Gå til innhold

Markløft + korsrygg


darkwood

Anbefalte innlegg

Heisann.

Sliter med ``stråling / treningsvondt``nederst i korsryggen når jeg løfter mark. Vel og merke er den lille `smerten`over noen minutter etter jeg har løftet. Men kommer såklart tilbake igjen når jeg løfer på nytt.

Teknikken min skal være bra. Har jobbet med den ganske lenge nå.

Noen som kan ha peiling på hvorfor dette oppstår ? Kan jo nevne at jeg er født med ganske mye `sprettrompe` litt mye svai i ryggen. Men dette skal ikke ha noe si mener jeg.

Kan og poste film når jeg løfter maks så dere får se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan såklart være noe annet også da, kan hende noen andre sitter på et veldig selvfølgelig fasitsvar her :) Ikke kjempe erfaring med det, og ryggen er en snål greie :) Oppvarming kan jo være såmangt (så lenge du aktiviserer musklene du skal trene), noen bruker lenger tid på å bli skikklig varm enn andre så du kan jo prøve deg frem litt. Roing (kondis-ro-maskin) i tillegg til oppvarmingssett med stanga (og kanskje litt belastning) pleier jeg å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

usj, burde jeg kanskje. Merke at det også gjør vondt i bekkenet mitt etter ben dagene mine:thumbsdown:

Da burde du ABSOLUTT ta en tur til en naprapat eller kiro, og kutte ut markløft, og heller erstatte den med planke, reverse crunch i trx og rygghev i noen uker. Det virker som om du muligens kan ha et problem med noen små muskler som du skal være forsiktig med. Markløft er en suveren øvelse, men som man også skal være varsom med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å kjør dynamisk oppvarming før alle økter. Bruk masse egenmassasje med rulle og tennis\cricket\baseball, o.l.

Uten å ha sett teknikk , eller vite mye annet, ville jeg anbefalt å kjørt mye aktivering av rompe, samt tøyd ut hoftebøyere.

les: http://robertsontrainingsystems.com/blog/re-building-a-deadlift/

og: http://robertsontrainingsystems.com/blog/deadlift/

og: http://www.strengthcoach.com/public/1602.cfm

veldig bra artikler =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme, men for meg skjedde det etter ett feil løft på 70kg. Nå kjenner jeg det i korsryggen når jeg svaier ekstra mye på ryggen. Av og til kjenner jeg det når jeg trener. Men tar ikke markløft, bare strakmark nå. Og synes det fungerer fint, kjenner ikke så mye smerter når jeg tar tung knebøy, med mindre jeg faller litt fremover med ryggen. Satser på at jeg trener meg sterk i korsryggen igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:eek::cry:

Cheer up girl :) Da får du sjansen til å trene muskler du ikke visste du hadde, PLUSS at du kanskje får knekket opp noen låsninger du heller ikke ante du hadde. Jeg synes naprapat er litt "deilig-vondt"...det gjør helsikes vondt, men etterpå er det bare godt på en måte.

Dessuten taper du ikke noe på å la markløften ligge noen uker. Personlig kjører jeg aldri samme øvelse to ganger etterhverandre. Nå er det 4 uker siden sist jeg hadde markløft, men korsryggen er blitt sterkere siden sist, og latsen bredere. Det kan ligge en fare i å få en favoritt øvelse eller muskel, derfor veksler jeg på den måten - og jeg har ikke noen favoritt lenger - det hadde jeg før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...