Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som kan se på mitt kosthold og komme med litt råd og tips? Vet at det ikke er ett veldig bra kosthold, men vet liksom ikke helt hva annet jeg skal spise :p Jeg vil slanke meg og jeg trener styrke 2-3 ganger i uka og går en del til vanlig.

En vanlig dag for meg:

Frokost: 2 havre knekkebrød med kokt skinke, lett majones og agurk. 1 glass skummet melk.

Mellommåltid: Nektarin

Lunsj: 2 knekkebrød eller 1 brødskive med skinke og lett majones eller leverpostei og lett majones. 1 glass skummet melk. En sjelden gang spiser jeg rundstykker istedetfor.

Middag: Alt mulig fra kyllingfilet, pannekaker, taco, koteletter osv... Alt med kjøtt spiser jeg grønnsaker til.

Kvelds: Samme som lunsj.

Jeg ligger på ca 1000-1300 kcal for tiden og registrerer ALT jeg spiser og drikker. Vet det er litt lite, men jeg er rett og slett mett. Får også i meg lite proteiner :/

Er det forresten dumt å spise mye knekkebrød og brød? Visst ikke, hva burde jeg bytte det ut med?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10172-mitt-kosthold-trenger-r%C3%A5d-og-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville bytta ut frokost og lunsj med kjøtt eller egg (omelett, eggerøre, osv) + grønnsaker. Anbefaler havregrøt til kvelds, men hvis det er vanskelig å gi slipp på brødskivene helt kan man jo spise et par skiver med godt pålegg. Ren mat er mer næringsrik enn brødskiver og knekkebrød, og metter mye bedre :)

Jeg ville heller spist brød enn knekkebrød, fordi brød metter så mye mer. Og da mener jeg rugbrød og den slags. Det er ca. 65 kalorier i en rugbrødskive. Men jeg ville ikke ha spist det både til frokost, lunsj og kvelds.

Jeg spiser som regel en porsjon havregryn med litt rosiner, usukret jordbærsyltetøy og en proteinshake ved siden av til frokost. Det holder meg mett i over 4 timer :thumbsup:

Nektarinen kan du bytte ut med en Skyr som gir deg mer proteiner og dermed holder deg lenger mett.

Når du ligger så lavt på kalorier så er det kjempe viktig med nok proteiner.

Ellers enig med det Apekatt skriver.

Kan jeg spørre hvor mye du veier + høyde, og hvor mye proteiner du normalt får i deg i løpet av en dag?

Jeg ligger på ca 1000-1300 kcal for tiden og registrerer ALT jeg spiser og drikker. Vet det er litt lite, men jeg er rett og slett mett. Får også i meg lite proteiner :/

Du blir kanskje mett av kaloriinntaket ditt, men det er for lavt. Hvis du blir mett av inntaket må du rett og slett bare lære deg å spise mer:)

Hva med å ta noe tilskudd av omega 3-olje? :) Da får du opp kcalinntaket, samtidig som du øker fettintaket.

For å få opp proteininntaket kan du feks legge til:

- skyr

- cottage cheese

- mager kesam

- egg (også fint som pålegg)

- kylling

- hvit fisk

- karbonadedeig

Er det forresten dumt å spise mye knekkebrød og brød? Visst ikke, hva burde jeg bytte det ut med?

Det er ikke noe galt i å spise knekkebrød og brød. Selv holder jeg meg til havregrøt. Om du lar det gå på bekostning av proteininntaket ditt er det derimot verre.

Ang. sukkerspørsmålet ditt så tenker ikke jeg stort på det. Altså jeg velger heller syltetøy uten sukker og pepsi max i stedetfor cola fordi jeg heller vil bruke kaloriene på å spise ordentlig mat og godt med proteiner.

Når man spiser sunt så spiser man automatisk lite sukker.

Annonse

Joda, jeg verken drikker brus, spiser godteri og sånt, holder meg mye unna sukker, men tar en liten ts på en pannekake feks. Og må ha littegrann på havregrøt også, men ellers spiser jeg nesten aldri sukker :)

Takk for gode proteinkilder og gode råd :)

men tar en liten ts på en pannekake feks. Og må ha littegrann på havregrøt også, men ellers spiser jeg nesten aldri sukker :)

Kan anbefale deg jordbærsyltetøy uten sukker på havregrøten sammen med kanel. Det er kjempe godt!

På pannekakene så kan du jo også skjære opp friske jordbær og kjøpe en boks med blåbær som du også kan bruke. Det er kjempe godt både sammen og hver for seg på pannekakene. Og ikke minst mye sunnere enn sukker. Nå er ikke akkurat en teskje sukker noe å skrike over for, men det finnes alltid alternativer om du vil kutte det ut :)

1100-1300 kalorier er kanskje litt lite i såfall? Om du er rundt 20 år så vil basal forbrenningen din ligge på ca 1400-1500 kalorier.

Hva slags styrketrening gjør du? Altså, hvordan ser programmet ditt ut? Ikke at jeg er en ekspert, men det blir lettere for de som faktisk kan noe her inne å si noe om du er mer spesifikk på det punktet. Hvor mye har du tenkt at du vil gå ned?

Og vekta di er normal for noen med din høyde. :)

Annonse

Når du ligger på så få kalorier, ville jeg kuttet ut knekkebrød og brødmat til noe som metter mer og lenger. Eksempel på dette kan være egg, mager kesam, tunfisk , Mager CC. Generelt mager mat med mye proteiner. Du kan også bytte ut knekkebrød med havregrød, godt og sunt : )

Jeg sitter å snavler på skyr hele tiden :) Melon <3

Jeg prøvde skyr en gang for leeeeenge siden iett forsøk på å slanke meg, men syns det var forferdelig :sick: Men nå er jeg så motivert at jeg syns alt sunt er godt :p Skal prøve melon neste gang! (Regner med det er en smak?)

Jeg prøvde skyr en gang for leeeeenge siden iett forsøk på å slanke meg, men syns det var forferdelig :sick: Men nå er jeg så motivert at jeg syns alt sunt er godt :p Skal prøve melon neste gang! (Regner med det er en smak?)

Det er en smak ja. Den er gul og koster mindre enn de andre 175 gram. Etter jeg startet på min diett for 2 og en halv uke har jeg tapt 10 kg. Ser betydelig nå at fett er krompet seg sammen, og det er herlig å se musklene vises endelig :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...