Gå til innhold

Appelsinjucie


Oddveig Andersen

Anbefalte innlegg

Hei :)

En ting i kostholdet mitt er jeg helt i villrede om! Det er appelsinjuicen jeg drikker. Før drakk jeg mye brus, så tenker jeg at juice må jo iallefall være bedre enn brus! Men er det egentlig bra når jeg ønsker vektnedgang? For å presisere så drikker jeg Cevita appelsinjuice, som er ren presset appelsinjuice (ikke fra konsentrat) og uten tilsetningsstoffer.

Hei!

Noen innspill og tips her?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Appelsinjuice er ikke stort bedre enn brus, dessverre...det inneholder ikke så mye(ingenting) tilsatt sukker, men det blir uansett mye karbohydrater om man drikker litt mengder.

Så fun light, pepsi max osv er bedre alternativer., men ett par glass juice daglig utgjør ikke så mye, om du ikke er på konkurransediett, så kan du unna deg de glassene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge du regner det med i det daglige kaloriinntaket og du er på minus så er det ikke noe problem, men så spørs det om du synes det er greit å bruke opp kaloriene på noe du ikke blir mett av. Jeg dropper drikke med kalorier når jeg skal ned i vekt, men et glass om dagen eller deromkring utgjør sikkert ikke store forskjellen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appelsinjuice er ikke stort bedre enn brus, dessverre...det inneholder ikke så mye(ingenting) tilsatt sukker, men det blir uansett mye karbohydrater om man drikker litt mengder.

Du hoppa like greit over næringsinnhald i dei to drikkene? Sjølvsagt er juice eit betre produkt enn brus for kroppen.

Når det er snakk om nedgang i vekt er det ein ting som betyr noko: kaloribalanse. Juice har karbohydrat og energi, men eit par glas er ikkje mykje å snakke om.

Sjå på heilheita, ikkje korleis den enkelte vare passar inn. Du kan drikke vatn til det tyt ut øyrene utan at det betyr noko så lenge inntaket ellers er for høgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare drikk juicen din du! :)

Ett ganske stort glass (2 dl) inneholder ca 100 kalorier, litt i underkant. Det er det samme som en ganske tynn brødskive, 1,5 eple, 100g mager filet (type påleggsgreier: kalkunfilet/kyllingfilet), 15 gram nøtter (ganske lite..), 20 g sjokolade og mye annet. 100 kcal er egentlig ikke så mye. Det er kanskje 5-6% av ditt daglige inntak (hvis man tenker at du skal ha 1600-1700 kcal).

Juice inneholder masse vitaminer, en del mineraler, i tillegg til at det er regnet som 1 av 5 om dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Takk for info!

Men ett lite oppfølgings spørsmål!

Om en er helt bevisst, og kjøper ferskpresset appelsinjuice, uten tilsetningsstoffer. Trenger jeg da tenke samme tankene som her?

Jeg presser innimellom juicen selv også, og da er jeg jo 100 % sikker på at det ikke inneholder noe bøgg :) Men om jeg tar ett glass juice, og dropper appelsinen liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er ulempen med jus er at energien kommer kjappere ut i blodet, og det metter vesentlig dårligere enn om du ville spist appelsinen uten å presse den.

Det er flere teorier og forklaringsmodeller på hvorfor det er slik, men den jeg finner mest plausibel er den om sensorer i munnhulen som sender metthetssignaler til hjernen når de eksponeres for mat. Når du drikker næringen så får disse sensorene mye mindre tid til å reagere, og metthetssignalet blir dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er ulempen med jus er at energien kommer kjappere ut i blodet, og det metter vesentlig dårligere enn om du ville spist appelsinen uten å presse den.

Det er flere teorier og forklaringsmodeller på hvorfor det er slik, men den jeg finner mest plausibel er den om sensorer i munnhulen som sender metthetssignaler til hjernen når de eksponeres for mat. Når du drikker næringen så får disse sensorene mye mindre tid til å reagere, og metthetssignalet blir dårligere.

Ja den ser jeg! Takk for gode svar!

Min tanke blir til slutt at om jeg har kontroll på kalorier osv, å vet at jeg ikke komme t å spise erstatning fordi juicen mettet dårligere, eller fordi blodsukkertet synker raskere, så vil det ikke utgjøre noe for slanking sånn i det lange løp?!?

Sorry alle spm altså, men innimellom må det inn med teskje ;) Å jeg prøver jo å finne alle mulige gode ting med juice, for dagen uten ett glass juice er kjip for min del :p Men om jeg hadde fått mange gode argument for at det er ødeleggende for at jeg prøver å fokusere på sunt kosthold, og at vektnedgang ikke er mulig med det, så skulle jeg greid å slutte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være energibalansen som avgjør i det lange løp. Du kan gå ned i vekt på bare drittmat, og du kan gå opp i vekt på kylling og ris. Om du teller kalorier og har kontroll på hva du får i deg, så er det ikke noe problem å drikke litt jus om du vil ned i vekt, men det vil være enklere å begrense inntaket med å spise mat i fast form som metter bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...