Gå til innhold

Makspuls


kristina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kanskje ett dumt spm, men hva skal du "bruke" den til? Altså hvilken idrett?

Man bruker jo pulsen som ett intensitetsverktøy, og makspulsen kan variere etter hvilken aktivitet man utøver.

Ikke misforså meg, man har jo kun en makspuls, men ta meg selv for ett eksempel.

Eg har syklet mye, og sliter med å komme opp til makspuls ved sykling. Har aldri hatt like høy puls ved sykling som med løping.

Men når eg styrer intensiteten på sykkeltreningen, bruker eg makspuls eg har hatt på sykkel.

Ved løping oppnår eg høyere puls, og styrer intensiteten etter denne.

Ergo, eg sammenligner ikke pulsen ved disse to idrettene.

Vet ikke om det ble så tydelig forklart.

Men uansett, det er ikke snakk om mye forskjell her, og man skal heller ikke henge seg for mye opp i pulsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte jo å svare på hvordan du tester den.

Eg har prøvd på tredemølle, men det er ikke enkelt.

http://www.trim.no/pub/art.php?id=1216

De gangene eg har nådd makspuls, har vært i motbakkeløp der eg gir alt de siste 200meterene.

Da er eg så sliten, kjenner hjertet slår langt oppi hårfestet og allikevel så løper eg alt eg kan!

Vips, så har du makspuls :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det som står over her - mye enklere å nå det som er din reelle makspuls når du løper. Jeg når min når jeg løper motbakkeintervall med skikkelig bratte drag, og gir alt.. Hvis du synes det er vanskelig å teste selv, tilbyr de fleste treningssentre det, eller du får gjort det hos noen Löplabbet-butikker..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På en side tenker jeg at det er greit å kunne regne ut, ihvertfal hvis man skal trene uten at man får tatt en ordentlig test.

Men skal man uansett trene litt ordentlig burde man jo ta seg tid til å få sjekket det ordentlig. Er såpass mye feilmargin på de utregningene at man like gjerne bare kan tippe et tall virker det som. Virker jo som det er såpass mye individuelle forskjeller at det sansynligvis er mye treningseffekt som forsvinner om man ikke tester ordentlig.

Ta meg selv som eksempel:

De forskjellige formlene der gir meg en makspuls på 188-195, men fakta er nok at den er nærmere 215. 15-20 slag utgjør en betydelig forskjell på treningen. Forskjellen for min del blir rask gange mot løping.

Skal dog sies at jeg nok har høyere puls en snittet, men poenget er uansett det samme. Skyt meg om jeg er langt ute på viddene nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en side tenker jeg at det er greit å kunne regne ut, ihvertfal hvis man skal trene uten at man får tatt en ordentlig test.

Men skal man uansett trene litt ordentlig burde man jo ta seg tid til å få sjekket det ordentlig. Er såpass mye feilmargin på de utregningene at man like gjerne bare kan tippe et tall virker det som. Virker jo som det er såpass mye individuelle forskjeller at det sansynligvis er mye treningseffekt som forsvinner om man ikke tester ordentlig.

Ta meg selv som eksempel:

De forskjellige formlene der gir meg en makspuls på 188-195, men fakta er nok at den er nærmere 215. 15-20 slag utgjør en betydelig forskjell på treningen. Forskjellen for min del blir rask gange mot løping.

Skal dog sies at jeg nok har høyere puls en snittet, men poenget er uansett det samme. Skyt meg om jeg er langt ute på viddene nå.

Enig med du :) De utregningene er i beste fall en indikator, og stemmer svært sjelden med virkeligheten. Det aller enkleste er å finne seg en skikkelig bratt bakke, og spurte opp så mange ganger at du bare virkelig ikke orker mer, og måle på siste bakketopp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte primært for å kjøre 4x4 intrvaller på sykkel eller løping. Men jeg har også problemer med å komme opp i malspuls på sykkel så derfor lurte jeg på om det ble det samme om jeg kjørte makspulstest når jeg løper om jeg da kan bruke det resultatet i alle utholdenhetsgrener. Ser at mange velger løping i motbakke, er det å foretrekke framfor flat mark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte primært for å kjøre 4x4 intrvaller på sykkel eller løping. Men jeg har også problemer med å komme opp i malspuls på sykkel så derfor lurte jeg på om det ble det samme om jeg kjørte makspulstest når jeg løper om jeg da kan bruke det resultatet i alle utholdenhetsgrener. Ser at mange velger løping i motbakke, er det å foretrekke framfor flat mark?

Om det er å foretrekke eller ikke er vel litt individuelt, men det vil være mye enklere å nå makspuls da, siden kroppen din må jobbe mye hardere for å komme fremover og oppover ;) Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver du med triathlon?

Som Ina sier, motbakke gjør at du får høyere puls. Så enkelt er det. Du vil slite med å nå din virkelige makspuls på flat mark.

Eg bruker lik makspuls på løp å sykkel, men vet at eg ikke når like høyt på sykkel.

Det holder for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen her inne som vet den enkleste måten å ta en makspulstest på? Må det gjøres ved løping eller kan det gjøres ved sykling eller svømming?

løping..få med deg en som kan hjelpe deg å pushe deg videre når du selv tror du har oppnådd max. Finn en passe bratt bakke og kjør intervaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makspuls er vel makspuls? Dersom man skal drive en intervalltrening som krever 95% av makspuls og en treningsform (f.eks sykling) ikke lar deg komme opp i denne pulsen vil jo det bare si at den treningsformen ikke er egnet for den type intervalltrening.

Satt det på spissen kan man ikke kjøre tabata intervaller med kappgåing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener å finne makspulsen din på en måte ved å ikke slite ut deg selv så kan du jo bare ta den enkle formelen, men med den formelen så er det jo en feilmargin på 15-20%. Det er en ganske stor feilmargin, så det blir ikke så veldig nøyaktig for å si det sånn...

Hvertfall formelen er:

For menn: 220-alderen

For kvinner: 226-alderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener å finne makspulsen din på en måte ved å ikke slite ut deg selv så kan du jo bare ta den enkle formelen, men med den formelen så er det jo en feilmargin på 15-20%. Det er en ganske stor feilmargin, så det blir ikke så veldig nøyaktig for å si det sånn...

Hvertfall formelen er:

For menn: 220-alderen

For kvinner: 226-alderen

Jeg vil ikke anbefale en sjel i verden å bruke den formelen - da kan du like greit droppe å bruke puls som indikasjon, så feil er den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett eksempel:

Eg vil finne makspulsen min, løper alt eg kan opp en bratt bakke, og ned igjen.. Opp igjen, og ned igjen.. Bakken er selvsagt lang.

Etterhvert er pulsen min over 180 og det begynner å nærme seg noe. Når 190, og eg forsetter å gi på oppover!

Det er tungt, eg klarer ikkje mer. Men joda eg gir på. La oss si eg ender på 200 i puls.

Neste dag når eg våkner, så sjekker eg hvilepulsen min. Og la oss si den er 50.

På kvelden ønsker eg å trene i sone 1.

Sone 1: Oppvarming (50-60 % av maksimum)

Svært lett trening. Trening i denne sonen øker blodsirkulasjonen i kroppen og fungerer som oppvarming og nedtrapping.

Klokken regner ofte ut prosent selv, når man har lagt inn hvilepuls og makspuls.

OBS OBS! Legg merke til at det Olympiatoppen har egne pulssoner, og Polar har selvsagt sine egne pulssoner dem også.

Dem er ikke like, men for en vanlig mosjonist har det ingenting å si.

Det finnes også en formel for utregning av prosent.

(200-50) x50/100 + 50 =125

(200-50) x60/100 +50 = 140

Ergo, jeg skal ligge mellom 125 og 140 i puls ca, i sone 1.

Så for og sammenligne, la oss si eg var så lat, at eg ikkje gadd og teste makspulsen min. For det var så vondt.

Eller rett og slett for det ikke er så nøye, skal tross alt ikke delta i OL heller.

Så eg bommet med 10puls-slag på den egentlige makspulsen min. Gjør det noe? Egentlig ikke.

(190 - 50) x 50/100 + 50 = 120

(190 - 50) x 60/100 + 50 = 134

Der havnet vi på 120 - 134 i puls, i sone 1.

Stor forskjell? Nei.

Poenget mitt er, ikke heng deg opp i puls hver gang du skal ut å løpe.

For en mosjonist har fint lite å tjene på å drive og finregne på pulssoner,intensitet og hjertefrekvens.

Knyt joggeskoene, løp ut i skog og mark. Eller asfaltjungelen utenfor døren din.

For hvis du gjør det, jevnlig så vil du få økt kondisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner ikke folk ut disse prosentene på to forskjellige måter også?

Det blir jo to helt vidt forskjellige svar, men hva er egentlig riktig?

http://www.treningsmagasinet.no/wip4/experts.epl?id=337623

Hei!

Du har helt rett, det finnes flere forslag til hvordan man kan komme frem til relativ puls, og det kan være frustrerende og forvirrende å forholde seg til dette. Det er ikke noe som er riktig eller galt, men det er viktig at utregningsmetoden samsvarer med anbefalingene. Jeg vil anbefale deg å bruke prosent av makspuls. Det meste av nyere treningslitteratur - i hvert fall på norsk - tar utgangspunkt i denne modellen, og den er også lettest å forholde seg til siden man ikke trenger å også forholde seg til hvilepuls. Det er utfordring nok å finne riktig makspuls. Fremgangsmåte for å finne makspuls finner du bl.a. under "Tren med riktig puls" som du refererer til. Men husk at du har en spesifik makspuls for hver aktivitetsform. D.v.s. at dersom du er syklist, løper eller skiløper, bør du gjennomføre makspulstesten på henholdsvis sykkel, løp eller ski.

Hilsen John M Kalhovde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...