Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er mye du kan prøve å ta tak i her, men jeg må si at jeg vil anbefale deg å kose deg resten av sommeren og sette inn støtet når den er over, det er vanskelig å spise sunt og godt på festivaler og ferier. Sett deg heller konkrete mål fra høsten av og se på det som en livsstilsendring og ikke en enkelt slankekur. Det virker jo som om drømmen din er å veie 60kg. Sett at du veier 65 kg nå så er det absolutt et realistisk langtidsmål å gå ned 5 kg. Jeg vil anbefale deg å sette noen delmål:

1. Begynn å tren - Meld deg inn på et treningsstudio. Det følger da gjerne med en gratis veiledningstime, men har du bruk for mer så bestill noen timer med personlig trener og få et enkelt program du kan følge på egenhånd. Som McBain nevner over her kan du jo også teste ut en idrett? Kampsport er knallgod trening og jævlig gøy.

2. Fortsett med det som fungerer - Periodisk faste er tydeligvis noe du trives med. Fortsett med denne livsstilen og prøv å spise fornuftig. Jeg ser for meg at det er vanskelig å legge om hele kostholdet på en gang, så gjør dette gradvis. Kanskje det i starten betyr å spise mer grønnsaker og bytte ut cola med vann eller lettbrus.

Eksperimenter litt med hva som fungerer for deg. Kanskje du burde velge magrere produkter for å gå i kaloriunderskudd, eller kanskje du kan prøve å redusere karbohydratinntaket og øke inntaket av fett og protein.

Unn deg noe godt når du vil det, men ikke la det gå helt over styr. Noe som har fungert for meg da jeg også er glad i å skeie ut er å ta en sjokoladebit eller tre annenhver dag på bekostning av noe annet og la det bli med det i stedet for å ha en dag hvor jeg bader i sukker og ødelegger all fremgang. Det er lov å kose seg.

3. Ikke fokuser så mye på vekten - Det er viktig å måle fremgang, men det er kanskje bedre å bruke midjemål enn vekt. Vekten kan variere veldig fra dag til dag, og er sjeldent helt presis.

4. Dersom søstsug fortsetter å gjøre seg plagsomt gjeldende, går det an å gjøre noen ting for å unngå å voldta chips-posen; For det første er det uendelig med oppskrifter her inne på søte gode ting som er både sunt og jævlig digg. Andre ting du kan gjøre: Ta en kopp kaffe eller tre, kom deg ut og gjør ærender, gjør ting som trengs å gjøres, drikk pepsi max, tygg tyggis, gå en tur, stikk å tren om du ikke har gjort det. Da går tankene gjerne over på noe annet.

Hvor har du det fra? Godt mulig du har et poeng, men søtsug er gjerne også knyttet til det psykiske, og da tviler jeg på at vann gjør susen.

Helt sant, og sier med god erfaring og lærdom fra andre. Psykisk sett er pga en dårlig vane av en løsning. Vann er tross alt kroppens kilde.

Og vann er søren meg bedre enn Pepsi max!

Annonse

Helt sant, og sier med god erfaring og lærdom fra andre. Psykisk sett er pga en dårlig vane av en løsning. Vann er tross alt kroppens kilde.

Og vann er søren meg bedre enn Pepsi max!

Synes du ;)

Vann er digg det, men funker ikke når jeg har søtsug i hvertfall :)

Takk for så utrolig mange oppmuntrende svar! Dere er utrolig fine, og jeg er litt nede på jorda igjen nå. Har lyst til å gi dere alle en klem. :) Prøver å trøste meg med at jeg i det minste legger på meg i timeglass-fasong, selv om det er en mager trøst. :wub: Jeg tror jeg vet hva som funker for meg, jeg må bare prøve meg litt mer, og klare å lande på en mellomting mellom flink og helt elendig. Det er ok å skeie ut, men kanskje ikke en smågodt-pose, en potetgullpose og en sjokolade hver lørdag, med taco som forrett.. :p

[ATTACH]44404[/ATTACH]

Med andre ord: det er for det meste psykisk.

Ellers mange gode tips, og jeg tror nok det trengs en god porsjon kontinuerlig viljestyrke, men samtidig en slags balanse for å nå målene mine. Jeg er heldigvis sjeldent så misfornøyd som jeg var i går, men jeg ser jo gjerne på magen min eller lårene mine et par-tre ganger om dagen og sukker litt over at det ikke er helt der jeg vil ha det.

Generelt spiser jeg sunt: aldri brød, jeg drikker ikke brus, og prøver å holde meg unna godteri til hverdags. Det er helgene + spesielle anledninger som ødelegger for meg. Først er det jul, så er det påske, så er det bursdag, så er det eksamenstid, så er det sommer, så er jul igjen, og i tillegg til dette kommer alle helgene. Hverdagskostholdet består for det meste av knekkebrød + egg og majones og en sunn middag uten ris/pasta/potet. Noen ganger soya-yoghurt eller melk og havregryn. Jeg prøver å fokusere på å spise mer protein en karbohydrater, og klarer det som oftest bra.

Jeg er også redd for at dersom jeg blir for flink til å lage "sunt godteri", så klarer jeg ikke å moderere inntaket, så da ender jeg gjerne med å spise det til middag i stedet for dessert. Jeg er svak for det meste som er usunt, selv om jeg når alt kommer til alt egentlig føler meg femti ganger bedre når jeg er sunn. (festival f.eks: fritert mat i fem dager, fortsatt kvalm av å tenke på det)

Jeg veier meg jo ikke(en gang i året kanskje), og det er jo bevisst, fordi jeg vet jeg ville blitt opphengt i vekten, og at jeg ville sett på 300 gram +/- som avgjørende for hvordan dagen ville blitt, samme hvor mye jeg vet at det ikke betyr at jeg har gått opp, og at det varierer fra dag til dag. Fornuften seirer ikke alltid. Det hender jeg måler midjen min, men det er mest fordi jeg ikke vil legge på meg det jeg har gått ned(fra 74 cm til 66 cm - midjen min er liksom det som jeg er mest fornøyd med). Jeg ser meg i speilet, og prøver å se endringer der. Jeg håper også å en gang kunne slenge meg med på "før og etter-tråden", så jeg har et slags før/underveis-bilde.

Igjen: takk, jeg trengte et slags break-down for å bli litt bevisst igjen. Så får jeg håpe at jeg ikke får evig med nedturer framover og at jeg om et års tid kan poste bilde i før og etter-tråden.

:)

post-3260-14440871249049_thumb.jpg

Hei frøken:) først vil jeg bare si at jeg på ingen måte er noen ekspert og det eneste jeg kan bidra med er hva som har fungert for meg selv!

Jeg opplevde som du skriver at helger og spesielle anledninger ødela for de resultatene jeg ønsket meg. Det som fungerte for meg mentalt sett var å bestemme meg på forhånd ved hvor mange anledninger jeg skulle få lov til å slippe meg løs (f.eks 1 lørdag i mnd og ved bursdagen til min søster men ikke andre bursdager). Jeg skrev dem ned og hadde med meg alternativ sunn mat til de anledningene jeg ikke skulle "slippe meg løs". Dette gjorde at jeg fikk mer og mer kontroll over meg selv og ga meg en mental "boost" av selvtillit, fordi jeg skjønte at jeg kunne når jeg ville:P

Etterhvert ble utskeielsene mindre og behovet for dem forsvant! Nå har jeg ingen ukontrollerte utskeielser der jeg føler at "maten eier meg".

Ikke sikkert det funker for deg, men det hjalp meg veldig å kontrollere ting på denne måten:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...