Monica_ Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Hei Jeg har vært i en prosess en stund der jeg har lest mye om styrketrening.. Problemet er at jo mer jeg leser, desto mer forvirret blir jeg, desto mer komplisert kan det virke som. Noen sier at man kan begynne rett på markløft, knebøy og andre frivektøvelser når man er utrent, mens andre anbefaler meg apparater den første tiden. Jeg har kommet frem til at jeg skal begynne på "Børges nybegynnerprogram". Da har jeg et utgangspunkt å følge. Men hva er viktig å tenke på når jeg begynner med styrketrening, bortsett fra det som beskrives i programmet med antall reps osv? Kan jo fortelle litt om utgangspunktet mitt: Jente, 25 år, 174 høy, 63 kg, jobber med barn, lite treningserfaring fra tidligere. Jeg har hatt vondt på ene siden av korsryggen i et par måneder (blir fort sliten og anspent). Dette løste seg med et par runder fysio (musklene på ene siden av ryggsøylen var stivere enn andre siden). Jeg har trent litt etter dette, og kjenner allerede stor forbedring. Men jeg tabbet meg ut på lørdag. Jeg klarte å få en muskelstrekk på ene siden av nakken ned mot skulderen på trening. Dette kjente jeg gradvis utover dagen, og har slitt med siden da. Vanskelig å sove osv. I dag var jeg hos fysio, og nå er jeg øm og god. Men forhåpentligvis på bedringens vei innen noen dager! Kjedelig, men sånn er det. Jeg er jo naturligvis redd for å gjøre det samme igjen. Jeg var kanskje litt slurvete eller belastet litt for mye da jeg var på trening. I forhold til treningen, hva bør jeg legge vekt på nå? Jeg vet at jeg bør varme godt opp, ha et par lette sett før hovedsettene, fokusere på teknikk istedenfor å ta mange reps (gi meg med en gang jeg merker at jeg ikke utfører riktig), huske nok hvile, spise nok mat, og rett og slett følge programmet. Greit, det høres ut som en plan. Men plutselig dukker det opp en artikkel der noen mener at man bør tøye før styrketrening, hva man må gjøre for å ikke skade seg, øvelser man BØR gjøre (som jeg ikke har i programmet mitt f.eks), osv. Jeg blir gærn, hehe! Hva er det ALLER viktigste å tenke på når man starer med treningen? Nevn gjerne noen punkter som er viktig å tenke på. Det blir bare for mye å tenke på hvis jeg skal huske på alle de smarte tingene jeg leser i diverse artikler... Målet mitt er å bli sterkere i hele kroppen (med tanke på jobb og ellers), få gode treningsvaner (3 ganger i uken). Når det gjelder teknikk har jeg blitt vist av forskjellige folk som kan det. (Kompiser/ansatte på sats). Håper på noen kloke svar:) Spør gjerne hvis noe er uklart. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11856-blir-forvirret-jo-mer-jeg-leser-ang-styrketrening-skal-begynne-med-b%C3%B8rges-nybegynnerprogram/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sondre Aalbotsjord Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Hei Jeg har vært i en prosess en stund der jeg har lest mye om styrketrening.. Problemet er at jo mer jeg leser, desto mer forvirret blir jeg, desto mer komplisert kan det virke som. Noen sier at man kan begynne rett på markløft, knebøy og andre frivektøvelser når man er utrent, mens andre anbefaler meg apparater den første tiden. Jeg har kommet frem til at jeg skal begynne på "Børges nybegynnerprogram". Da har jeg et utgangspunkt å følge. Men hva er viktig å tenke på når jeg begynner med styrketrening, bortsett fra det som beskrives i programmet med antall reps osv? Kan jo fortelle litt om utgangspunktet mitt: Jente, 25 år, 174 høy, 63 kg, jobber med barn, lite treningserfaring fra tidligere. Jeg har hatt vondt på ene siden av korsryggen i et par måneder (blir fort sliten og anspent). Dette løste seg med et par runder fysio (musklene på ene siden av ryggsøylen var stivere enn andre siden). Jeg har trent litt etter dette, og kjenner allerede stor forbedring. Men jeg tabbet meg ut på lørdag. Jeg klarte å få en muskelstrekk på ene siden av nakken ned mot skulderen på trening. Dette kjente jeg gradvis utover dagen, og har slitt med siden da. Vanskelig å sove osv. I dag var jeg hos fysio, og nå er jeg øm og god. Men forhåpentligvis på bedringens vei innen noen dager! Kjedelig, men sånn er det. Jeg er jo naturligvis redd for å gjøre det samme igjen. Jeg var kanskje litt slurvete eller belastet litt for mye da jeg var på trening. I forhold til treningen, hva bør jeg legge vekt på nå? Jeg vet at jeg bør varme godt opp, ha et par lette sett før hovedsettene, fokusere på teknikk istedenfor å ta mange reps (gi meg med en gang jeg merker at jeg ikke utfører riktig), huske nok hvile, spise nok mat, og rett og slett følge programmet. Greit, det høres ut som en plan. Men plutselig dukker det opp en artikkel der noen mener at man bør tøye før styrketrening, hva man må gjøre for å ikke skade seg, øvelser man BØR gjøre (som jeg ikke har i programmet mitt f.eks), osv. Jeg blir gærn, hehe! Hva er det ALLER viktigste å tenke på når man starer med treningen? Nevn gjerne noen punkter som er viktig å tenke på. Det blir bare for mye å tenke på hvis jeg skal huske på alle de smarte tingene jeg leser i diverse artikler... Målet mitt er å bli sterkere i hele kroppen (med tanke på jobb og ellers), få gode treningsvaner (3 ganger i uken). Når det gjelder teknikk har jeg blitt vist av forskjellige folk som kan det. (Kompiser/ansatte på sats). Håper på noen kloke svar:) Spør gjerne hvis noe er uklart. Viktigste før du starter trening er å varme opp, that's it. Om du er plaget med, f.eks hoftene, så kan det å gjøre øvelser for å varme opp før f.eks knebøy være fint. Det eneste jeg tenker på før jeg kjører er at jeg gjør 2 set lettere enn de andre, så jeg er god og varm før jeg kjører fullt ut. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11856-blir-forvirret-jo-mer-jeg-leser-ang-styrketrening-skal-begynne-med-b%C3%B8rges-nybegynnerprogram/#findComment-459279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sondre Aalbotsjord Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Kan også legge til at du ikke må alltid tro på det du leser, det er noen der ute med mastergrad i ditt og datt, er ernæringsfysiolog til lege og ikke vet hva de snakker om. Om du er usikker på noe, så kan du gjøre sånn som du gjorde nå, poste en tråd og spør om hjelp her på fitnessbloggen Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11856-blir-forvirret-jo-mer-jeg-leser-ang-styrketrening-skal-begynne-med-b%C3%B8rges-nybegynnerprogram/#findComment-459283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
DukeNukem Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 RIktig Kost, riktig hvile, riktig teknikk, mye mot og vilje! Det er det viktigste. Børges nybegynnerprogram har fått en del skryt her så det er sikkert mange som kan annbefale det her. Ser ut som du har en plan, jeg ville bare satt meg et mål og gått for det! Sondre Aalbotsjord 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11856-blir-forvirret-jo-mer-jeg-leser-ang-styrketrening-skal-begynne-med-b%C3%B8rges-nybegynnerprogram/#findComment-459292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
STRONG DAD Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Jeg er litt som deg. Hadde og har fortsatt samme problemet men jeg har da kommet i gang og kan dele litt av erfaringene. Først av alt. KISS - Keep It Simple Stupid Med det så mener jeg at drit i alt mulig rare og finurlige ting som hyperextensions med stopp uten kloss og omvendt reversed liggende neddtrekk Finn ut hvor mye du vil trene styrke. Med 3 dager i uka så bør du vel trene mest mulig av kroppen. 4+ så kan du splitte. Finn 2-3 øvelser du tror du vi like for hver muskel gruppe og som ikke gjør vondt når du utfører de og sett sammen til en rutine. DADDYs routine plan 0 Ha en plan for hva du skal gjøre 1 Varm opp i 10-15 minutter 2 Tren i så lang tid og så hardt du føler for den dagen. Legg til eller trekk fra øvelser, sett og reps om du føler for det 3 Tøy ut hvis du ikke glemmer det og har tid 4 Hit the showers 5 Enjoy life Evaluer økta og juster etter behov Loggfør og kos deg Igjen så har jeg svart på noe jeg ikke har ekspertise på så ta dette med en klype salt. Jeg mener bare å påpeke at det ikke trenger være så kompleks. Begynn i det lille enkle så vil utviklingen skje naturlig. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11856-blir-forvirret-jo-mer-jeg-leser-ang-styrketrening-skal-begynne-med-b%C3%B8rges-nybegynnerprogram/#findComment-459337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
larskr Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 The Shocking (But Real) Reason For Your Lack of Progress - How to Build Muscle | Strength Training Workouts | Mass Gain Diet Når det kommer til selve styrketreninga: Hold det enkelt i begynnelsen. I prinsipp finnes det bare 4 bevegelser menneskekroppen kan utføre: HoftehengslingKnebøyingDra/trekkeDytte Ha en øvelse for hver av disse bevegelsene med i hver treningsøkt. Jeg er av den oppfatning at markløft og knebøy er et mål, og ikke noe man kan begynne på fra dag 1 uten veiledning. Du kan bruka andre, enklere, og effektive øvelser i begynneslen, og jobbe deg opp til mark og bøy. eks Rumenske markløft (Hoftehengsling) Bulgarske utfall (Knebøying) Ro-variant eller chinup/pullup variant (Dra/trekke) Pushups eller benkpressvariant (dytte) Når det kommer til reps og sett: Varièr. Si at dagens første øvelse er 4x6, dagens andre 3x8, og de to siste er 2-3x12. Så kan du bytte på hvilken øvelse du kjører først hver økt. Eks Mandag Rumenske markløft 4x6 Bulgarske utfall 3x8 Ro-variant eller chinup/pullup variant 3x12 Pushups eller benkpressvariant 3x12 Onsdag Bulgarske utfall 4x6 Ro-variant eller chinup/pullup variant 3x8 Pushups eller benkpressvariant 2-3x12 Rumenske markløft 2-3x12 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11856-blir-forvirret-jo-mer-jeg-leser-ang-styrketrening-skal-begynne-med-b%C3%B8rges-nybegynnerprogram/#findComment-459535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Hva er det ALLER viktigste å tenke på når man starer med treningen? Følg programmet til punkt og prikke i 8 uker. Spør deretter på nytt... Easy Peasy... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11856-blir-forvirret-jo-mer-jeg-leser-ang-styrketrening-skal-begynne-med-b%C3%B8rges-nybegynnerprogram/#findComment-459757 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aldara Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Støtter den... uhyggelig viktig å være trofast mot programmet. Begynner du å bytte øvelser o.l. så blir det bare kål. Trene etter programmet, spise, sove, spise, spise, spise - Gjenta. :-) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11856-blir-forvirret-jo-mer-jeg-leser-ang-styrketrening-skal-begynne-med-b%C3%B8rges-nybegynnerprogram/#findComment-459996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
STRONG DAD Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Følg programmet til punkt og prikke i 8 uker. Spør deretter på nytt... Easy Peasy... Jeg bare lurer på grunnen til den logikken. Jeg forstår at man ikke skal kukerundt men hva om man en dag bobler over av energi og føler at man har masse krutt igjen i kroppen. Hvorfor skal man ikke ta et ekstra sett eller en ekstra øvelse? Eller motsatt om man har en jævla dårlig dag? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11856-blir-forvirret-jo-mer-jeg-leser-ang-styrketrening-skal-begynne-med-b%C3%B8rges-nybegynnerprogram/#findComment-460003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aldara Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Jeg for min del får problemer med progressen... Kan ikke gi noen vitenskapelig forklaring og har ingen rapport å vise til... men min erfaring er at jeg ikke får skikkelig progresjon.. Det blir for rykk og napp.. ujevnt om du vil. Og jeg får mindre "dårlige" dager når jeg trener jevnt. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11856-blir-forvirret-jo-mer-jeg-leser-ang-styrketrening-skal-begynne-med-b%C3%B8rges-nybegynnerprogram/#findComment-460007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.