Gå til innhold

Hjelp med kostholdet mitt


Jenny

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lyst å gå ned i vekt, startet for ca en måned siden. Jeg er 20 år, 168 cm, 75 kg. Har regnet ut at jeg skal ligge på 1593 kcal per dag, og utifra treningsmengden skal det være 2385 kcal. Har lest at jeg må ligge 500 kcal i underskudd per dag for å gå jamnt ned i vekt?

Spiste mye godteri før, har sluttet med det, og skriver opp hva jeg spiser hver dag. Men jeg veier ikke maten min, har planer om å begynne med det, tenkte at det ville bli litt stress, men regner med at bare jeg får det inn i rutinene mine så skal det gå fint.

Sånn ser en vanlig dag ut:

Frokost: Havregrøt (2 dl) Vann.

Lunsj: Muslirundstykke med eggerøre (2 egg). Vann.

Middag: Kyllingkjøttdeig(2-300 g) blandet med chicken tandooripulver (nesten som tacokrydder), litt matfløte og vann + salat (salat, agurk, søt paprika) Vann.

Kveldsmat: 4 knekkebrød med salatblad og ost. Vann.

Mellommåltid varierer veldig, men forskjellige frukter, bær, yoghurt med frokostblanding, nøtter, har prøvd vanilje kesam med banan/eple/blåbær/jordbær, osv.

Hvordan ser dette kostholdet ut for dere? Er det noe jeg burde unngå, noe jeg burde legge til? Hvordan ser det ut med tanke på hvor jeg burde ligge i antall kalorier?

Middagen er ikke lik hver dag da, men går mye i kylling og kyllingkjøttdeig. Vet jeg burde spise mer fisk, men det er ikke det som er mest populært hos meg merker jeg. Hva kan jeg erstatte yoghurt med f.eks? Det er vel ikke spesielt sunt? Jeg har lest om mager kesam, men finnes det bare uten smak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å ha regnet VELDIG raskt over kostholdet ditt, og tatt med at du spiser to frukter, en youghurt med litt musli og en neve nøtter om dagen vil resultatet per dag ligge på 1800-2000 kcal.

Dersom du ikke trener en dag vil dette tilsvare CA energibalanse (du går verken opp eller ned), mens det de dagene du trener vil tilsvare at du ligger litt i underskudd.

Du kommer nok på sikt til å gå ned på dette kostholdet, dersom du klarer å være streng mot deg selv i helgene og droppe alt som heter snop (dette vil fort føre til at du havner i balanse da du ligger på ett såpass lite underskudd), men jeg ville nok foreslått at du la deg litt lavere, mellom 15-1700 kcal kanskje?

Bytt feks. ut osten på skiva med skinke, dropp musli i youghurten (evt gå for skyr!!!), dropp rundstykket til lunsj til fordel for ett eple... Det er mange ting du kan gjøre for å få kostholdet ditt litt bedre - som igjen vil gjøre at du når målet ditt litt raskere ;)

Bruk diett.no sin kcal kalkulator, så blir du selv litt mer bevisst på hvor mye du får inn i kroppen :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!!!!:) Jeg som trodde jeg lå i underskudd, hehe, det var bra jeg fikk det oppklart! Forklarer kanskje hvorfor vekten står stille etter ca en måned...?

Bare hyggelig :)

Ja, står vekten stille er det som regel bare ett svar ;)

Men det er jo ikke så lett å vite dersom man ikke, som meg, går rundt som en vandrende kalorikalkulator :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men de dagene jeg ikke trener, da skal jeg ligge på 1593 kcal, skal jeg igrunn ligge 500 kcal under det da?

Det vil jeg si blir alt for lite.

Prøv heller å legge deg på ett gjennomsnitt på ca 1600 kcal daglig, kanskje litt ekstra (17-1800) de dagene du trener.

Forsøk dette en ukes tid før du veier og måler deg igjen, så ser du fort om du må justere eller ikke :)

Er du litt ekstra lur så veier og skriver du også ned det du spiser i denne perioden. Det høres kanskje litt spiseforstyrret ut, men det gjør deg i allefall bevisst på hva du får i deg og forenkler dietten i det senere løp da du "enkelt" kan regne ut hvor mye du får i deg i ett måltid hvor du ikke selv har stått for matlagingen (samtidig som du vet hva det du lager faktisk inneholder)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :) Siste måneden har jeg skrevet opp alt jeg har spist, men jeg er vant med å spise mye mat som ikke er så lett å plassere når det gjelder kalorier.

Men idag begynte jeg å bruke diett.no, og jeg har veid maten min, synes det er litt morsomt faktisk:p Selv om jeg tipper at de jeg forteller det til kommer til å synes jeg er forstyrra! Hehe. Men det får bare være :) Synes diett.no var kjempebra, og jeg liker å ha kontroll, så det blir spennende framover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :) Siste måneden har jeg skrevet opp alt jeg har spist, men jeg er vant med å spise mye mat som ikke er så lett å plassere når det gjelder kalorier.

Men idag begynte jeg å bruke diett.no, og jeg har veid maten min, synes det er litt morsomt faktisk:p Selv om jeg tipper at de jeg forteller det til kommer til å synes jeg er forstyrra! Hehe. Men det får bare være :) Synes diett.no var kjempebra, og jeg liker å ha kontroll, så det blir spennende framover!

Det høres veldig bra ut :) Tar litt tid i begynnelsen med veiing og registrering og alt det der, men det er absolutt verdt det! :)

Masse lykke til ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men f.eks idag så ligger jeg nå på 1115 kcal. Jeg har hørt at viss man ligger for mye i underskudd så går man ikke ned i vekt, er det sant?

njææ, flere mener at sparebluss er piss (søk på sparebluss på denne nettsiden så finner du en artikkel om det).

Hadde kroppen stoppa opp å forbrenne når den ikke fikk mat ville vi ikke hatt sultkatastrofer o.l (litt på spissen såklart), men den forbrenner mer når den får mer å jobbe med såklart. Det er også viktig å ikke sulte seg selv, du vil jo gå ned på en trygg, god og riktig måte! Er du sulten nå når du ligger på 1115kcal feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

njææ, flere mener at sparebluss er piss (søk på sparebluss på denne nettsiden så finner du en artikkel om det).

Hadde kroppen stoppa opp å forbrenne når den ikke fikk mat ville vi ikke hatt sultkatastrofer o.l (litt på spissen såklart), men den forbrenner mer når den får mer å jobbe med såklart. Det er også viktig å ikke sulte seg selv, du vil jo gå ned på en trygg, god og riktig måte! Er du sulten nå når du ligger på 1115kcal feks?

Det er sant. Har vært sulten inni mellom idag, men det var rett før jeg skulle ha et nytt måltid. Er sulten nå da, så skal spise straks, hehe:) Har ikke hatt min mest aktive dag idag heller. Men jeg er glad i mat, så skal ligge på det kaloritallet som jeg har blitt rådet til fremover, en del mer enn 1115 kcal:) Det er vel større sjanse for at jeg gir opp slankingen raskt, om jeg ligger så lavt og går rundt sulten ofte. Kjenner jeg meg selv rett hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...