Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi er ulike og ønsker oss til ulike mål.

Jeg ønsker å bli sterk. Da må jeg trene tungt i baseøvelser.

Kan ikke bruke opp for mye energi på dilldall.

En av de store sa det slik: Don't major in minors!

Med andre ord - tren gjerne støtteøveølser om du trenger det, men ikke glem at det er kun det de er - støtteøveølser.

Men så spørs det hvorfor en trener da. Muligens har du helt andre mål med treningen enn meg.

Annonse

Vi er ulike og ønsker oss til ulike mål.

Jeg ønsker å bli sterk. Da må jeg trene tungt i baseøvelser.

Kan ikke bruke opp for mye energi på dilldall.

En av de store sa det slik: Don't major in minors!

Med andre ord - tren gjerne støtteøveølser om du trenger det, men ikke glem at det er kun det de er - støtteøveølser.

Men så spørs det hvorfor en trener da. Muligens har du helt andre mål med treningen enn meg.

Det er også sånn at du ikke er sterkere enn ditt svakeste ledd. En svak kjerne vil redusere kraften du klarer å overføre fra underkroppen til overkroppen osv. Kortere sagt, jo sterkere kjerne jo større potensiale for å bli sterkere, og ikke minst blir skaderisikoen mindre.

Riktig det, herr Lysne.

:)

Min erfaring er at den beste måten å trene kjernen er ved markløft, knebøy og millitærpress.

Andre har muligens andre tilnærminger.

:)

Markløft og knebøy er også de beste øvelsene for beina, mens benkpress og militærpress er de beste øvelsene for presstyrken i overkroppen. Det betyr ikke at ikke andre støtteøvelser vil være med å underbygge styrken i disse. Herunder mener jeg at stabiliseringsøvelser for kjernemuskulaturen hører til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...