Gå til innhold

Hjelp med kostholdet mitt


Jenny

Anbefalte innlegg

Men f.eks idag så ligger jeg nå på 1115 kcal. Jeg har hørt at viss man ligger for mye i underskudd så går man ikke ned i vekt, er det sant?

neeeida, ligger du mye i underskudd vil du bare gå ned fortere. Med andre ord gjør det ingenting om du spiser litt mindre en dag.

Meeen, som Jørgen også sier så er jo sjangsen for å gå på en smell mye større dersom du ligger veldig lavt på kaloriene over en lengre periode, og konstant går rundt sulten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I går kveld så kostholdet mitt for dagen slik ut: Fett: 55, karbohydrat: 178,5 og protein 107,

Jeg har fått høre at man skal ha 2-2,5 g protein per kg kroppsvekt eller noe slikt i hvertfall, så det tallet var vel for lavt i går, men hva med fett og karbohydrat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du med fordel kan kutte i karbohydratinntaket ditt og gi plass til mer proteiner.

Har du noen gode råd til hvordan?:)

Jeg ser at den dagen var det brød og fullkornsris som stod for det meste av karbohydratene. Når jeg spiser lunsj hjemme kan jeg ha omelett i stedet for brød, men synes det er vanskelig å få ordnet f.eks omelett til lunsj de dagene jeg er på skolen. Men kan vel alltids ha noe annet enn omelett, jeg vet bare ikke helt hva:) Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er også i en vektnedgangsfase og kan jo dele litt av det jeg spiser uten at det nødvendigvis blir riktig for deg. Nå vet jeg ikke så mye om hvordan du spiser, men ser ut i fra det første innlegget ditt at du spiser en god del brød/knekkebrød, kan det stemme?

Typiske lunsjmåltider for meg består av:

Cottage cheese + kanel (den lettvinte løsningen)

Karbonadedeig/svinekjøtt/kyllingfilet/tunfisk/laks+salat+ fettkilde( økologisk peanøttsmør, usaltede cashewnøtter o.l.)

Det krever gjerne litt mer tid og planlegging å lage en god lunsj med kjøtt og salat og slikt, men det er så absolutt verdt det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er også i en vektnedgangsfase og kan jo dele litt av det jeg spiser uten at det nødvendigvis blir riktig for deg. Nå vet jeg ikke så mye om hvordan du spiser, men ser ut i fra det første innlegget ditt at du spiser en god del brød/knekkebrød, kan det stemme?

Typiske lunsjmåltider for meg består av:

Cottage cheese + kanel (den lettvinte løsningen)

Karbonadedeig/svinekjøtt/kyllingfilet/tunfisk/laks+salat+ fettkilde( økologisk peanøttsmør, usaltede cashewnøtter o.l.)

Det krever gjerne litt mer tid og planlegging å lage en god lunsj med kjøtt og salat og slikt, men det er så absolutt verdt det:)

Hele livet har jeg vært et brødmenneske, hehe, det hørtes veldig rart ut. Men har spist brød til alle måltider, utenom middag. Men tenkte ikke noe på protein, karbohydrater og sånt i oppveksten da. Men nå etter jeg har lært mye nytt så har jeg forstått at det finnes mye annet som er bedre;) Så jeg spiser nesten ikke brød nå lenger, laget noen sykt gode rundstykker med pesto/fetaost/skinke for noen dager siden, så de sliter jeg med å motstå, men når de er borte er det helt slutt ;) Men uansett da, har prøvd meg på cottage cheese, prøver å venne meg til smaken, men tror igrunn det skal gå fint. Men den blir varm i løpet av skoledagen da, det er kanskje litt dumt? Men salat med forskjellig oppi skal ikke være noe problem som lunsj tror jeg, så lenge jeg gidder og forberede det, og det MÅ jeg. takk for tips!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, ja kjenner meg veldig igjen i det du skriver:) Det er jo en helt ny verden som åpner seg opp når en begynner å faktisk lese seg opp på kosthold og trening og slikt. Er ufattelig gøy!

Cottage Cheese venner du deg til vet du. Er bare å finne en kombinasjon du liker. Du kan jo bruke bær også hvis du liker det, med litt sukrin. Jeg bruker som sagt cottage cheese som oftest hvis jeg ikke har fått laget meg skikkelig lunsj. Helt grei løsning. Får litt rare blikk av folk på skolen når jeg drar med meg disse sære lunsjene mine da, men det får så være:)

Jeg lagde nettopp 3 matbokser med kjøtt og salat og slikt, så har jeg iallefall til imorgen og i overmorgen. Det er ikke så dumt å lage en haug i slengen så er det liksom unnagjort for en stund:thumbsup:.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med meg så er det slik at passer jeg på hvor mye karbohydrat det er i maten min på en dag, så minsker tallet på protein også:/

Hvorfor deeeet?

Hva kan spises for at det skal bli mindre karbohydrat og mer protein?

Da spiser du sikkert generelt mindre de dagene :p

For å være helt ærlig så er det ikke såååå viktig å tenke på at du skal få i deg så mye av det ene og det andre.

Jaa, det hjelper deg å gå ned i vekt (ogbygge muskler) dersom du ligger forholdsvis høyt på proteinene, men dersom dette er stressende for deg vil det uansett ikke fungere i det lange løp!

Jeg anbefaler at du spiser på en måte som passer DEG, og gi F om det blir 80 eller 200 g proteiner på en dag, så lenge energiinntaket (altså kaloriene) ikke blir for stort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spiser du sikkert generelt mindre de dagene :p

For å være helt ærlig så er det ikke såååå viktig å tenke på at du skal få i deg så mye av det ene og det andre.

Jaa, det hjelper deg å gå ned i vekt (ogbygge muskler) dersom du ligger forholdsvis høyt på proteinene, men dersom dette er stressende for deg vil det uansett ikke fungere i det lange løp!

Jeg anbefaler at du spiser på en måte som passer DEG, og gi F om det blir 80 eller 200 g proteiner på en dag, så lenge energiinntaket (altså kaloriene) ikke blir for stort :)

Flotters:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopier likså godt inn dette som jeg skrev i en annen post;

1. Start med styrketrening og inkludert baseløft som knebøy, markløft, benkpress osv (store øvelser som stimulerer mange muskelgrupper samtidig)

2. Spis mer proteiner med hvert måltid. Proteiner øker metthetsfølelsen og holder deg mett lenger. Kjør på med cottage cheese og mager kesam. Du bygger ikke muskler på salat. Det får fint an å lage en omelett på 3-4 egg til frokost for eksempel. Prøv å få i deg 2g protein per kilo kroppsvekt. For ei jente på 70kg vil dette være 140g proteiner. Fisk, egg og meieriprodukter vil være nok til å bygge muskler, såfremt du er i et kalorioverskudd.

3. Spis karbohydrater etter trening (ris, potet, havregryn) og på treningsdager. På dager du føler deg slapp, spis mer karbohydrater. Spis mindre karbohydrater på treningsfri dager. Kutt ut hveteprodukter dersom du klarer det. De har en inflammatorisk effekt og de aller fleste føler seg mye bedre etter å ha kuttet det ut (meg inkludert).

4. Få i deg fett (sunt fett). Avocado, nøtter, 1ss oliven- og rapsolje til hvert måltid og kjøp omega-3 tilskudd. Der får du svaret ditt, anbefaler deg altså omega-3 og proteintilskudd.

5. Ser du spiser 3 måltider. Forsøk å spis hver 4-5 time, slik at du kommer opp i ca. 4-5 måltider, der du prøver med 40g protein til hvert måltid. Ser derfor at det for deg kunne vært gunstig med proteintilskudd. Periodisk faste er en annen ting.

6. Bruk fitday, somebody, matportalen for å finne ut hvor mye kalorier du trenger. Spis når du er sulten, og spis sammensatte måltider. Dette gjør at alt av cravings og overspising blir redusert og du vil føle deg mye bedre. Blir du oppblåst av for mye karbohydrater, spis mindre. Noen klarer seg bedre på lavere karbohydratmengder.

Dette var litt kjapt skrevet så muligens jeg har glemt noe, men det gir deg i hvert fall en pekepinn. Virker muligens litt avansert for deg, men tenk først på proteiner. Det er tross alt dette som bygger muskler (grovt sagt). Etter hvert som du begynner å løfte mer vekter og fettprosenten reduseres, vil du bli mer sulten. Det er dette som er hele meningen - å skape en vekststimulans ved hjelp av trening som gjør at du blir mer sulten. Kroppen er ganske flink til å si i fra, det gjelder bare å lytte til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gode råd til hvordan?:)

Jeg ser at den dagen var det brød og fullkornsris som stod for det meste av karbohydratene. Når jeg spiser lunsj hjemme kan jeg ha omelett i stedet for brød, men synes det er vanskelig å få ordnet f.eks omelett til lunsj de dagene jeg er på skolen. Men kan vel alltids ha noe annet enn omelett, jeg vet bare ikke helt hva:) Noen tips?

Du kan jo f.eks. prøvde deg på karboreduserte brødskiver/knekkebrød? Noe annet kan være kokte egg. Kok en haug i slengen, "skrell" de og ta med i matpakken :) Ellers kan du jo f.eks. steke en ekstra kyllingfillet til middag, og ta med denne til lunsj dagen etter, sammen med salat/grønnsaker? Selv synes jeg en neve nøtter + skyr funker bra. Metter godt! Men ikke overdriv nøttespisingen, da du tross alt vil ned i vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopier likså godt inn dette som jeg skrev i en annen post;

1. Start med styrketrening og inkludert baseløft som knebøy, markløft, benkpress osv (store øvelser som stimulerer mange muskelgrupper samtidig)

2. Spis mer proteiner med hvert måltid. Proteiner øker metthetsfølelsen og holder deg mett lenger. Kjør på med cottage cheese og mager kesam. Du bygger ikke muskler på salat. Det får fint an å lage en omelett på 3-4 egg til frokost for eksempel. Prøv å få i deg 2g protein per kilo kroppsvekt. For ei jente på 70kg vil dette være 140g proteiner. Fisk, egg og meieriprodukter vil være nok til å bygge muskler, såfremt du er i et kalorioverskudd.

3. Spis karbohydrater etter trening (ris, potet, havregryn) og på treningsdager. På dager du føler deg slapp, spis mer karbohydrater. Spis mindre karbohydrater på treningsfri dager. Kutt ut hveteprodukter dersom du klarer det. De har en inflammatorisk effekt og de aller fleste føler seg mye bedre etter å ha kuttet det ut (meg inkludert).

4. Få i deg fett (sunt fett). Avocado, nøtter, 1ss oliven- og rapsolje til hvert måltid og kjøp omega-3 tilskudd. Der får du svaret ditt, anbefaler deg altså omega-3 og proteintilskudd.

5. Ser du spiser 3 måltider. Forsøk å spis hver 4-5 time, slik at du kommer opp i ca. 4-5 måltider, der du prøver med 40g protein til hvert måltid. Ser derfor at det for deg kunne vært gunstig med proteintilskudd. Periodisk faste er en annen ting.

6. Bruk fitday, somebody, matportalen for å finne ut hvor mye kalorier du trenger. Spis når du er sulten, og spis sammensatte måltider. Dette gjør at alt av cravings og overspising blir redusert og du vil føle deg mye bedre. Blir du oppblåst av for mye karbohydrater, spis mindre. Noen klarer seg bedre på lavere karbohydratmengder.

Dette var litt kjapt skrevet så muligens jeg har glemt noe, men det gir deg i hvert fall en pekepinn. Virker muligens litt avansert for deg, men tenk først på proteiner. Det er tross alt dette som bygger muskler (grovt sagt). Etter hvert som du begynner å løfte mer vekter og fettprosenten reduseres, vil du bli mer sulten. Det er dette som er hele meningen - å skape en vekststimulans ved hjelp av trening som gjør at du blir mer sulten. Kroppen er ganske flink til å si i fra, det gjelder bare å lytte til den.

Tusen takk for mange gode råd:) Proteintilskudd, hva slags mener du jeg burde bruke?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange gode råd:) Proteintilskudd, hva slags mener du jeg burde bruke?:)

For å være helt ærlig er det myyye bedre at du prøver å spise proteinene i stedenfor å drikke de gjennom en shake, da førstnevnte vil holde deg mett lenger. Proteintilskudd er noe man først "trenger" hvis man enten har problemer med sult (altså man er ikke sulten), får i seg for lite proteiner, eller fordi man vil bygge.

Ja, proteiner er et veldig viktig hjelpemiddel når man vil ned i vekt, men da tror jeg kyllingfilet er løsningen snarere enn proteinpulver.

Og ikke tro at jeg er noen motstander her nå - har endel kilo stående hjemme selv, men disse bruker jeg først og fremst i matlaging (baking) og evt etter trening ( da jeg sjeldent orker mat).

og - jeg syns myoprotein er uforholdsmessig dyrt, selv om det smaker "veldig"godt..

Vil du teste det ut er det dog bare å gå inn på:

www.myrevolution.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig er det myyye bedre at du prøver å spise proteinene i stedenfor å drikke de gjennom en shake, da førstnevnte vil holde deg mett lenger. Proteintilskudd er noe man først "trenger" hvis man enten har problemer med sult (altså man er ikke sulten), får i seg for lite proteiner, eller fordi man vil bygge.

Ja, proteiner er et veldig viktig hjelpemiddel når man vil ned i vekt, men da tror jeg kyllingfilet er løsningen snarere enn proteinpulver.

Og ikke tro at jeg er noen motstander her nå - har endel kilo stående hjemme selv, men disse bruker jeg først og fremst i matlaging (baking) og evt etter trening ( da jeg sjeldent orker mat).

og - jeg syns myoprotein er uforholdsmessig dyrt, selv om det smaker "veldig"godt..

Vil du teste det ut er det dog bare å gå inn på:

www.myrevolution.no

Tror jeg vil forsøke og spise meg til proteinene som du sier, nå i starten, og se hvordan det går. Det går bedre for hver dag faktisk:) Igrunn så har jeg ikke råd til proteinpulver heller, og jeg er redd for å kjøpe feil, og det er i hvertfall kjipt når det er så dyrt. Men jeg har ganske lyst til å finne noe som jeg kan bruke når jeg skal bake, er så kjedelig når jeg prøver å søke opp sunne oppskrifter og så er ingrediensene alt jeg ikke har i skapet:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Du må ikke ha det.

Og angående sunne ingredienser, så finner du det på helsekostbutikker.

Spis kylling,karbonadedeig,kjøtt! Det er jo så godt!

Idag f,eks stekte eg 600g kyllingkjøttdeig,masse tacokrydder. Blandet salat til og en boks mager kesam. NamNam!

Fordelte det på 3måltider, så enkelt kan det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser omtrent omelett hver dag på skolen, og det fungerer fint for min del å lage om morningen. Visper bare sammen noen egg, litt squash, paprika, tomat, skinke osv. og tar det på pannen, mens jeg selv spiser frokost ;) .. men om du syntes det er stress, går det jo ann å spise fiskekaker og karbonader en gang i blandt til lunsj, eller hva med å mekke en salat? eller skyr (som er mange her på forumet sin favoritt)? .. Vet ikke hvilken knekkebrødtype du spiser, men Fiberrik og Fiber Balance er kjent for å være de med minst karbohydrater, lavt innhold kalorier og relativt mye fiber. Tar du på cottage cheece (proteinrikt) og eventuelt litt banan/ annen frukt på toppen, så gir dette en god kveldsmat i mine øyne. Og du vil kanskje bli mett før du har spist alle fire knekkebrødene? ;)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser omtrent omelett hver dag på skolen, og det fungerer fint for min del å lage om morningen. Visper bare sammen noen egg, litt squash, paprika, tomat, skinke osv. og tar det på pannen, mens jeg selv spiser frokost ;) .. men om du syntes det er stress, går det jo ann å spise fiskekaker og karbonader en gang i blandt til lunsj, eller hva med å mekke en salat? eller skyr (som er mange her på forumet sin favoritt)? .. Vet ikke hvilken knekkebrødtype du spiser, men Fiberrik og Fiber Balance er kjent for å være de med minst karbohydrater, lavt innhold kalorier og relativt mye fiber. Tar du på cottage cheece (proteinrikt) og eventuelt litt banan/ annen frukt på toppen, så gir dette en god kveldsmat i mine øyne. Og du vil kanskje bli mett før du har spist alle fire knekkebrødene? ;)

Lykke til!!

Jeg spiser ikke brød og knekkebrød nå lenger, men de typene skal jeg sjekke ut når jeg mister fantasien til å spise annet ;) Jeg bruker lengre tid enn jeg trenger på å lage omelett tror jeg, redd for at det skal svi seg så jeg følger med hele tiden, men kan alltids skru ned varmen litt ;) hehe. Skyr er kjempegodt, og metter mye synes jeg, bruker å ha eplebiter oppi, supergodt :) Ja, jeg ble aldri mett av de havreknekkebrødene jeg spiste når jeg gjorde det :p Takk for tipsene :) Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...