Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,var på treningsentret idag og trente bryst og triceps.. og da jeg skulle begynne på skråbenk med manualer, fikk jeg en voldsom "knekke" lyd i høyre skulder hadde ikke mye belastning(12kg manualer)

det knakk skikkelig i skuldra og det var ubehagelig.. har aldri vert sånn før ?

-hva kan være årsaken?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10729-vondt-i-skulder-av-skr%C3%A5benk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

er nok impigment i skulderen, er mange muskler som skal jobbe sammen. blir en del knuter og kan forekomme skader. ville prøvd å trene rotator cuff(rotasjons musklene i skulderne) eller bare droppet skråbenk og heller kjørt omvendt skråbenk(decline bench press istede. du trener vel skråbenk for bryst bygging? flatbenk får brystet kjørt seg ganske godt og. du kan også kjøre skråbenk med kabler en stund og heller gjennopta skråbenken. uansett ikke gjør ting som gjør vondt, vi er alle bygget forskjellig. jeg og har litt sånn som du beskriver når jeg tar skråbenk, kutte heller bare ut skråbenk. men det er opp til deg, får du best resultater med skrå så kjør på kanskje det bare er teknikken du må jobbe mer=) eller lykke til!

er nok impigment i skulderen

Ikke for å være kranglete, men hvordan kommer du frem til denne diagnosen? Han har vel ca null av tegnene til impingement. Sier ikke at det ikke er impingement, for det kan det godt være, men en særlig typisk sykehistoreie er det vel heller ikke.

Klikkingen kan være typisk for labrumrupturer (SLAP-ruptur eller Bankart), selv om det ikke er veldig vanlig. labrum i skulderen er en bruskskive, ikke helt ulik meniskene i kneet. Denne kan skades akutt (fall på strak arm, rotasjhoner, luksasjoner) eller degenerativt (typisk ved kasteidretter). Har du slitt med klikking eller smerter i skulderen tidligere?

Smerter eller klikking ved noen av følgende?

1. Bruk av biceps? (Hold armen langs siden, 90 grader i albue og gi motstand mot å bøye albuen med motsatt hånd)

2. Hold armen atrakt rett fremfor kroppen og rotèr inn i skulderen (pass på at du ikke bare pronerer underarmen, men atr hele overarmen dreies inover) prøv å hold armen strak mens du presser den ned med motsatt hånd på hånda. Rotèr ut og gjør tilsvarende. Forskjell i smerter eller klikking?

3. Hold armen rett ut til siden, bøy 90 grader i albuen og rotèr utover så langt du klarer (slik at armen peker rett opp eller svakt bakover). Smerter eller klikking?

4. Løft armen strakt ut til siden og opp over hodet. Smerter? Eventuelt hvor i bevegelsen?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...