Gå til innhold

Faste! 5:2 dietten + PF


Anbefalte innlegg

]Dette er 5:2-dietten - VG+ hva tenker dere om denne diettn de snakker om her?

Dette

Dagligleder for kostholds -og treningsnettstedet Fitnessbloggen.no, Espen Espelund, er skeptisk til 5:2-dietten.

– Selv om kroppen ikke nødvendigvis tar fysisk skade av å begrense maten litt i perioder kan jeg si det helt sikkert at flere av dem som følger dietten vil utvikle et veldig uheldig forhold til mat. Når fokuset er på sykluser med fasting og «spis hva du vil», så kan veien for noen være kort til spiseforstyrrelser og overspising, sier han.

Kritisk til ny slanketrend - DN.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med du Tiwas.

Fasting er ikke skummelt, det er en grunn til at dyr klarer seg gjennom perioder uten mat. Endemålet er kalorisk underskudd eller forenkling av hverdagen. Utrolig mange måltidsparadigmer "fungerer", ikke nødvendigvis 3-8 måltider-dagen som er perpetuert av MSM og man med sikkerhet kan si ikke har vært dagligdags gjennom vår historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg her for 11 måneder siden (før jeg hadde satt meg godt nok inn i det) skriver noe som kan misforstås: "Spiser hva man vil 5 dager i uken" ... Regner med de fleste skjønner at det ikke går. Men første gangen vi prøvde var det nettopp det vi gjorde feil som førte til at vi hoppet av. Denne gang derimot har det gått fint, og vi spiser "normalt" de 5 dagene - ikke hva vi vil, da hadde vi raskt blitt smellfeite :roflmao:

Forresten: Man kan faktisk spise HVA man vil i form av hvilke matvarer osv., Men selvsagt ikke HVOR MYE man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kunne spise litt gjør at det ikke er faste. Skal man faste kan man like gjerne faste skikkelig de to dagene og få enda mer ut av det.

Hva får man egentlig ut av å faste? Har en venninne der jeg bor nå (Australia) som driver med dette innimellom:

Coconut Detox 2 day plan

Ser at de også nevner denne 5:2-dietten på siden, hehe. Bare at da legger du til litt mat i tillegg.

Var svært skeptisk første gang hun nevnte det, mest fordi jeg syntes det hørtes ut som en idiot-løsning. "Vil gå ned to kilo, så drikker bare kokosvann i to dager!" I tillegg syns jeg å huske noen sa at dette med detox bare er tull.

Men er det egentlig noe positivt med det å faste i to dager? Får man "renset" kroppen på noen slags måte? Kan man se en stor merkbar forskjell etter to dager med null inntak? Syns forsåvidt også det høres merkelig ut at man kan gå ned to kg på to dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får man egentlig ut av å faste? Har en venninne der jeg bor nå (Australia) som driver med dette innimellom:

Let me google that for you

I tillegg syns jeg å huske noen sa at dette med detox bare er tull.

Veldig fint om nyrer/lever slutter å fungere. Frem til da...har vi verdens mest effektive detox-apparater kjørende inni oss, og de har veldig stor kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo bare en variant av en av 100 ulike "du trenger ikke telle kalorier noensinne igjen, men vil likevel gå ned i vekt", der man sniker inn kalorirestriksjonen på en mer subtil måte enn om man regner selv, litt av typen paleo, lavkarbo, health&fitness osv osv. Ingenting i veien for å gjøre ting uten å telle, men det er jo akkurat de samme prinsippene som så og si alle slankemetoder i hele verden.

Å gå litt høyt og lavt på kalorier for vanlige mennesker for å gå ned noen kg tror jeg ikke er spesielt problematisk. For mennesker med større vektproblemer har jeg litt mindre tro på fasteprotokoller rett og slett fordi det fort kan bli et overdrevent matfokus og overspisingsraid, som gjerne var kilden til vektproblemene i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...