Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter et heller langt opphold i treningen, kom jeg endelig i gang i vår! Graviditet med mye plager, og senere et keisersnitt med komplikasjoner som gjorde at jeg ikke fikk trent på over 1 år. Så et år til der jeg trente endel kardio, men ingen styrketrening. Jeg var så svak at jeg ikke orket å begynne!

Da jeg meldte meg inn på nytt på treningsstudioet i vår, var jeg faktisk så svak at det var flaut. Eksempel: Jeg klarte ikke ta en eneste rep med knebøy. Og da snakker jeg uten vekter og uten stang. Jeg kom meg ikke ned, og klarte jeg å presse meg halvveis ned - kom jeg iallefall ikke opp! Og slik var hele kroppen. Men nå klarer jeg i det minste 8 rep med DYPE knebøy, riktig teknikk og 30 kg. Jeg er iallefall på sporet av noe, selv om det går sakte fremover og vektene ikke er så mye å skryte av ennå. Forøvrig har jeg også gått ned i vekt, og økt muskelmasse samtidig.

Jeg klarer ikke fatte meg i korthet her, men kommer nå til det egentlige spørsmålet mitt :p

Jeg har nemlig så lyst til å inkludere markløft i treningsprogrammet mitt! Men problemet er at jeg fortsatt er så svak at jeg ikke klarer å løfte mye, og jeg gjerne vil lære meg teknikken før jeg putter på masse vekter. Hvordan burde dette gjøres i praksis? Bruke bare stangen og heller bygge opp med stepkasser eller noe slikt på sidene? Forslag mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11412-markl%C3%B8ft-for-svak/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst, KUDOS for pågangsmot og innsatsvilje! Det kommer du langt med, og det har du allerede bevist.

Så - markløft er en genial øvelse, og du er slett ikke alene om å være "for svak" i begynnelsen. Gled deg med at det går fort fremover :) Mange sentere har 2,5kg-skiver i stor størrelse, har de ikke det kan du, som du sier, bygge opp med stepkasser. Be gjerne om veiledning på senteret slik at du får inn teknikken med en gang :)

Har dem ikke gratis veiledning på sentret?

om 20kg blir for tungt, så har dem fleste litt lettere stenger ( ser ut som en bladning mellom en stang og manual?, blir som oftest brukt til bicepscurl :p )

Var selv veldig svak i marken da jeg startet! Men den går fort opp :D

Når jeg først starta med mark, brukte jeg bare stanga.. og la den oppå de sikregreiene i racket. På nederste hakk. (skjønner du hva jeg mener her)?:p

Bare for å øve teknikk.. fikk også hjelp av de som jobba på senteret, mtp fotplassering, rygg, div div. Etterhvert la jeg på noen kg.. og tok vekk sikringa.. for å legge stanga ned på bakken..

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...