :p

sihansen: er du gutt eller jente? Og hvor gammel er du?

Uansett, med en BMI på 16 og de problemene du beskriver, så er ikke internett riktig sted for deg å søke råd. Du vet ingenting om kompetansen til de som svarer deg, og de som svarer deg vet ingenting om hvordan du oppfatter det de skriver. Jeg skjønner at dette kanskje er det siste svaret du ønsker deg, men din løsning finnes dessverre ikke her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...