Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har satt opp et treningsprogram jeg bruker mot opptak i telemarksbataljonen Jan.2013

Mandag:

0900: 1time løping i stigende fart, begynner fra 8 kmt og øket 0,5 kmt/min frem til jeg ikke klarer å løpe fortere, og begynner på nytt, repeterer til det er gått en time.

1800:

Benk 5x5

Skråbenk 5x5

Cable Crossover 5x5

Manual Pullover 5x5

Pushdown 5x5

Frankspress 5x5

Smal Benk 5x5

Manual Shrug 5x5

Smith Shrug 5x5

smith Upright Row 5x5

Tirsdag:

0900: intervall løp, 30sek spurt, 30 sek hvile x20

1600: 2 timer MMA

Onsdag:

1800:

Pullups max X 5

Back Hyper Extensions 10x3

Markløft 5x5

Sittende Roing 5x5

Pulldown 5x5

Foroverbøyd roing 5x5

Z stang Curl 5x5

Hammer Curl 5x5

Sittende bi. Curl 5x5

Front Raise 5x5

Lateral Raise 5x5

Militær press 5x5

Reverse flyes 5x5

Torsdag:

0900 intervall 30x30x20

1600: 2 timer MMA

Fredag:

0900: Rolig jogg 1 time

1800:

Knebøy 5x6

Leg Extention: 5x5

Leg Press 5x5

Lying Leg Curls 5x5

Barbell Step Ups 8x5

Seated Calf Raise 5x5

Standing Calf Raise 5x5

Lørdag:

0900 Intervall 30x30x20

Har for tiden ikke jobb, så dagene mine går stort sett ut på å spise, sove og trene.

Kjenner dette er et tungt program for kroppen, men jeg skal klare å komme meg gjennom dette.

Om noen har noen innspill er det bare å spytte ut!

Fortsetter under...

Kommer veldig ann på hva du legger i "maksimal brukbar fysikk" Men jeg går utifra at opptaket til Telemarksbataljonen ikke involverer poseringstruse og brunkrem, så hvorfor trene som om det var det? 5x5 cable crossovers, 15 sett med biceps osv?

Tror jeg ville kutta det glatt ned til basics ala starting strenght (+ evt noen småting) samt satsa hardt på cardioen.

Hvofor i all verden kjører du så mange øvelser? Og enda verre, hvorfor 5x5 på alle øvelsene, kan ikke fatte hvordan man skal legge progresjonen i flyes, sidehev og leg extensions når de kjøres 5x5? Hør på eirich starting strengt, 5-3-1eller Dietmar for nybegynnere er gode program for og bygge opp en bra styrke.

Ellers var det terrengløp med sekk på opptaket til TMBN da kompisene mine dro. Også må man vel gjennom en slags mestringsøvelse i løpet av den første tiden der, så trene på lange turer med en tung sekk kan være lurt.

Håper virkelig du har god apetitt... ;)

Som resten sier så trener du litt voldsomt mye og noe unødvendig ift din målsetning. Når du kommer inn vil du å høre "train as you fight" - det ligger noe i det :)

Hvordan ligger du an ift opptaksprøvene?

LoooL :p Vet at det er fokus på utholdenhet i militære, men må da finnes grenser! 100 sett med styrkeøvelser på 1 dag????

Kim Wemberg kan vel komme med noen bra tips til deg ang trening fram mot militære :)

Heisann, ser det kom litt kommentarer her! noe som er bra!

Jeg kom glatt gjennom alle opptakskrav (da jeg var der i sommer) med 70 Pushups, 125 Situps, 15 Hangups, 3000m på 10.01, 8km pakningsløp på 36 blank, så selve fysiske opptaket er ikke noe problem.

Grunnen til at jeg trener slik, er at jeg liker å trene tungt og seigt, jeg er en litt "større" person, selv om fettprosenten min absolutt ikke tilsier ripped (18%).

Jeg klarer fint å løpe langt og lenge, samt fort og eksplosivt.

Målet med denne treningsformen er bare å komme enda lengre på alle fysiske tester, samt at jeg liker evnen til å kunne ha en person på ryggen med brannmannsløft i sanitets caser, fremfor å slepe dem bortover bakken.

Målet mitt er og å bli MG1er og da trenger jeg mye styrke for å drasse rundt på denne rakkeren i skogen =)

Vist dette høres helt teit ut får dere bare la meg høre det =)

Setter pris på tilbakemeldinger!

Annonse

Kan nevne at vi har innført nye styrketester i tmbn og går utifra at dere vil bli testet i det på opptaket, litt usikker.

8km 22kg pakning, ikke 7km som tidligere

3km

utfall med 22kg sekk

rygghev liggende på bom, ryggen skal heves fra bunn til topp på 3-4 sekunder

pullups

armhevinger

situps, beina i bakken, 90 grader i kneleddet

svømmetest, om du klarer å bevege på deg har du bestått. mener det er 200meter du skal svømme.

Opptaksuka består ofte kun av disse testene da det er mange som skal gjennom, i tillegg til en stresstest!:roflmao::D:D

Man trenger ikke være meget god fysisk form for å klare kravene og du er jo langt innafor allerede, så ville heller ha konsentrert meg om å gå lengre turer med sekk, skuddsikker + oppakking kan fort bli 40kg+. Uutholdenhetsbiten har ikke forandret seg stort i Forsvaret, 4*4minutter intervall trening blir det mye av samt rolige langkjøringer 8-15km.

Var puljefører under sist opptak og vi ser mer etter hvordan person du er, samarbeid med andre, initiativ og besluttsomhet, en forutsetning at alle som kommer på opptak klarer kravene og om vi har 2 personer som har en overall score på 4 eller 5 på testene mens 4ern virker mer oppegående får som regel 4ern jobb. Så lenge du er så godt innenfor allerede er mitt tips, tren som du vil og føler for ang styke og utholdenhet, gå heller lenge turer med tung sekk (dette vil det bli myyye av under mestring og grunnkurs), du trenger ikke trene spesifikt inn mot kravene med din fysikk nå. :)

Tusen takk for meget rettede svar Kim!

Skal begynne å prøve å stresse ned styrkedelen litt, og prøve å rette mer fokus mot marsj og litt løping med sekk!

Vet du om den undervanns svømmetesten samt stuptest inngår enda?

Var så og si innafor i KavEsk TmBn men pga. adm. fuckup fra min P.off i PBN. fikk jeg beskjed om å komme tilbake til nyttår.

Jeg lovet da min puljefører å komme tilbake med enda bedre fysikk og en uslåelig motivasjon!

Målet nå blir å prøve å gå ned 5kg i spekklaget for å klare å løpe litt fortere, vil ned på 9ern på 3000 men det er fette tungt med en kropp på 100kg!

Tror begge testene du nevner vil bli gjennomført!

Om du er nede på 9tallet på 3000m er det veldig bra, men med tanke på opptak og hverdagen som soldat er man ofte bedre tjent med tung marsj trening. Jeg personlig liker heller å være han fyren på 100 kilo som løper under 12 og et sterkere enn de fleste andre fremfor å løpe fort og knekke sammen så fort man skal ta et brannmannsløft!:-) Som sagt, med fysikken du nevner så er du innenfor alle krav og det vil ikke være den som er avgjørende for om du får jobb eller ikke.

Lykke til på opptaket!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...