Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Rakk bare å se fort nå da jeg er midt i middagen, men alt i alt en bra bøy. Eneste jeg vil pirke litt på er at det ser ut av videoen som du balanserer mye av tyngdepunktet på tåballene framfor hælen. Jeg vil anbefale deg å flytte hele tyngdepunktet en ørliten bit bakover slik at du har tyngden på hælen, samt slippe rumpa ned en par cm til, det vil også bidra til bedre plassering av tyngdepunktet og rett dybde hver rep :)

Jeg sier om Pinglo ville gjort, prøv å få albuene dine mer under stanga. Også det som eirich sier, at du har et tyngdepunkt litt langt frem, ser det ut som på videoen. Vanskeligere å se når man ikke har film rett fra siden, men ser ut som om du ligger litt frempå med stangplasseringa.

Først og fremst vil jeg si at det er bedre knebøy enn 90% av all knebøy jeg ser i løpet av en uke - kudos for det! Men det blir som Fredrik og eirich sier: tyngdepunktet ditt skal ligge bak og på utsiden av fotbladet. Om det er ukomfortabelt og veldig uvant å bytte tyngdepunkt kan du prøve knebøy til benk/krakk/stol/puff/whatever først og deretter gå tilbake til en forhåpentligvis enda mer korrekt utført knebøy.

Ser også at du begynner øvelsen med knærne. Prøv heller som det blir vist i videoen til André å dytte hofta/rompa bakover og presse knærne ut til siden. Da kommer automatisk vekten bak og på utsiden av fotbladet. Et par cm til på dybden ville heller ikke skade. :)

Annonse

Tusen takk for gode og konkrete tilbakemeldinger! Har selv hatt en mistanke om at tyngdepunktet var litt for langt frem. Tiltak er iverksatt. Har tatt av litt vekt og terper på dette. Håper jeg kan poste en ny video med bedre teknikk om ikke så veldig lenge :-)

• 7 måneder senere...

Du har en ganske bra knebøy-teknikk, og som det ble sagt over er den bedre en det meste man ser rundt på sentere! Men du har fortsatt tyngdepunktet endel på tåballen og innsiden av foten, mye av det kan rettes opp ved å bare presse knærne mer ut, ser også at du har en liten bekkentilt når du nærmer deg godkjent dybde, det kan hende at du kan rette opp det problemet ved å fokusere mer på å stramme magen / styrke kjernen. Hvis ikke det fungerer er du nok nødt til å bedre mobiliteten din litt.

Fokus nr 1 for deg: Få knærne mer ut! Det vil rette opp i mye av de små problemene du har :)

Jeg hadde også vurdert å prøvd litt mer highbare da du har stanga relativt langt nede, det vil da bli enklere for deg å presse albuene mer frem og beholde en mer oppreist posisjon i tillegg til at du trolig får tyngdepunktet mer på helen da! :)

Han bruker lav stangplassering. Jeg ville ikke nødvendigvis anbefalt å ha albuene under stanga da. Ikke at det er noe must med høy stangplassering heller.

Det virker som at det er noe absolutt at man skal ha albuene under stanga her inne på forumet. Det er det ikke.

Mange gode knebøyere har ikke albuene inn under stanga når de løfter:

Når det er sagt, så er knebøyen til trådstarter noe grunn, i hvert fall hvis man definerer en god knebøy som en knebøy som går ned til styrkeløftgodkjent dybde.

Riktig at albuene ikke på død og liv skal inn og ned, det kommer litt an på bl.a. stangplassering, jo lavere, jo oftere er albuene mer bak for å få stabilisert stangen bedre.

Ellers så synes jeg dette er en fin bøy, med bare småting som må justeres. Gode innspill fra andre her, så ikke noe poeng for meg å kommentere mer på det.

Good Luck!

Annonse

Det er jo relativt logisk at nakkebøy vil gi mindre trykk på lumbalen da du får en mer oppreist posisjon. Med lav stangplassering flyttes tyngdepunktet lengre frem og vektarmen blir lengre, derfor mer trykk på korsryggen.

Det vanligste er å innlære en god bøyteknikk med høy stangplassering først, da det er mer skadeforebyggende. Så kan man heller vurdere å legge inn litt lowbar når man trenger variasjon eller føler at man stagnerer :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...