Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å begynne å trene styrke, med et ønske om å forandre kroppen fra smålubben til slank med definerte muskler, men jeg er usikker på hvor mye og hvor lenge man bør trene styrke for å få resultater. og hvor mye kondisjon bør jeg trene?

Jeg bor i utlandet, men skal hjem til Norge i jula, med et håp om å komme hjem i en litt bedre utgave enn jeg er nå. Er det mulig å se forandringer på så kort tid?

Tips og råd til kosthold og trening mottas med STOR takk!

Foresten; er det greit å trene styrke før frokost? jeg jobber en del, og tenkte å legge 2 av styrkeøktene i uka før frokost og jobb :)

Fortsetter under...

2 måneder er ikke så lang tid, så å forvente kjempe resultater kan du ikke. Du kan likevel legge et grunnlag for en sunnere livsstil og kropp. Hvis du ønsker å gå ned i vekt og stramme opp er et kontrollert kaloriunderskudd og tung styrketrening en god vei å gå. Mer muskler og mindre fett = strammere kropp. Noe linker som er verdt å lese:

Styrketrening på tom mage – går det an? - Fitnessbloggen

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Jeg mener at hvis man bare tar seg helt ut på trening hver gang man trener, så får man best framgang. Har du kjennskap til baseøvelser? Dette er øvelser som hjelper veldig mye for økte definerte muskler.

Jeg mener at hvis man bare tar seg helt ut på trening hver gang man trener, så får man best framgang. Har du kjennskap til baseøvelser? Dette er øvelser som hjelper veldig mye for økte definerte muskler.

Baseøvelser er en selvfølge i ethvert solid program, men det eneste som hjelper for "økte definerte muskler" er fettprosenten.

Trene til failure kvar gong?

Annonse

Skal du trene til utmattelse bør du ta hensyn til dette i programmet (færre sett per muskelgruppe/øvelse). Vi er veldig forskjellige. Selv om noe fungerer for noen, betyr ikke det at alle burde gjøre det samme.

En god plass å starte er her:

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Da vil du ha en mye bedre forståelse av hva som kreves.

Vil ikke utbyttet man har av trening komme veldig an på utgangspunktet man stiller med? Jeg prøvde en gang å gå fra ingen trening til fem ganger i uka. Det største utbyttet jeg fikk var overtrening. :p (skal presisere at det var snakk om mye løping, lite styrke og laaavt kaloriinntak da, kan ha noe med saken å gjøre, for å si det sånn.) Nå ligger jeg på et moderat nivå, og merker framgang allerede.

Hvor mange timer du trener har veldig lite å si hvis du ikke gir alt når du er på trening. Selv har jeg "trent" 2 timer uten å riktig få kjørt meg, og så har jeg hatt fantastiske økter på 30 minutter der jeg er død på slutten. Det kommer an på hvor tungt du trener og hvilke øvelser du gjør. Bicepscurls og situps gir deg ikke en særlig strammere og finere kropp. Les artikkelen Robert linket til, tren baseøvelser, tren tungt :-) Anbefaler også denne artikkelen: 4 grunner til hvorfor flerleddsøvelser bør være førstevalget ditt - Fitnessbloggen

Gjennomfør et par intervalltreninger i uken, og det nesten viktigste av alt: ha orden på kostholdet. Da ser du garantert forandringer før jul! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...