Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg husker ikke hvor jeg leste dette, men jeg har lest at det er unødvendig og kan være farlig med vitamintilskudd. Jeg vet at jeg ikke får i meg nok av enkelte vitaminer/mineraler, og tar derfor ekstra tilskudd pga. dette. Er det fremdeles farlig? Hva er årsaken til at det beregnes som farlig? Hva mener dere om dette? Jeg har også lest at vitamintilskudd ikke er noe vits, at det bare er salgstriks og ikke hjelper for noe. Hva betyr dette? Om en person har B-vitaminmangel og tar B-vitamintilskudd, vil ikke dette hjelpe? Hadde vært greit å få et godt svar på dette. :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11164-vitamintilskudd-farlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Jeg vil råde deg til å ta en håranalyse, da vil du få det nøyaktige svaret om hva du mangler og ikke mangler.

Får du for mye av et vitamin eller mineral over en lengre periode vil dette skape en ubalanse i kroppen.

Ta f.eks. kalsium virker blokkerende for kalium. Har du for lite jern vil jeg råde deeg til og ta C vitamin og B vitamin.

Håper at dette var til hjelp :)

det du kjøper her i Norge (lovlig) har små doser og er ufarlige. Fra USA blir det noe annet, men det er heller ikke lov å innføre de høye dosene til Norge fra USA. F.eks e -vitamin, som er blodfortynnende, i store doser, er ikke lurt å ta for en som har for tynt blod fra før eller går på blodfortynnende midler. Det kan føre til indre blødninger. Eller å ta høy dose av ett mineral kan føre til tap av ett eller flere andre mineraler.

Annonse

Jeg vil råde deg til å ta en håranalyse, da vil du få det nøyaktige svaret om hva du mangler og ikke mangler.

Får du for mye av et vitamin eller mineral over en lengre periode vil dette skape en ubalanse i kroppen.

Ta f.eks. kalsium virker blokkerende for kalium. Har du for lite jern vil jeg råde deeg til og ta C vitamin og B vitamin.

Håper at dette var til hjelp :)

En hårmineralanalyse vil bare si noe om hvor mye mineraler du har i håret ditt, og vil på ingen måte gi deg noe i nærheten av et nøyaktig svar på hva du mangler og ikke.

For hvert eneste næringsstoff er det usikkerhet angående hva som er det beste målet. Skal man måle mengden i vev, mengden i blod, enzymaktivitet eller noe helt annet? Man kan ha lave verdier i blodet uten å ha mangel, og man kan ha høye verdier og samtidig ha mangeltilstander. Derfor blir det helt på trynet å si at en enkelt analyse vil gi svaret på alt.

For mye av et vitamin eller mineral vil sannsynligvis ikke gjøre noen skade det hele tatt, med mindre du får i deg så mye at du blir forgiftet.

Hvis du får påvist jernmangel så ville jeg først og fremst anbefalt å få i seg jern fra animalske kilder. C-vitamin kan bedre opptaket av ikke-hemjern, men dette er ikke bevist in vivo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...