Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For tredje, fjerde, femte gang, jeg ligger jo i kaloriunderskudd i tillegg.......

Men du har ikke sagt noe om hvordan du vet at du ligger i underskudd. Teller du kalorier og registrere maten du spiser og alt du drikker i dag? Hvor nøye er du i så fall.?

Fortsetter under...

Kjenner jo når man går opp i vekt om det er fett eller muskler.

Jeg registrer alt jeg putter i kjeften både av fast og flytende føde. På diett.no. Der kommer det opp kaloriinnhold, karboinnhold, vitamininnhold, mineralinnhold ++

Kan du fortelle meg hvordan man kjenner dette? Jeg føler at jeg har blitt feit og slapp i fisken etter 2 dager uten trening, men jeg vet jo at det kun er psykologisk. Hadde du målt fettprosenten din med klype eller på en sånn Body Mass vekt skulle jeg latt deg være i fred, men å "kjenne" at det er fett, det går jeg ikke med på! :p

• 1 måned senere...

Annonse

Ja det var LCHF.. Psmf er jo det men en mye bedre måte, for meg, å holde kontroll og samtidig gå ned i vekt. På psmf så er det også redusert inntak av fett og spise mat med høy proteininnhold. Jeg er vel for utålmodig for LCHF. Det har fungert tidligere, men som sagt er for utålmodig :)

Hmm.. Men når man er i ketose så skal man ihvertfall gå ned noen gram på tre uker? Kroppen har jo ikke godt av å være for lenge i ketose heller? Er jo livredd for å legge på meg dersom jeg øker mengden karbohydrater siden jeg nå holder meg stabil og ikke går ned noe som helst, selv om jeg er i 100 % ketose...

ikke farlig å være lenge i ketose. du kan trygt spise lavkarbo livet ut. Om jeg var deg ville jeg spist nøyaktig som da du sist gikk ned i vekt, før sommeren. Husk at det tar lenger tid å gå ned jo mindre du trenger å gå ned!! Stress kan være et hinder, kanskje trener du for mye? sover du nok?

Men melis 1988 : *Jeg ligger jo i underskudd! Underskudd av karbohydrater! Jeg får verken i meg for lite mat eller trener for mye så nei, jeg kjenner meg overhode ikke igjen. Mulig at jeg har forklart problemet mitt dårlig i innlegget. Stresset eller ei, når jeg er i konstant ketose i tre uker skal det nærmest være UMULIG at jeg ikke går ned i fettvekt.*

- Bare se om jeg forstår deg rett, du mener at siden du spiser så lite karbohydrater så skal du gå ned i vekt?

Jeg kan nesten garantere deg om du karbloader en dag eller to nå med lite fett/mye proteiner vil du gå ned i vekt i det du bynner på LCHF igjen.

I så fall la meg sitere en god venn av oss her på FB: *A greater time spent in the low insulin state equals a greater time spent in a state where fat can be mobilized from stubborn areas. Now you're probably thinking "why not just go on a low carb diet" to keep insulin low, but keep in mind that triglycerides inhibit HSL in a similar manner as insulin.* Sitat Martin Berkhan

Jeg kan forsåvidt legge til at ketose ikke står for mer enn en økt forbrenning tilsvarende noen få kilojule om dagen. Effekten er drøyt overdrevet.

Atkins and other low-carbohydrate diets: Hoax or an effective tool for weight loss? - SkepticReport

"Your problem may be a damaged metabolism--a very real phenomenon - caused by prolonged dieting. I know that may sound scary, but it's not as bad as some people make it out to be. With all the extremely low-calorie eating and hours of cardio that some people do day in and day out, it's actually very commonplace. Rest assured, you're not alone."

"There is a physiologically-based adaptive response that the body undergoes when eating in a caloric deficit. The hormones that govern metabolic rate and fat loss respond in a way that serves to preserve bodyfat. And the effect is magnified the leaner you get (which is often associated with the longer you're trying to lose fat). End result? Slower, if not altogether stalled, fat loss. No matter how good your nutritional program, if you're eating in a caloric deficit, your metabolism will attempt to adjust accordingly."

Jeg skjønner ikke hva du mener med å telle karbohydrater...

Å telle karbohydrater er egentlig totalt irrelevant, om du er i ketose påvirker ikke vektnedgangen, det er det inntak over tid som gjør.

Hvis du spiser 10 gram karb, 200 gram proteiner og resten fett, og har vært i underskudd i månedsvis vil kroppen tilpasse seg dette. Vektnedgang skjer i platå stort sett, det er omtrent ALDRI linjært. Så om vekta stopper en uke, to uker eller en mnd er bare fint. Da justerer kroppen seg og er klar for ny runde. Derimot begynner man å stresse, flisespikke, DA kommer stresset og kroppen får ikke den roen den trenger.

Chill.

Annonse

Vektnedgang er en finurlig ting. Det er selvsagt riktig at man må spise mindre enn man forbrenner hvis man skal ned i vekt - selv en menneskekropp må følge fysikkens lover - men mange tar ikke tar høyde for at det du spiser hjelper til å fortelle hvor mye du forbrenner. Forbrenningen hver dag er ikke statisk, men dynamisk og den forandres ut fra matvalgene du gjør, i tillegg til selvsagt ut fra aktivitetsnivå, hvor varmt det er, om du er stresset, og så videre.

Den letteste løsningen på dette platået ditt er å tilføre kroppen din karbohydrater. Vi to er begge lavkarboentusiaster (eller JEG er mer smartkarboentusiast) og det sitter hardt inne å skulle spise karbo, men trust me, it helps. Om du prøver 2 dager eller om du prøver en oppkarbing ala Børge Fagerli, som går over flere uker får være opp til deg, men kroppen din trenger karbo for å finjustere seg etter langvarig diett. Hormonene dine har dratt langt avgårde på bærtur. Legg bort vekta og ikke vær redd for vannvekta som kommer. Vannet går vekk raskt og vil ta med seg noen av sine venner kalt overskuddsfett. Og ja, det er på tide å spise mer mat. Prøv 35-40 kalorier pr kg kroppsvekt og spis slik i noen dager.

Slutt med all denne treningen. Jeg har på følelsen av at du er som meg og at du presser kroppen din litt lengre enn hva godt er, bare fordi viljestyrken er for stor. Styrketrening 3 ganger i uken er mer enn nok, prøv myoreps eller 5x5 og få unnagjort treninga di på en halvtime. Kutt ut all kardio untatt gåturer i en periode. Kardio kan senke det som kalles T3 hos kvinner, altså stoffskiftet, noe som gjør det vanskelig å gå ned i vekt. Svømming gir en helt annen respons enn intervaller på kroppen, så prøv det istede på dager du ikke styrketrener, evt på samme dag og ta treningsfri de andre dagene.Gå gjerne turer i skog og mark, for det senker kortisol og stressnivå.

Legg vekk vekta, ta frem målebåndet, kamera og kjøp deg ett fettkapilær. Mål deg og ta bilder hver uke.

Mat (når du har karbet opp og justert hormenene dine): Spis 2-2,5x kroppsvekta i proteiner (128-160 gram proteiner), 0,5-1g fett (32-64 gram fett) pr kroppsvekt pr dag, eller minimum 10 gram fett pr måltid - IKKE glem at 10-20 gram av fettet du spiser skal være omega3og6fettsyrer, f.eks Vita Artic oil eller laks, ørret etc. Resten kan være karbo. Mer karbo på treningsdager, mindre på hviledager. Hvit ris og havregryn, samt poteter er ypperlig.

Protein: 512 -640 kcal

Fett: 288-576 kcal eller ca 50 gram fett, som er 450 kcal

Dette tilsvarer 800 - 1216 kalorier.

Du kan begynne dietten din på ca 26x64= 1664 kalorier. Dvs at du har 448 kalorier til overs du kan bruke på karbohydrater. Dette er 112 gram karbo. Du kan fint fordele disse på mer protein og/eller fett om du ønsker.

Siden vektnedgang er en kontinuerlig prosess må selvsagt disse tallene justeres når man går ned i vekt.

Om du er sulten på dette så har jeg ett par tips:

Første bud er grønnsaker: Grønnsaker har minimale kalorier, og i en god del matplaner så er faktisk ikke grønnsakene talt med i dagen totale antall tillate kalorier. Man skal spise bra mange kg grønnsaker før det utgjør de store forskjellene. Fyll tallereken opp med alle mulig slags farger og grønnsaker.

Spis gjerne grønnsaker før du spiser måltidet også. Lag deg en liten kesamdipp og grønnsakstallerken eller noen sånn som du kan snacke på mens du lager måltidet.

Proteiner, proteiner og proteiner + litt fett sikrer mett mage hos de fleste. Det kan jo være at du er av de sjeldne tilfellene som trenger litt karbo for å bli mett - vi er nemlig ikke alle like. Jeg anbefaler at du tester ut hvor metthetsfølelsen din skapes.

Hvit fisk har halvparten av kaloriene til kylling, dvs at du kan spise dobbelt så mye hvit fisk som du kan spise kylling for samme kalorimengden. Det er studier som viser aminosyrer i torsk som påvirker forbrenningen på en slik måte at man forbrenner mere kroppsfett om man spiser torsk enn om man spiser samme mengde kalorier fra for eksempel kylling, så det kan være gunstig å spise mer fisk.

Spis mat, ikke drikk maten. Mat metter mer enn shakes.Og drikk vann til mat. Det metter.

Sist, men ikke minst. Slapp av, ro ned, stress ned og sov mer. Jeg lover deg at ett bedre kosthold og mer tid "på ræva" sort of to speak, vil hjelpe deg.

Jeg gjør så godt jeg kan, og prøver etter beste evne å lytte til kroppen min. Men jeg har ingen stemmer i hodet som forteller meg nøyaktig hva jeg må gjøre, så beklager hvis det er vanskelig for meg å forstå hva jeg gjør "galt" når jeg faktisk gjør alt som defineres som "riktig", og det fortsatt ikke fungerer.

Du er jente.

Du kommer sannsynligvis aldri til å gjøre ting helt riktig if. "boka". Ingen av oss gjør det. Men du kan endre på en del parametre som hjelper veldig godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...