Gå til innhold

Betennelse i hofta - what to do?


bethog

Anbefalte innlegg

For litt over et år siden fikk jeg betennelse i hofta, det har senere gått seg til (pga en strekk vel og merke). Men i går under løpeturen begynte jeg å kjenne tendenser igjen! :unsure:

Første gangen fikk jeg brexidol tabletter hos legen, men det funket ikke. Jeg vet at det er hvile som fungerer best, men lurte på om noen hadde noen andre alternativer som funker mot hoftebetennelse? Evt noen øvelser, hvordan man bør trene osv? Er veldig glad i å løpe, så er sinnsykt kjipt med en sånn type kommer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Betennelse i hofta kan være så mangt, her trenger vi mere info for å kunne hjelpe. Er det en betennelse i selve hofteleddet er det hvile og betennelsesdempende som gjelder. Er den en slags senebetennelseslignende tilstand kan behandlingen være helt annerledes. Hvor kjenner du smertene? Dypt i hofta/lysken? Utsiden av hofta? Et annet sted? Følelse av klikking, knepping e.l.? Hvilesmerter? Hva provoserer smertene utenom løping?

Uansett er det en grunn til at du har tilbakevendende plager i denne hofta, og du bør ta tak i disse problemene for å hindre at det kommer tilbake til deg. Det er litt vanskelig å gi deg konkrete tips uten å ha sett deg, men kom med mer info så kanskje vi kan dytte deg i riktig retning ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betennelse i hofta kan være så mangt, her trenger vi mere info for å kunne hjelpe. Er det en betennelse i selve hofteleddet er det hvile og betennelsesdempende som gjelder. Er den en slags senebetennelseslignende tilstand kan behandlingen være helt annerledes. Hvor kjenner du smertene? Dypt i hofta/lysken? Utsiden av hofta? Et annet sted? Følelse av klikking, knepping e.l.? Hvilesmerter? Hva provoserer smertene utenom løping?

Uansett er det en grunn til at du har tilbakevendende plager i denne hofta, og du bør ta tak i disse problemene for å hindre at det kommer tilbake til deg. Det er litt vanskelig å gi deg konkrete tips uten å ha sett deg, men kom med mer info så kanskje vi kan dytte deg i riktig retning ihvertfall ;)

Smertene sitter på utsiden av hofta og kan stråle litt bakover mot rumpa. Det kan være hvilesmerter om jeg har løpt/spilt håndball, men disse går som regel bort om jeg har noen dager hvile. Det er ikke noe følelse av klikking eller knepping enda hvertfall.

Jeg har egentlig planer om å holde meg til sykkel og styrketrening den neste uka, slik at det kanskje begynner å roe seg ned? Og etterhvert begynne med korte turer (ikke 1 mil lange :p ) og se om den heller kan bygge seg opp. Jeg har kjøpt nye sko og sjekket etter pronasjon osv.

Det kan være at jeg har belastet hoftene litt feil - fordi når jeg fikk strekk før sommeren, "haltet" jeg en del og i mange uker. Jeg fikk strekk i v. lår og det er i venstre hofte som det er verst. Så har en mistanke om at det kan være noe med det å gjøre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som det vi kaller en trochantertendinitt, og er noe vi kan behandle med stort sett gode resultater. Ofte får man dette greit på plass om man retter opp i noen muskelimbalanser og legger forholdene til rette for at kroppen kan hele dette selv. Anbefaler deg, som jeg gjør de fleste med skader, å ta kontakt med en fysioterapeut for å få en presis diagnose og rehabiliering. Kan hende det går over av seg selv, men det går oftest bedre med litt hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemelding! Er det sånn at du anbefaler å ikke løpe noe i det hele tatt til man ikke kjenner noe smerter? Eller kan man løpe noe i moderate mengder?

Jeg skal prøve å komme meg til fysioterapeut, men bare kjedelig at det er litt smådyrt for meg som er student :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for tilbakemelding! Er det sånn at du anbefaler å ikke løpe noe i det hele tatt til man ikke kjenner noe smerter? Eller kan man løpe noe i moderate mengder?

Jeg skal prøve å komme meg til fysioterapeut, men bare kjedelig at det er litt smådyrt for meg som er student :(

I utgangspunktet anbefaler jeg deg å ikke løpe når det gjør vondt ja, bedre å få dette på plass å heller kunne trene skikkelig når det er bra.

Om det er Kjeller i Skedsmo du bor kan du sikkert få en grei pris av meg siden jeg jobber rett i nærheten, send en PM om det er aktuelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som det vi kaller en trochantertendinitt, og er noe vi kan behandle med stort sett gode resultater. Ofte får man dette greit på plass om man retter opp i noen muskelimbalanser og legger forholdene til rette for at kroppen kan hele dette selv. Anbefaler deg, som jeg gjør de fleste med skader, å ta kontakt med en fysioterapeut for å få en presis diagnose og rehabiliering. Kan hende det går over av seg selv, men det går oftest bedre med litt hjelp ;)

Sniker meg inn her også ;) Hva med trochantertendiose i hofta (i senefestet til hofta)? Vil retting av muskelimbalanser hjelpe? Sist gang jeg prøvde å gå til fysio ville han ikke behandle meg, han anbefalte heller å gå på nsaids og vente å se om jeg fikk en diagnose (er over ett år siden nå)...har ikke prøvd meg hos fysio for det siden, prøver heller å tøye det jeg veit er tight :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker meg inn her også ;) Hva med trochantertendiose i hofta (i senefestet til hofta)? Vil retting av muskelimbalanser hjelpe? Sist gang jeg prøvde å gå til fysio ville han ikke behandle meg, han anbefalte heller å gå på nsaids og vente å se om jeg fikk en diagnose (er over ett år siden nå)...har ikke prøvd meg hos fysio for det siden, prøver heller å tøye det jeg veit er tight :)

Det blir samme greia ja (tendinitt/tendinose er vel i praksis bare et uttrykk for hvor lenge det har pågått). Om du plages fortsatt etter et år vil man stort sett komme igang med å skape en ny irritasjon i senefestet for at kroppen skal starte tilhelingsprosessen, dette kan gjøres med tverrfriksjoner, trykkbølge, nåler e.l.. I tillegg må man rette opp i muskelimbalanser og styrke den aktuelle muskelen. Definitivt noe en fysio kan hjelpe deg med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir samme greia ja (tendinitt/tendinose er vel i praksis bare et uttrykk for hvor lenge det har pågått). Om du plages fortsatt etter et år vil man stort sett komme igang med å skape en ny irritasjon i senefestet for at kroppen skal starte tilhelingsprosessen, dette kan gjøres med tverrfriksjoner, trykkbølge, nåler e.l.. I tillegg må man rette opp i muskelimbalanser og styrke den aktuelle muskelen. Definitivt noe en fysio kan hjelpe deg med!

Det har gått mist et år, vært plaga med hofta/lysken siden 2008/9. Det var på MRen i august i år jeg fikk vite at det var en senebetennelse i hofta. For se om jeg finner meg en fysioterapeut etterhvert, akkurat nå fungerer jeg ikke uten nsaids, så hadde vært digg å bli kvitt den ;)

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sinnsykt kjedelig å ha betennelse i hofta! Føler meg handikapet til tider, spesielt om det er ille - hehe. Spesielt hvis man har veldig lyst til å trene og det blir overhodet ikke bedre når man absolutt IKKE kan løpe :p

Håper alt ordner seg for deg, Julie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Denne type betennelse er ikke uvanlig hos folk som trener. Det som er viktig er at det er vanskelig å fikse dette på egenhånd, dessverre. Kona har slitt en del med det samme. Betennelses dempende medisiner og spesielt kortison kurer, bør unngås. Ja det hjelper mot smertene, men det tar ikke bort årsaken til problemet og da vil det komme tilbake. Du må få undersøkt deg av en fysio/manuellterapaut, som har god erfaring med idrettsskader. Ikke alle har det. Så spørr og få tips om dyktige folk i ditt distrikt. Hofteproblemer stammer ofte fra enten føttene, rygg eller muskelproblemer av varierende type i området. Du kan når du vet hva som skaper problemene ofte trene dette bort selv, men da må du få vite hva som skal til i ditt tilfelle. Husk det er din helse det er snakk om. Anbefaler derfor å buke pengene på en dyktig terapaut med en gang. Slik at du kan starte rehabilitering så fort som mulig selv. NIMI på ullevål er veldig bra på idrettskader, men det finnes flere. Det kan holde med 1-2 timer (ca 700-800kr gangen) hos en terapaut, for å avdekke problemet å få et opplegg du selv kan fikse. Det kan også i noen tilfeller være nødvendig med en time hos en lege med spesialitet i fysikalskmedisin, men det er noe dyrere. Lykke til!! NIMI - Hjelp24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Det blir samme greia ja (tendinitt/tendinose er vel i praksis bare et uttrykk for hvor lenge det har pågått). Om du plages fortsatt etter et år vil man stort sett komme igang med å skape en ny irritasjon i senefestet for at kroppen skal starte tilhelingsprosessen, dette kan gjøres med tverrfriksjoner, trykkbølge, nåler e.l.. I tillegg må man rette opp i muskelimbalanser og styrke den aktuelle muskelen. Definitivt noe en fysio kan hjelpe deg med!

Fant denne tråden på google og det virker som om jeg har noe lignende i hvert fall som trådstarter her. Jeg har også, slik som hun, haltet i perioder pga betennelse i en tå (klarte ikke ha sko skikkelig på meg så "tråkket" bare ned i skoen slik at jeg gikk med opphøyet hel på den siden) og haltet også i en periode pga en strekk i leggen. Jeg har i tillegg trent hardt og med mye hoftedominerende øvelser over lang tid i vår. Når jeg har fått vondt har jeg holdt meg i ro over en periode og så prøvd meg fram på trening, men det kommer liksom bare tilbake igjen. Jeg trodde inntil nå at jeg hadde blitt bra igjen, siden jeg har tidligere har nesten kunnet trent som før, men i går fikk jeg plager igjen etter 4 sett med bulgariske utfall.

Smerten ligger relativt dypt i hofta tror jeg, litt vanskelig å si syns jeg (vet ikke hva som er dypt). Det kan oppstå "klikking" og "knepping" som du har nevnt tidligere, men ikke i stor grad tror jeg. Bittelitt hvilesmerter kanskje.

Er det det samme?

Burde jeg ringe og få legetime på mandag? Tror du at jeg kan bli helt bra igjen og trene som før? Hvor mye hvile må jeg regne med å måtte gjøre..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...