Jump to content

sihansen

Members
  • Content Count

    31
  • Joined

  • Last visited

  1. Tusen takk for utfyllende svar, Jarle S! Setter stor pris på det! Også svar fra alle dere andre! Jeg prøver det som du sier, at jeg heller fokuserer på å gradvis øke matmengden. Slik jeg har spist de siste to ukene har virkelig tært på både mage og psyke både kropp og hode er vandt (og "fornøyd") med å spise halvparten av denne næringen. Så de må nok bare vennes til å spise mer! Å gå fra 1 kardioøkt til 5-6 styrke/kardio-økter i uken derimot har gått veldig fint, føler meg sterkere og merker ingenting til stølhet. Kanskje dette ikke bare er bra da? BCAA fortsetter jeg med. Har fridag i dag, men påan igjen med styrke i morgen klokken 06:00. Har også med meg en liten pose med 10g BCAA som jeg blander opp med en gang jeg kommer i garderoben. Dette gjør jo også at jeg ikke er i nærheten av sulten når jeg skal spise frokost klokken 08:30. Nå veide jeg meg i dag, og har gått opp 0,5 kg siden søndag! Fettprosent på 12.7, ifølge Beurer vekt fra Clas Ohlson. Selv om jeg har hatt noen kardioøkter så har jeg hatt tre styrkeøkter siden da. Jeg føler at jeg ser noe "feitere" ut, men dette er den delen av hjernen min som mener at jeg er feit så lenge vekta er over 43 kg. Mye av problemet ligger der også, men jeg jobber aktivt med det. Kroppen har ikke føltes 100% de siste dagene, jeg sliter med maten når jeg føler at jeg må tvinge den ned. Så ja, det er jo ingen hemmelighet at det ligger mye psykisk bak alt dette tullet, i tillegg til det medisinske. Men sta har jeg alltid vært, og det går jo i riktig retning. Jeg har en veldig attraktiv gulerot dinglende forran meg om jeg klarer å bikke 50 kg, så det er langtidsmålet. Som sagt, fri dag i dag! Jjeg trives veldig godt på treningssenteret, så det frister veldig å ta en tur i dag også... Men jeg tok to økter i går, så jeg får bare gå rett hjem etter jobb å spise en god og stor middag heller! Vanskelig det der når man liker å trene, så ligger senteret bokstaveligtalt vegg-i-vegg med arbeidsplassen. Men jeg tenker en fridag er sunt både for kropp og sjel, jeg skal heller komme hjem før samboer og overraske med noe godt til middag.
  2. Samboeren min var undervektig når vi møttes. Han kan ikke ha veid mer enn 50kg, og han er vel ca. 175cm høy. Han har ei rar greie med at han ikke kjenner når han er sulten, så mat har tidligere aldri vært prioritert kun fordi han rett og slett ikke har tenkt på det. I begynnelsen fokuserte jeg kun på å få han opp i vekt, og i dag, etter to år, veier han 65 kg. Endelig, det er et slit å måtte tvinge i seg selv mat samtidig som man må "tvinge" mat i noen andre. I tillegg spiser vi svært forskjellig mat, og på forskjellige tider. Vi er veldig opptatte på hver vår kant, så måltider er på en måte ikke en "greie" i vårt forhold, da ingen av oss egentlig tidligere har hatt et sunt forhold til det. I helgene kan vi kose oss med felles frokost, men da har han gjerne pizza mens jeg har havregryn og CC. Og det er heilt streit. Spise ute gjorde vi mye før, men jeg sliter med mye matintoleranser så det er ikke mulig lengre. Men vi lager gjerne helgemiddager sammen. Vi spiser totalt forskjellige ting, men vi lager dem alikevel på kjøkkenet sammen mens vi hører på musikk for eksempel. Sånn utenom matsituasjonen er samboeren min veldig støttende når det kommer til trening. Han forstår at det er noe jeg må gjøre for å bli frisk, og det ønsker han også. Han merker også overskuddet og mitt bedre humør, så han prepper og hjelper med når jeg skal trenge det.
  3. En skyr blandet med 20g havregryn (stått i litt vann og bringebær Fun Light i fem minutter), toppe med Lerums sukkerfrie eple og bringebærsyltetøy, samt en GOD dose kanel og stevia over. NAM!
  4. Sjokomelk er et godt tips! Men jeg sliter (selvfølgelig ) med smaken av melk etter en episode som involverer ukesvis utgått melk og et tomt, styrta halvlitersglass i barndommen. Men hadde min første dag med BCAA før og etter trening i dag. Merka ikke store forskjellen på energinivået, men det er vel en sånn type ting jeg må la gå seg til først! Så jeg gir ikke opp. Og jeg spiser slavisk på Questbars fra iHerb. De smaker godt og jeg rekker å spise to før magen min kaster inn håndkledet.
  5. Igjen, tusen takk for alle gode tilbakemeldinger. Nå har jeg trent det styrkeprogrammet for nybegynnere (lagt til markløft, knebøy og to mageøvelser) i en og en halv uke. Jeg føler meg ti ganger bedre. Vekten er fremdeles nesten det samme (-400g), men jeg føler at jeg ser mye mindre "beinete" ut, ribbeina stikker ikke like mye ut som tidligere. Mulig dette bare er placebo, men jeg føler det går riktig vei. Jeg spiser veldig mye mer enn jeg er vandt meg, dette er en kjempeutfordring for meg. Både på grunn av at magen min er vandt med lite mat og stritter veldig imot, og på grunn av medisinske/psykiske spiseforstyrrelser som ikke helt vil slippe taket riktig enda. Desverre. Men jeg tvinger det i meg, selv om det ofte fører til at jeg bryter sammen og griner som ei lita jente. Men maten SKAL ned, jeg SKAL bli frisk og jeg SKAL klare å legge på meg muskler. Men jeg har litt spørsmål, som alltid. Jeg har ikke gitt opp kardioen, men trappet ned. Og jeg passer på å spise ekstra mye de dagene jeg trener kardio, så langt det går. 1. Men er det like viktig å få i meg protein rett etter kardio som med styrketrening? Eller kan dette måltidet vente til etter jeg har dusjet og kommet meg hjem for å lage et skikkelig måltid? 2. Jeg vet at jeg skal spise protein, men er det vikitg å spise mye protein også de dagene jeg ikke trener styrke? Per nå ligger jeg på ca 2-2.5 gram pr. kg. kroppsvekt. 3. Jeg trener om morgenen før jobb, så jeg trener fastende. Jeg har bestilt BCAA, holder det å drikke dette 15 minutter før trening, eller skal jeg også drikke det etter trening også? Etter trening går jeg rett på jobb der jeg har tilgang til kjøkken/mat med en gang. 4. Skal jeg drikke BCAA før/etter økter der jeg bare trener kardio? Er dette noe jeg burde gjøre hver dag, til og med dager som er treningsfrie? 5. Jeg spiser relativt store måltid om kvelden (21:00). Sitter noe av denne næringen fremdeles i kroppen når jeg er på trening 06:00? 6. Hvor mye over basalforbrenning må jeg ligge for å kunne bygge muskler? Må jeg ligge over dette også på treningsfrie dager? Håper noen kan svare på dette, jeg har prøvd å google så godt som mulig, men det er jo 5 forskjellige svar på hvert spørsmål. Jeg forstår at alt er svært individuelt og at jeg må prøve meg frem, men jeg er bare på utkikk etter et utgangspunkt til når jeg skal prøve meg frem. Tusen takk for svar!
  6. Flott, tusen takk for tilbakemeldinger. Når jeg har trent i helgen prøvde jeg meg på JEFIT, men for meg ble den litt komplisert (?). Jeg fant en gammel app på telefonen, All-In Fitness, som skulle vise seg å være midt i blinken for meg i allefall! Veldig enkel og oversiktlig, med videoer av øvelser og ferdige program.
  7. Tusen takk for mange gode og grundige tilbakemeldinger. Jeg ser veldig mye av det dere alle skriver. Den cardioen blir hard å gi opp, da det har blitt en slags "escape" når magesmertene står på som verst. Høres merkelig ut, men det ligger noe i det å erstatte en fysisk (og mulig psykisk) smerte med en faktisk smerte/"high" som jeg får når jeg svetter på en tredemølle. Men jeg har kommet til det punketet at jeg virkelig har lyst til å gjøre noe med kroppen min, jeg vil BLI BEDRE, så jeg må ofre ting. Eller finne andre alternativer som gir samme high, som jeg tror styrketrening kan gjøre når jeg kommer inn i det. Jeg tror nå at jeg skal bestille med noe BCAA, alle jeg har snakket med har anbefalt dette. Jeg har også fått resept på slike gainers/smoothies man får på apoteket for å gå opp i vekt. Jeg håper virkelig at dette kan bli en varig løsning for meg, jeg skal få det til.
  8. Oj, dette hørtes jo fantastisk ut. Ikke når det stod på, men så fantastisk for din bekjente å bare ta ett par tabletter så er åresvis med smerter helt over. Kanskje jeg skal pitche det inn for min fastlege, akkurat nå er jeg åpen for alt. Var til og med på "blood-mapping" her en dag, men til og med der ble de facinert over min merkelige og uregjerlige blodsammensetning eller hva det var.
  9. Er det noen som har tips til en bra iPhone-app med styrketrening? Jeg skal begynne å trene styrke for å legge på meg, men dette er en verden hvor jeg er helt nybegynner og trenger hjelp til program/oppfølging, så tenker en bra app kan hjelpe godt på vei. Noen som bruker dette aktivt? Jeg er ute etter en app som kan hjelpe meg å lage programmet, registrere øvelser og lignende, og gjerne holde kontroll på utvikling.
  10. Hei. I mine tidligere innlegg har jeg skrevet litt om mine helseproblemer. I korthet går det ut på at jeg er undervektig og sliter stort med matinntak og mageproblemer. Bare flytt tråden om jeg har lagt den feil plass. Jeg har bestemt meg for å begynne å trene skikkelig, og å legge på meg i muskler. Per i dag er jeg utrolig svak, men jeg vet jeg har godt grunnlag da jeg tidligere har klart å bygge muskler relativt enkelt og greit. Fettprosenten min er lav (nede på 10.7 i dag morges), så jeg må legge på meg noe i fett i tillegg for å ha polstring rundt indre organer. Av kardio trives jeg veldig godt med jogging (7.7 på tredemølle), da gjerne i 70-80 minutter. Det jeg egentlig lurer på, er hvordan jeg må spise for å klare å bygge muskler. Jeg trener tidlig om morgen, før jobb. Trener på tom mage, spiser på jobb klokken 08:30. Hvor farlig er det om jeg ikke spiser umiddelbart etter styrketrening? Hva bør jeg spise, og hvorfor? Spiser ikke kjøtt og tåler ikke mel (++), men er villig til å prøve ut mye for å få dette til. Det er ikke bare for meg jeg gjør dette, men for alle rundt meg som er bekymret og redde for helsen min. Jeg lurer også på hvor ofte det er lurt å trene. Elixia ligger rett i nabobygget for jobben min, så jeg tenker å trene kardio 2 (eller 3) ganger i uken, og styrke 3 (eller 2) ganger. Er dette et godt utgangspunkt? Av program tenkte jeg å prøve DETTE, det er jo for nybegynnere, og jeg ønsker å få muskler over hele kroppen. Mye spørsmål i ett innlegg, men har tidligere fått god hjelp på Fitnessbloggen, virker som det er mye folk her som virkelig vet hva de gjør og som er genuint interessert i å hjelpe oss andre. Setter pris på svar!
  11. Ja, jeg tenkte egentlig det. Av og til hjelper det bare å få ut litt frustrasjon over tingenes tilstand. Tusen takk for lykkeønskninger.
  12. Har prøvd det opp, ned og i mente. Ingenting å hente der, desverre.
  13. Hei, og takk for svar. Jeg har vært inn og ut av sykehus og legekontor i overkant av to år nå. De siste 6 mnd har vært de verste, men jeg har hatt alle blodprøver known to man, gastroskopi, koloskopi, røntgen, MRI, ultralyd, alt. De finner ikke ut hva som er galt med meg, men hver eneste gang jeg spiser blir det et smertehelvette. Uansett hva jeg spiser. Jeg spiser sunt og pesketarisk (ikke kjøtt, men fisk og skalldyr), er svært obs på alt jeg trenger av næringsstoffer og lignende. Tar kosttilskudd. Alikevel kan jeg spise havregrynsgrøt til frokost og smerte er minimale, så spiser jeg _akkurat_ det samme dagen etterpå og må ligge på badegulvet i tårer i timesvis. Dagen etterpå kan smertene være minimale igjen. Så jeg tror ikke det er den og den type mat som er problemet, men MAT i seg selv. :-/
×
×
  • Create New...