Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eventuelt ja, det ligger mye god info her nå. :p Nå forutsetter vi at spising ikke er mulig, og vi snakker om tilskudd, sånn at vi er klare på det! :D

Et inntak av proteinshake har større nyttepotensiale spredd på en dag enn en ren karboshake (f.eks. dextrose, maltodextrin etc) vel? Folk kan leve uten karbohydrater, men ikke uten proteiner. Nå skal jeg gi verdens dårligste eksempel på hva jeg mener:

Du kan tippe i Lotto og kanskje vinne penger, men du taper mest sannynlig penger.

Du kan tippe i Joker Nord, og du vinner ikke uansett.

Haha, skal du innta et overskudd av noe tilskudd kan det jo være greit det har en annen funksjon i tillegg til å være kcals. Jeg vet at karbohydrater har andre funksjoner enn å være kcal også. :p Men, for å oppsummere da, du mener det er like greit, om ikke bedre å innta en karboshake med olje i 2 ganger dagen, enn å ta proteinshake 2 ganger om dagen. Da ser vi for oss at man ønsker å gå opp i vekt med minst mulig økning av fettprosent.

Edit: Vær vennlig ikke å ta eksempelet seriøst! :p

Det spørs hva man får i seg fra før. Om man ikke får i seg fast føde overhodet så ville jeg gått for måltidserstatter med både karbohydrat, protein og fett (+mikronæringsstoffer).

Om man spiser vanlig mat, men ikke får i seg mer av det og resten må komme fra tilskudd, så vil det avhenge av hvor mye protein man har fått i seg fra maten. Det finnes ikke et svar som gjelder for alle her.

Nå har jeg helt glemt hvorfor jeg skrev at jeg ville ha flere shakes i så fall. Han hadde jo ikke annet tilgjengelig. :p Jeg husker selv at det var meget effektivt med en gainer i form av prot, karb og fettsyrer. Så for meg Cartman og sin Weight Gain 2000 eller hva det var for noe. Takk for mange gode innlegg.

Edit: Han kan jo blande Carbo fuel og Whey tech! :)

• 1 måned senere...

Annonse

Protein metter vesentlig bedre per kalori. Det er lettere å få i seg ekstra kalorier i form av karbohydrater eller fett, det er mitt poeng. Om man sliter med å få i seg nok mat så kan problemet være at man spiser for mye protein og derfor blir mett.

Det er en grunn til at man anbefaler mer protein når man skal ned i vekt enn når man skal opp :)

Hadde karbohydrater metta mer en protein så hadde vel mengden protein og karbohydrater på diett stort sett vært lik fordet?

Hadde karbohydrater metta mer en protein så hadde vel mengden protein og karbohydrater på diett stort sett vært lik fordet?

Litt usikker på om jeg får tak i hva du spør etter her. Lurer du på om man hadde anbefalt samme fordelig dersom det var karbohydrater som mettet best?

Ja :)

I utgangspunktet vil jeg tro at man da hadde anbefalt samme proteinmengde, siden effektene på mettheten er hovedgrunnen til at man anbefaler mer protein ved energiunderskudd. Proteinbehovet måtte uansett dekkes, men da hadde det ikke vært noen grunn til å spise noe særlig mer protein.

I utgangspunktet vil jeg tro at man da hadde anbefalt samme proteinmengde, siden effektene på mettheten er hovedgrunnen til at man anbefaler mer protein ved energiunderskudd. Proteinbehovet måtte uansett dekkes, men da hadde det ikke vært noen grunn til å spise noe særlig mer protein.

Okey ja, jeg bare tenkte sånn i forhold til og beholde muskelmasse. :)

Okey ja, jeg bare tenkte sånn i forhold til og beholde muskelmasse. :)

I utgangspunktet skal proteinbehovet være nok for å beholde muskelmasse. Men dette eksempelet blir veldig hypotetisk, siden det er sammensatte grunner til at anbefalingene er som de er. Ved å endre premissene er jeg jammen ikke sikker på hvordan anbefalingene ville blitt seende ut :)

I utgangspunktet skal proteinbehovet være nok for å beholde muskelmasse. Men dette eksempelet blir veldig hypotetisk, siden det er sammensatte grunner til at anbefalingene er som de er. Ved å endre premissene er jeg jammen ikke sikker på hvordan anbefalingene ville blitt seende ut :)

Hehe okey, var kanskje et random spørsmål men jeg bare satt og tenkte over om det faktisk hadde endra seg i hele tatt. :)

Annonse

Colli :

et overskudd av protein vill ikke gi mindre fettlagring, eller ha mer nytte for seg enn karbohydrater. Det som forteller hvor mye du vill legge på deg er hvor stor overskudd du har. Om du har et overskudd som er mye større enn det du fysisk kan omgjøre til muskler så vill altså mye av overskuddet gå til fettlagring. Om en har realistiske forventninger til muskel økning og ikke overdriver kaloriinntaket vill du begrense hvor mye du legger på deg i prosessen. Det er en grense for hvor mange proteiner som faktisk vill gjøre nytte for seg, da er det mer logisk å fylle på andre makronæringer som kan gi mer energi og trykk i trening, som karbohydrater kan.

Colli :

et overskudd av protein vill ikke gi mindre fettlagring, eller ha mer nytte for seg enn karbohydrater. Det som forteller hvor mye du vill legge på deg er hvor stor overskudd du har. Om du har et overskudd som er mye større enn det du fysisk kan omgjøre til muskler så vill altså mye av overskuddet gå til fettlagring. Om en har realistiske forventninger til muskel økning og ikke overdriver kaloriinntaket vill du begrense hvor mye du legger på deg i prosessen. Det er en grense for hvor mange proteiner som faktisk vill gjøre nytte for seg, da er det mer logisk å fylle på andre makronæringer som kan gi mer energi og trykk i trening, som karbohydrater kan.

Men, om du ligger i energibalanse og legger til 500kcal fra enten protein, karbohydrater eller fett, så vil energioverskuddet bli minst for de som legger til protein, pga at det vil gi det største utslaget på forbrukssiden. Du må altså spise mer for å oppnå det samme energioverskuddet om du velger protein.

Bare en liten detalj, ellers er jeg helt enig i det du skriver!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...