Gå til innhold

Hjelp! Smerter i Håndledd!


Gjest

Anbefalte innlegg

Hadde et stygtt fall på en fjelltur for et par uker siden. Fikk dempet fallet med å ta meg for med hendene. Etter det har jeg hatt en stikkende smerte i høgre håndleddet ved belasting. Foreksempel benkpress er helt umulig å ta. Push-ups går til nøden. Noen som har erfaringer fra tilsvarende? Går det over? Bør jeg gå til lege? hvor lang tid tar det??

Takk for alle svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved tvil, gå til lege. Det er bedre å få sjekket en gang for mye enn en gang for lite. Kan jo være du bare fikk en brist eller en annen mindre skade, men du får iallefall mulighet til å spørre legen hva du kan gjøre med treningen, hvor lenge du må evt. vente for å trene igjen etc. Kan være greit å ha full kontroll over skadeomfanget, så ikke det blir verre!

God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var og på fjelltur, var på krossbu, brekurs.

Og når vi gikk opp til breene, var det hardpakket ishard snø, og eneste mulighet for og bremse farten var og kaste seg ned. funket dårlig med plogging

Det ente med at jeg fikk en pussig oppblåsning i håndleddet, merket dette første når jeg var hjemme igjen.

det var veldig ubehagelig og noe vondt når jeg når jeg presset håndleddet bakover.

jeg oppsøkte da legen, og ble videresendt til sykehuset for røngten, og en viderere undersøkelse.

det ble da konklodert med at jeg ikke hadde noen brudd, men en oppblåst leddkapsel.

Dermed droppet jeg trening i 1mnd.(n)

oppblåsningen er redusert betraktelig nå:) Og jeg kan trene igjen^^

Jeg oppsøkte lege fordi jeg var redd det var brudd, passer rimelig dårlig i en hektisk hverdag.

Ville oppsøkt lege om jeg var deg(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var og på fjelltur, var på krossbu, brekurs.

Og når vi gikk opp til breene, var det hardpakket ishard snø, og eneste mulighet for og bremse farten var og kaste seg ned. funket dårlig med plogging

Det ente med at jeg fikk en pussig oppblåsning i håndleddet, merket dette første når jeg var hjemme igjen.

det var veldig ubehagelig og noe vondt når jeg når jeg presset håndleddet bakover.

jeg oppsøkte da legen, og ble videresendt til sykehuset for røngten, og en obduksjon.

det ble da konklodert med at jeg ikke hadde noen brudd, men en oppblåst leddkapsel.

Dermed droppet jeg trening i 1mnd.(n)

oppblåsningen er redusert betraktelig nå:) Og jeg kan trene igjen^^

Jeg oppsøkte lege fordi jeg var redd det var brudd, passer rimelig dårlig i en hektisk hverdag.

Ville oppsøkt lege om jeg var deg(y)

Hei og takk for svar!

Fant noe om det nettet..det er senene som går mellom benet i armen og over til hånden som er blitt strekt litt for langt. Det finnes 3 alvorlighetsvarianter: 1= liten strekk og litt smerter ved bevegelse og belasting, 2= litt verre strekk og dermed hevelser(som du hadde) og til slutt 3= alvorlig avrivning. grad 1 og 2 går over av seg selv iløpet av ca 10 uker (litt avhengig fra person til person). Så eg får bare smøre meg med tålmodighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved tvil, gå til lege. Det er bedre å få sjekket en gang for mye enn en gang for lite. Kan jo være du bare fikk en brist eller en annen mindre skade, men du får iallefall mulighet til å spørre legen hva du kan gjøre med treningen, hvor lenge du må evt. vente for å trene igjen etc. Kan være greit å ha full kontroll over skadeomfanget, så ikke det blir verre!

God bedring :)

Takk for svar stilige cecile:) Fant svar på nettet! Må nok ta det med ro noen uker uten belasting så blir det nok bra igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter selv med oppblåst leddkapsel på høyre håndledd, Nå har jeg ikke slitt med det på lenge heldigvis.

Får det ofte om jeg tar push-ups med håndflaten ned i bakken.

Derfor har jeg i de siste årene tat push-ups på knokene, evt med manualer, så jeg får et mer nøytralt grep.

Holder meg også unna benkpress med smalt grep og andre øvelser jeg får en ugunstig vinkling på håndleddet.

Men til vanlig, så lenge jeg har dette i bakhodet, så tar jeg i så mye jeg kan.

Kjenner smertene hele tiden om jeg bøyer håndleddet maks begge veiene, ikke akutt, men nok til at jeg aldri vil påføre press med maks fleks i håndleddet, for meg er det å be om problemer :(

Har vært til lege med det et par ganger, fått svar med at det ikke er farlig, og ganske normalt. Bare å gi det litt ro noen uker for at det skal gå ned og tenke over øvelser etc man gjør.

Han sa også at om det ble en plage, så var det mulig å operere det slik at utposningen ble mindre/tatt bort.

Gi det noen uker, la det roe seg litt, så gjør du øvelser som vanlig, men om du merker noe til smerter under trening/dagen etter, tenk over hvilken øvelse det var som gjorde utslaget og modifiser den slik at håndleddet ditt takler belastningen bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og takk for svar!

Fant noe om det nettet..det er senene som går mellom benet i armen og over til hånden som er blitt strekt litt for langt. Det finnes 3 alvorlighetsvarianter: 1= liten strekk og litt smerter ved bevegelse og belasting, 2= litt verre strekk og dermed hevelser(som du hadde) og til slutt 3= alvorlig avrivning. grad 1 og 2 går over av seg selv iløpet av ca 10 uker (litt avhengig fra person til person). Så eg får bare smøre meg med tålmodighet:)

Uhm, hva er det du har googlet for noe? Sikkert 95% av alle akkutte håndleddskader som ikke omfatter brudd er bra leeeeenge før det går gått ti uker.Til og med et håndleddsbrudd har nesten grodd to ganger på ti uker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, hva er det du har googlet for noe? Sikkert 95% av alle akkutte håndleddskader som ikke omfatter brudd er bra leeeeenge før det går gått ti uker.Til og med et håndleddsbrudd har nesten grodd to ganger på ti uker. ;)

ja du er inne på noe:) men nå er det jo snakk om sener som er strekt for langt..vet ikke hvordan de gror i forhold til bein osv. Jeg har hatt disse smertene i snart 3 uker uten bedring, så får bare vente å se;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du er inne på noe:) men nå er det jo snakk om sener som er strekt for langt..vet ikke hvordan de gror i forhold til bein osv. Jeg har hatt disse smertene i snart 3 uker uten bedring, så får bare vente å se;)

Du *vet* jo ikke det da, man kan ikke stole på at det som står på nettet passer for seg selv. Jeg hadde gått til legen, trenger jo ikke dra ned buksa en gang! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du *vet* jo ikke det da, man kan ikke stole på at det som står på nettet passer for seg selv. Jeg hadde gått til legen, trenger jo ikke dra ned buksa en gang! :p

Hehe, vanskelig å si noe på det når du formulere det slik;) Pleier ikke stole på det som står på "nettet" til vanlig, men det som var "betryggende" var at flere her på forumet også har (har hatt) samme prolem etter et tilsvarende fall som jeg hadde. De brukte også hendene sine som "brems" for å stoppe fallet, slik jeg gjorde. Og har også samme type smerte som jeg har...og...det samme sto på nettet:) Men du har jo helt rett, gårt du til lege får du det svart på kvitt! Så det er vel det jeg kommer til å gjøre!

Takk for svar;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jepp...på tide med en oppdatering tenker jeg! Er 95% bra i håndleddet nå. Har kunnet trent benk et par uker med håndledd-band-støttere (ja ...kommer ikke på det rette navnet). Gikk ikke til lege, men tok en prat med en kirurg i gata her. Han kjente på håndleddet og sa med en gang at ingenting var brukket og at det var som jeg antok, en kraftig forstrekkelse av små sener/bånd inni håndleddet. Han sa at det fort kunne gå 8 uker før full recovery. Så i skrivende stund er jeg nesten bra igjen, så det har gått over 10 uker for min del. Glad dette %&¤# er over:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Det du må sørge for nå er at du stiver av håndleddet maksimalt under alle øvelser som kan legge mye belastning på det da du er ekstra utsatt for at dette skal skje igjen i en stund framover.

Proprioceptorene (organer som føler hvor musklene våre er) blir gjerne litt skadet i området man f#%er opp, samtidig som at senene her gjerne ikke er ved sine fulle fem. Kombinasjonen av dette kan føre til at det skjer igjen med mindre man passer på. Litt sportstape sørger for at du får "ektra ligamenter og sener" som støtter opp under og håndleddsbeskytter sørger for å stive av området. jeg ville brukt begge deler i en periode fremover for å forsikre meg om at det ikke skjedde igjen.

Best of luck:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

n

Det du må sørge for nå er at du stiver av håndleddet maksimalt under alle øvelser som kan legge mye belastning på det da du er ekstra utsatt for at dette skal skje igjen i en stund framover.

Proprioceptorene (organer som føler hvor musklene våre er) blir gjerne litt skadet i området man f#%er opp, samtidig som at senene her gjerne ikke er ved sine fulle fem. Kombinasjonen av dette kan føre til at det skjer igjen med mindre man passer på. Litt sportstape sørger for at du får "ektra ligamenter og sener" som støtter opp under og håndleddsbeskytter sørger for å stive av området. jeg ville brukt begge deler i en periode fremover for å forsikre meg om at det ikke skjedde igjen.

Best of luck:)

Noted:) Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...