Gå til innhold

Lat, ustrukturert og usunn student.


Casanova

Anbefalte innlegg

Beklager på forhånd dersom dette blir en litt rotete tråd, men jeg trenger bare å få ned tankene mine en plass.

Jeg kan jo starte med å fortelle litt om meg selv. Jeg er en gutt på 19 år som flyttet ut rett etter videregående skole for å studere. Jeg er 1.85 høy og veier ca. 65 (!) kg. Jeg spilte fotball i mange år, gikk toppidrett fotball på videregående og trente mot slutten opptil 9 ganger i uken - løping og fotball. Jeg fikk en ganske seriøst kneskade som gjorde at jeg måtte gi opp fotballen.

Jeg gikk altså fra å trene 9 ganger i uken, til å bare sitte på rumpa, drikke alkohol og være ute med venner.

Ettersom jeg nå har flyttet hjemmefra og begynt å studere har jeg nå innsett at jeg virkelig trenger å endre livsstil. Jeg har blitt helt utrolig slapp og orker nesten ikke gjøre noe lengre. En vanlig dag for meg bør være å stå opp rundt 07:00 - 08:00 (uavhengig av når forelesningene begynner), for så å dra på skolen å studere, dra på forelesning, studere litt til også dra hjem rundt 16:00. Deretter burde trene litt og kanskje dra på jobb, for så å slappe av og rydde litt hjemme. Men det er så absolutt ikke sånn det er.

Ettersom forelesningene mine har ulike tider hver dag, sliter jeg veldig med døgnrytmen. Jeg sitter veldig lenge oppe. Hvis jeg har en forelesning kl 11:00, står jeg opp 10:00. Har jeg forelesning 08:00 står jeg opp 07:00. Her om dagen hadde jeg forelesning 14:00 og presterte å forsove meg.. I tillegg klarer jeg ALLTID å komme 5 minutter for sent til forelesningene. Noen ganger klarer jeg ikke å komme på forelesning i det hele tatt. Det er ikke fordi forelesningene er kjedelige, jeg syntes det er kjempeinteressant, men jeg orker rett og slett ikke. Jeg vil heller sove lengre..

Hele dagen går jeg rundt og føler meg helt jævlig trøtt. Akkurat som at jeg akkurat har våknet - hele tiden. Når jeg kommer hjem (etter 2-4 timer på skolen) legger jeg meg alltid til å sove noen timer. Jeg klarer ikke holde meg våken. Dette resulterer igjen i at jeg ikke får sove om kvelden, og at jeg mest sannsynlig forsover meg til forelesning, nok en gang. Men det er ikke nok med at jeg ikke klarer å komme meg i forelesningene. Når jeg er hjemme orker jeg heller ikke jobbe med skole. Jeg kan bare ligge i senga med laptopen på fanget i timesvis, uten å engang løfte en finger.

Dette gjør igjen at jeg ikke orker husarbeid. Oppvasken har nå ligget en uke, og jeg har ikke flere rene tallerkener igjen. Skittentøyet burde vært slengt i vaskemaskinen. Jeg syntes alt bare er et stort ork, og jeg orker ingenting! Når jeg skal ut, feks på butikken, så syntes jeg det er stress å ta med seg søpla, SELVOM søpplekassen er rett på utsiden av døren. Jeg føler meg lat, og som en ekkel sugg! Det værste med det her, er at når jeg ligger der i senga med laptopen i fanget, så tenker jeg alltid:

"Faen, nå må du skjerpe deg, kl 18:00 må du begynne å rydde" Når klokka passerer 18:00, tenker jeg: "Kan heller ta det i morgen" Men gjør jeg det? Nei, jeg orker ikke!

Jeg husker før når jeg gikk på barneskolen/ungdomsskolen, så var det opp å spise frokost, ha en produktiv dag på skolen, gjøre litt lekser før middag, dra på fotballtreninger, for så å legge seg. Jeg følte jeg hadde energi.

Dette har nå ført til at jeg ligger ganske etter på studiet jeg har begynt på. Det startet med masse alkohol den første uken (fadderuka). Jeg følte meg veldig lenge etter fadderuka litt sånn "halvveis", og ble etter ca. 1 mnd etterpå ordentlig syk, med feber i en uke, hovne mandler, vondt i hodet og ikke matlyst. Dette har jeg opplevd ca. 3-4 ganger på under ett år nå, og har gått på penicillin/antibiotika, men det kommer tilbake.

Jeg kan ikke skryte på meg at jeg har noen gode matvaner. Jeg spiser som regel det jeg har lyst på, når jeg har lyst på det - og det er ikke alltid jeg gidder å spise (!)... Jeg er faktisk ikke så glad i søtsaker, så jeg spiser faktisk ikke så usunt. For smakens skyld er jeg veldig glad i lett og sunn mat, men jeg er kan ikke si jeg er sunn. Når oppvasken hoper seg opp, og jeg ikke har flere kjeler, er det veldig lett å bare kjøpe seg en gradiosa på butikken + cola.

Jeg har prøvd å sette opp en matplan, men klarer ikke følge den. Det blir i tillegg, ganske dyrt for en fattig student som meg også å følge denne.

Siden jeg har flyttet til en ny by, har jeg ikke lenger så mange jeg kjenner her. Jeg har to gode kamerater jeg kjenner. Han ene bor jeg sammens med spiser enten fjordland, eller hos dama. Han roter like mye som meg, men han er sjeldent hjemme. Bestekompisen min bor for seg selv. Begge disse er også svært late, spiser usunt, og bare slapper av. Jeg syntes det er vanskelig å endre meg selv når jeg henger med disse fordi de bare slapper av og spiller playstation..

Så jeg trenger virkelig hjelp. Hvordan skal jeg snu alt opp ned og endre meg selv? Innerst inne vet jeg at jeg må rydde på rommet, eller lese litt til studiene, men jeg gidder aldri å gjøre noe med det. Jeg bare sitter her. I tillegg får jeg like dårlig samvittighet for at jeg ikke gjør noe med det! Føler alt bare hoper seg opp nå og håper virkelig dere har noen tips som kan hjelpe meg!

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

oioi.. mye å ta "tak" i.. først: senk skuldrene - det er aldri for sent å endre vanene, jo raskere jo bedre! Og ikke forvent å endra alt på en gang.. dette må du ta litt etterhvert.

Jeg tror at det beste er å først ta tak i døgnrytmen - da er det lettere å få tid og ork til å fikse andre ting også. Legg deg til fast tid, og stå opp til "ca" fast tid. Altså: begynner du ikke før kl 14 så gjør det jo ikke noe å sove til 8 istedenfor 7, men unngå å sove lengre enn det - det kan du heller gjør i helgene.

TRENING: vil gi deg overskudd og bedre humør DERSOM søvn og mat er tilstrekkelig. Hva med å i først omgang sette seg et mål om x antall økter - f.eks: 2 styrkeøkter (fullkropp) og en økt med kardio - gåtur, jogge, løpe, sykle (gode måter å bli kjent i ny by på), evt finn noen å spille fotball med?!

Prøv å planlegge uka - de dagene du begynner sent på skolen: så opp kl 8 - spis forokst - les litt på stoffet som skal gjennomgås. Evt tar du en treningsøkt FØR forelesningen. Så er det liksom gjort. Også veldig greit å gjøre ting som å ta ut boss o.l før du drar hjemmefra slik at du ikke kommer hjem til boss som må tas ut og andre "slitsomme" plikter som blir overveldende.

MAT: studentøkonomi er ikke det enkleste - men det finnes mye godt og billig. Prøv å få inn litt struktur i maten - altså: spise frokost, lunjs og middag HVER dag. + mellommåltid + evt kveldsmat.

f.eks:

Frokost: Havrgeøt kokt på vann eller melk (+ litt sylteøyt o.l for smak) + 1-2 kokte egg

Mellommåltid: håndfull nøtter + banan

Lunsj: kan være så mangt

- Tykke brødskiver med makrell i tomat + evt en yoghurt,

- middagsrester?

- grove pitabrød/wraps med diverse fyll

MIDDAG: stek opp for flere dager når du først er i gang. Kok ris/pasta/o.l i litt større mengder, stek opp kjøtt o.l. Frys ned i porsjonspakker, eller sett inn i kjøleskap.

Kvelds: Brød. omelett, middagsrester, cottage cheese/kesam, fruktsalat ?

Generelt ok i studentøkonomi: havregryn, tunfisk, store poser med frossen kylling, nøtter, frossen laks/torsk/ørret/ osv.. Brød - kan du med fordel kutte opp i maskin, og fryse ned 4 og 4 brødskiver. Dette er lurt dersom du ikke spiser veldig mye brød - du slipper at det tørker ut, og du tar bare ut en pose av fryseren dagen før

OG- studietiden skal være gøy også - husk det =)

Ta et steg av gangen, senk skuldrene. Det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg trenger virkelig hjelp. Hvordan skal jeg snu alt opp ned og endre meg selv? Innerst inne vet jeg at jeg må rydde på rommet, eller lese litt til studiene, men jeg gidder aldri å gjøre noe med det. Jeg bare sitter her. I tillegg får jeg like dårlig samvittighet for at jeg ikke gjør noe med det! Føler alt bare hoper seg opp nå og håper virkelig dere har noen tips som kan hjelpe meg!

På forhånd, takk!

Problemet når en først driver å utsette ting er at en sitter med følelsen av at "må må jeg komme i gang å få gjort absolutt alt." Selfølgelig har ingen lyst til å ta fatt i en så stor arbeidsmengde, så vi utsetter det, og sirkelen gjentar seg selv.

Du kan prøve følgende. Forplikt deg selv til å rydde i 2 minutter. Sett nedtellingstaker på mobilen og kom i gang.

edit: ja jeg er helt serriøs nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

evt: sett på alarm på huskelapp/notat/kalender på mobilen.. ikke skru den av før du faktisk har rydda... da blir det gang!

Tips: Lag en "don't break the chain" (Don't Break The Chain!) for å rydde minst 5 min hver dag (blir ofte mer), heng den på skapet og merk hver gjennomførte dag med stor, rød tusj. Sett et mål, 2 uker feks, og gi deg selv en liten belønning når du har gjennomført. Begynn i det små, så blir ikke terskelen for å komme i gang så høy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for så mange tilbakemeldinger! Det hadde jeg ikke forventet

Sover du nok? Spiser du nok? Beveger du deg nok? Hva spiser du iløpet av en dag? Er du fornøyd med livet ellers?

Til tider kan jeg sove opptil 13-14 timer, andre dager kan jeg sove 3-4 timer. Det samme gjelder mat. En dag kan jeg spise 5 gode og sunne måltider iløpet av en dag, en annen dag kan jeg spise et par brødskiver og en grandiosa. Jeg har liksom ingen faste rutiner på noe. Kan heller ikke si at jeg beveger meg nok. Har ikke trent på ca. 1,5 år nå. Eneste "mosjonen" jeg får er når jeg går en tur i byen, eller rusler ned på skolen. Jeg er kjempefornøyd med livet ellers! Jeg er ikke deppa eller noe sånt, bare føler meg lat rett og slett..

Tips: Lag en "don't break the chain" (Don't Break The Chain!) for å rydde minst 5 min hver dag (blir ofte mer), heng den på skapet og merk hver gjennomførte dag med stor, rød tusj. Sett et mål, 2 uker feks, og gi deg selv en liten belønning når du har gjennomført. Begynn i det små, så blir ikke terskelen for å komme i gang så høy!

Takk for tipset! Det skal jeg prøve ut :)

Første du bør gjøre er å ta en tur til legen og snakke om dette. Spesielt siden dette har kommet etter sykdom. Ta blodprøver og sjekk at alle verdier er normale.

Har snakket med Mamma om dette og hun mener kanskje jeg kan ha cøliaki. Skal bestille en legetime for å sjekke det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så mange tilbakemeldinger! Det hadde jeg ikke forventet

Jo - men versågod du!

Jeg syntes måten du beskriver din egen adferd på viser at du har selvinnsikt så det holder. For mange er den en stor omveltning å begynne på studier, særlig dersom en ikke har bodd hjemmefra før - da glir det fort ut. Så det står respekt av at du selv tar tak før det blir verre :) Og for en selvinnsikt - det er ikke mange unggutter som frivillig innrømmer (og kaller seg selv for) "lat, ustrukturert og usunn" !!

Masse lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...