Gå til innhold

melkesyre ben


GSophie

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her. Jeg har 3 benøkter i uka, og når jeg trener nå, så trener jeg til jeg fysisk ikke klarer å ta en til, enten det er beinpress, ettbeinsknebøy osv (alt med vekter ofc) men jeg blir aldri støl eller veldig sliten i beina etter trening. Føler da at jeg ikke får noe ut av treningen, men jeg tar jo til jeg ikke klarer fler. Pleier å ta 4x8 eller 4x12, varierer. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar du de samme øvelsene hver gang? selv om du da tar til rm er det ikke så lett å bli støl alltid. Prøv å tren tungt med helt nye øvelser, da skal du nok bli støl ;) kan også være du må jobbe mer eksentrisk (bremse mer på vei "tilbake" i øvelsene) når du trener, det er ofte det man bli stølest av. Eksplosivt på vei opp og rolig og kontrollert på vei ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt hjelp her. Jeg har 3 benøkter i uka, og når jeg trener nå, så trener jeg til jeg fysisk ikke klarer å ta en til, enten det er beinpress, ettbeinsknebøy osv (alt med vekter ofc) men jeg blir aldri støl eller veldig sliten i beina etter trening. Føler da at jeg ikke får noe ut av treningen, men jeg tar jo til jeg ikke klarer fler. Pleier å ta 4x8 eller 4x12, varierer. Tips?

Stølhet er ingen indikator på hvor god eller dårlig treninga di var. Du kan ha hatt en god trening og fått mye ut av den uten å bli støl. Hvis du trener bein på samme repsantall tre ganger i uka er kroppen din vant til det, og du blir ikke støl. Det er ikke noe fasitsvar på det, men en teori er at stølhet er bindevevet som har en moderat inflammasjon pga uvant belastning. Det vil si at du kanskje vil bli støl hvis du går ned til 5 reps og tyngre vekter og kjører deg mot maks der, eller bruker nye øvelser på annet repsantall. Det gir en uvant belastning.

Men prøv å økt vektene og gå ned til f.eks. 3x5 reps og se hvordan det går.

Kort oppsummert: Stølhet =/= bra treningsutbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øker jo selvfølgelig på vekt! :) går fort med benstyrken

Stølhet er ingen indikasjon på hvor godt utbytte du har hatt av treningen. Alle er så veldig forskjellige. Arnold Schwartzenegger kjørte de samme øvelsene, samme programmet på skuldrene i 18 mnd en gang, og hadde ikke noe mindre utbytte av det. Noen ganger var han støl, andre dager ikke.

Jeg er støl hver eneste uke i rygg og bryst, men nesten aldri bena. Jeg fant ut at grunnen var at jeg er sensitiv for strekk, dvs at når jeg får bra strekk i en muskel (det er jo lett å få i rygg og bryst øvelser) så blir jeg støl. Mens det er vanskeligere å få samme strekken i ben synes jeg. Men når jeg gjør riktig dype squats, med helt riktig teknikk, så blir jeg ofte litt øm, iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg blir støl hvis det er lenge siden jeg har trent styrke (særlig bein, i armer blir jeg nesten alltid støl fordi jeg trener det sjeldnere), men etter et par ganger slutter jeg helt å være støl! Uansett om jeg har stor progresjon og øker mye på vekt så blir jeg aldri støl med mindre det har gått mer enn 2-3 uker siden sist jeg trente.. Det har vel noe med at muskelen tilpasser seg øvelsene.. I fysiologi på skolen, lærte vi i alle fall at det er den eksentriske fasen av øvelsene som gjør deg støl, fordi muskelen da "ødelegges". Men til neste økt har muskelen bygget seg opp sterkere enn før, og tåler derfor øvelsen bedre, slik at du vil bli mindre og mindre støl etter hvert (forutsatt at du gjør samme øvelse minst en gang i uken)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...