Gå til innhold

Overpronering og styrketrening


Anna Alm

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ole-Mats Moskvil hva er din vurdering av dette, som fagmann? Jeg er nysgjerrig, da jeg selv er plattfot og har begynt med nettopp det de snakker om i denne videoen her.

Jeg brukte slike spesialtilpassede såler når jeg var yngre, men min erfaring med slike er at de er forferdelig upraktiske – de er gjerne veldig tunge, og jeg ble alltid øm og fikk kramper i fotbuen når jeg brukte dem over lengre tid. Jeg sluttet derfor å bruke dem for flere år siden. Når jeg nå trener, merker jeg ikke noen problemer med føtter eller knær, så lenge jeg passer på det Kelly Starrett snakker om: fotbladene pekende rett frem, skru beina i bakken. Så mangler det en del ankelmobilitet for å få knærne ut på vei ned i knebøyen, men det er ting jeg jobber med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett gjennom videoene her nå. Det er mye fornuftig i det de sier, så jeg liker tankegangen. Synes kanskje de glemte å si at det er dritvanskelig og krever enormt mye arbeid å fikse en totalt fucked fot (som det er mange av der ute), men det er en jobb det er verdt å gjøre. Ofte ser man også at selv om ting ikke korrigeres til de anatomiske aksene, kan man komme LANGT på vei med tanke på smerte og feilfunksjon om man styrker svakhetene og retter opp i ubalansene. Tipsene er gode og jeg anbefaler at man følger dem, men et drøy plattfot vil nok likevel ha nytte av en såle under tung knebøy ganske lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! :D Jeg tror vel kanskje Kelly nevnte i en bisetning dette med at hvis du er veldig ødelagt så kan du ha nytte av støtte under opptreningen, men jeg er enig i at det var en litt rosenrød fremstilling. "Bare gjør dette her, så blir det bra".

Men da fortsetter jeg å følge rådene deres, så lenge jeg opplever positiv effekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...