Gå til innhold

f.lux


Sungrazer

Anbefalte innlegg

Hepp!

Er ikke sikker på om dette er riktig underforum, men prøver. Jeg har brukt f.lux i noen år nå for å styre fargetemperaturen på dataskjermen slik at den blir "rødere" om kvelden/ tidlig morgen. Dette er spesielt gunstig for natteravner som dingler foran pc'n langt ut i de sene kveldstimer.

Teorien er at den blå dagslysfargen fra skjermen gjør at du får dårligere søvnkvalitet enn om den skulle vært mer rød utover kvelden.

Om du er mer interessert finner du programmet her: http://stereopsis.com/flux/ finnes både for Windows, Mac OSX og Linux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tragedie når man jobber med farger, men ellers så det da greit ut.

Ja, de som jobber i grafisk design vil få problemer med denne. Helt klart. Det glemte jeg å nevne. Når det er sagt så går det kort tid før øynene / hjernen venner seg til det røde fargeskjæret på kvelden og oppfatter fargene som "normale".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal testes. Blir sliten og tørr i øynene om kvelden (mye pga linser), kanskje dette kan hjelpe litt!

Det samme problemet hadde jeg, men f.lux har ikke hjulpet mot det. Det har derimot en vask av øyne/øyenvipper med rent varmt vann hver dag gjort. Vask med øynene lukket og gnukk forsiktig med rent varmt vann over øyelokk/øyevipper - jeg gjør det i dusjen. Jeg var hos optiker for linsekontroll og han kunne fortelle at tørrheten ofte kom av bakterier i/under øyevippene som brøt ned tårefilmen på øynene, og forårsaket tørre, kløende øyne. Det er forøvrig svært vanlig, og alle har det i mer eller mindre grad.

Forsøk det en uke og se om du blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...