Gå til innhold

Diett og retningslinjer


Natalie

Anbefalte innlegg

Hei, alle kunnskapsrike folk!:)

Eg har tatt på meg oppgava å hjelpa tanta mi med ein kostholdsplan. I utgangspunktet skulle ho få eit kostholdsoppsett gratis, fordi (litt innvikla) vekten har gått dramatisk opp etter medisin mot leddgikt ++.

Men denna personen kom berre med eksempel rett i fra google, og det seie jo sitt.

Det eg trenge hjelp til er å få viktige retningslinjer til korleis eg kan setta opp "dietten". Ho er litt småkresen på mat, noko som gjer saken vanskeligare.

Basic fakta:

- jente

- 22 år

- 1.65 cm

- 90 kg

Mål: 70kg

Skal gjera mitt ytterste for at ho når målet sitt, men tar hjertlig i mot hjelp for å leda ho i riktig retning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den skal være lettvint og enkel. ingen fast plan på hva man skal spise?

Det viktigste blir at hun ikke overstiger kcal macroen for dagen. Samt at det meste av matvarene er naturlige,har sunne fettsyrer og minst mulig prosesserte varer.

Altså min type diett - 85% innsats over en lengre periode>100% innsats over en kort periode ?

Tips ho om Diett.no . Det kan være greit å få en oversikt over hva hun putter i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal være lettvint og enkel. ingen fast plan på hva man skal spise?

Det viktigste blir at hun ikke overstiger kcal macroen for dagen. Samt at det meste av matvarene er naturlige,har sunne fettsyrer og minst mulig prosesserte varer.

Altså min type diett - 85% innsats over en lengre periode>100% innsats over en kort periode ?

Tips ho om Diett.no . Det kan være greit å få en oversikt over hva hun putter i seg.

Ho skal få eta litt meir fritt 1 gang i veka:) Ke syns du om eit inntak på rundt 1500 kcals?

Vil prøva å legga hovudfokuset på protein og rein mat. Kutta ikkje ut for mykje av karbohydratane, det kan me heller gjera gradvis. Så skal eg sei at ho burde ha omega 3, siadan ho ikkje lika fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E ikkje 1500kcal litt for lite før ei på 90kg? Kanskje øke litt på det tallet også kutt ned gradvis ?

Vil også ha spist etter Periodisk faste. Slipp å gå å tenke på mat hele tia og man kan samtidig spis seg god å mett :)

Motiver ho med denne sia også :pVi søker deg som har gjennomgått en forandring | Fitnessbloggen Forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E ikkje 1500kcal litt for lite før ei på 90kg? Kanskje øke litt på det tallet også kutt ned gradvis ?

Vil også ha spist etter Periodisk faste. Slipp å gå å tenke på mat hele tia og man kan samtidig spis seg god å mett :)

Motiver ho med denne sia også :pVi søker deg som har gjennomgått en forandring | Fitnessbloggen Forum

Jo, det er ein idé:) Men ho har jo ikkje akkurat så høgt aktivitetsnivå. Skal senda ho linken;) Men må du ikkje vera medlem for å sjå den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun får vel kortison sprøyte/tabletter eller noe. Jeg la på meg grådig når jeg gikk på det. Selv om jeg ikke spiste noe spesielt mere, men ble bedre når jeg kuttet litt ned på karbsene

Godt mulig. Eg er ikkje heilt kjent med medikamentet, men trur ho tar tabletta kvar dag, og sprøyta 1 gang i veka eller noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del venninner(og en mor!) som har gått på kurs med Grete Roede, og kutta med 800-1000 kcal fra sitt dagsbehov hver dag(ca. samme kalkulator som er på fitnessbloggen sin fb-side!). De trente ikke spesielt mye, type 30 minutter gange hver dag, og kanskje 2 kondisjonsøkter i uka. De fleste av dem fikk veldig vellykka resultater og gikk ned 0,5-1 kg i uka. I opplegget til Grete Roede er det vel 50% karbohydrater, 30% proteiner og 20% fett som er "malen"(TROR JEG!), men det er vel ikke nødvendigvis det beste mtp leddgikta;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på betennelser i kroppen er lavkarbo absolutt å anbefale. Jeg gikk selv ned 15 kg på tre-fire mnd ved å kun kutte karbs. Lå da på rundt 20 gram netto carbs den første mnd, før jeg økte med ca 5 gram annahver uke. Og det beste med hele greia er jo at siden man ligger på et såpass høyt fett/proteinnivå så gikk jeg aldri sulten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hun får vel kortison sprøyte/tabletter eller noe. Jeg la på meg grådig når jeg gikk på det. Selv om jeg ikke spiste noe spesielt mere, men ble bedre når jeg kuttet litt ned på karbsene

ja, hvordan er det der? Hvorfor hjelper det å kutte karbohydrater? Noen i familien min som går på kontison :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del venninner(og en mor!) som har gått på kurs med Grete Roede, og kutta med 800-1000 kcal fra sitt dagsbehov hver dag(ca. samme kalkulator som er på fitnessbloggen sin fb-side!). De trente ikke spesielt mye, type 30 minutter gange hver dag, og kanskje 2 kondisjonsøkter i uka. De fleste av dem fikk veldig vellykka resultater og gikk ned 0,5-1 kg i uka. I opplegget til Grete Roede er det vel 50% karbohydrater, 30% proteiner og 20% fett som er "malen"(TROR JEG!), men det er vel ikke nødvendigvis det beste mtp leddgikta;)

Hvor mange av dem holdt vekta etter endt diett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glukose er en reduserende sukkerart, og høyt blodsukker gir økt oksidativt stress. Langtidsblodsukkeret måles ved å se hvor mye hemoglobin som er oksidert, og jo høyere blodsukkeret har vært, jo mer oksidert hemoglobin har vi.

En høy glukosebelastning fra kostholdet hjelper hvertfall ikke på en betennelsestilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

bump

Glukose er en reduserende sukkerart, og høyt blodsukker gir økt oksidativt stress. Langtidsblodsukkeret måles ved å se hvor mye hemoglobin som er oksidert, og jo høyere blodsukkeret har vært, jo mer oksidert hemoglobin har vi.

En høy glukosebelastning fra kostholdet hjelper hvertfall ikke på en betennelsestilstand.

Men dette har jo med hvor mye karbohydrater og kalorier som spises (i forhold til aktivitetsnivå), og ikke hvor langsomme eller hurtige karbohydratene er. Akutte effekter er da langt underordnet langtidseffektene.

Nå vil sikkert du/dere si at "det er lettere å overspise på raske karbohydrater", og selv om det er riktig for mange, så er det fortsatt mengden som avgjør :pompous:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på tynn is, men jeg mener å ha blitt fortalt at enkelte karbohydratkilder kan føre til flammatoriske tilstander i ledd og muskler. Derfor er det vel lurt å begrense karbohydrater på et generelt plan for de med leddsykdommer.

Jeg ville kanskje rådet til å basere kostholdet på grønnsaker og frukt som primærgruppen av karbkilder, da det finnes en del av disse som har inflammatoriske effekter(ananas for eksempel), som kanskje kan virke positivt.

Videre må vel fet fisk, som skal være godt for ledd være lurt. Forsøke å holde seg unna gluten kanskje, for å se hvordan det funker.

P40/K30/F30 for eksempel? Jeg har aldri sett greia med å være veldig restriktiv når man skal ned i vekt når man har vært så overvektig. Svært få klarer å gå fra potetgull og burgere til proteinshake og brokkoli. Legg deg 3-400 kcal under dagsbehovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bump

Men dette har jo med hvor mye karbohydrater og kalorier som spises (i forhold til aktivitetsnivå), og ikke hvor langsomme eller hurtige karbohydratene er. Akutte effekter er da langt underordnet langtidseffektene.

Nå vil sikkert du/dere si at "det er lettere å overspise på raske karbohydrater", og selv om det er riktig for mange, så er det fortsatt mengden som avgjør :pompous:

Inflammasjon er vel en akkutt prosess?

P40/K30/F30 for eksempel? Jeg har aldri sett greia med å være veldig restriktiv når man skal ned i vekt når man har vært så overvektig. Svært få klarer å gå fra potetgull og burgere til proteinshake og brokkoli. Finn BMR, og legg deg 3-400 kcal under dette.

BMR er basalforbrenningen, altså den energien du trenger for å holde fysiologiske prosesser i gang. For eksempel celledeling. Man bør aldri ligge under denne, hvertfall ikke over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inflammasjon er vel en akkutt prosess?

BMR er basalforbrenningen, altså den energien du trenger for å holde fysiologiske prosesser i gang. For eksempel celledeling. Man bør aldri ligge under denne, hvertfall ikke over lengre tid.

Endret, takk.

Inflammasjon er betennelse, hevelse, rødme, og ofte ledsaget av smerter. Man kan ha inflammatoriske faktorer, uten at man har inflammasjon. Uansett. Her er saken leddgikt, altså revmatisme, kronisk inflammasjon i leddene. Det er som at leddene alltid føles som de gjør når man for eksempel har klemt seg i en dør e.l.(smertenivå og inflammasjon varierer). Hun får sikkert kortison, som skal hjelpe på denne tilstanden, men man kan gjøre mye gjennom kosten. Dette gjøres gjerne gjennom å spise kost som inneholder omega 3-6-9, vitamin D og mange andre som er viktige for å unngå inflammasjon.

Merk at dette er basert på hukommelse, og er ikke nødvendigvis rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...