nolita Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Jeg sliter med vekta for øyeblikket - skal ned 40 kg totalt og har gått ned 3,4 til forrige uke. Jeg ligger på 1600-1650 kalorier per dag som mål. Det som derimot skjedde for nøyaktig en uke siden var at vekten stoppet opp og begynte å gå tilbake. Den samme uken lå jeg enda lavere i kalorier og har ikke spist den samme typen "bra mat" som tidligere (bare kjøtt og grønnsaker). Jeg spiste ikke MYE, men ANNEN mat enn tidligere, lå høyere på karbo og litt lavere på protein visse dager. På det verste holdt jeg på å flytte, og da ble det type ett stort måltid (f.eks hentepizza, kjøpesalat eller lignende) hele dagen. Utifra det all fornuft forteller meg, skal ikke dette spille noen rolle så lenge jeg ligger i såpass stort underskudd? Det er da ikke fysisk mulig å legge på seg på så lave tall bare fordi man spiser brød og ikke kjøtt? Jeg er også fullt klar over at dette ikke er bra mat, og det kommer ikke til å bli en vane - det var definitivt et unntak. Jeg er med på tanken om at karbo holder mer på vann enn proteiner f.eks, men over en såpass stor tidsperiode som en uke må da dette slippe, eller? - og det kan da ikke være rundt regnet 2-3 kg i vannvekt jeg går og bærer på? Når jeg likevel ligger så lavt som 1100 og 1200 kalorier om dagen, bør jeg jo gå ned i vekt? Totalt sett forrige uke havnet jeg på 7500 kalorier underskudd, gitt at jeg forbrenner det alle kalkulatorer viser at jeg gjør. Jeg sitter med mange spørsmål.. Om noen ønsker å se på matdagboken min ligger den her: elenakristine's profile at MyFitnessPal Per idag tidlig veide jeg 115,4 mot 114,2 for nøyaktig en uke siden. Jævlig deprimerende, om man får si det rett ut. Heldigvis har jeg i det minste gått ned to cm rundt midjen, men ellers er alle mål de samme. Que pasa?! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10055-trenger-litt-tipspepkjeft-o/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linjemannen Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Kjøpt heller en grillet kylling enn pizza. Kjøp heller noen spare-ribs/fleskebein enn kebab, hamburger, hotdogs. Kokte egg og røkelaks og kål fremfor fiskekaker og kinesisk take-away. Det finnes lettvinte alternativ også når det kommer til ok mat for folk med dårlig tid som er på slankern. Spiser du nok raske karbs i et stort måltid og allerede er overvektig, så vil du kunne fett-lagre - selv om du er i underskudd målt i løpet av 24 timer. Insulintrigging gjennom for eksempel et heftig pizzamåltid kan gi et slikt, isolert sett, trist resultat. Nå vil du nok svi det bort igjen om det bare ble med det ene måltidet den dagen, men fremfor alt så vil blodsukkernivåene gjøre deg utillpass, hungrig og lite velfungerende på slike karborike måltider en gang om dagen. Du skal ned mange kilo og må regne med å bruke tid. Det beste rådet du kan få er å holde deg til en diett som gir deg best mulig velvære pr. kalori og da bør du ligge langt unna raffinert sukker, hvitt mel, juice, frukt, ris og varme poteter. Det handler først og fremst om å kontrollere svingninger i blodsukker. Får du kontroll på det - så går alt så mye enklere. Dårlig tid og sulten? Kjøp en pakke kokt skinke eller fårepølse på Rema 1000. 100 gram med denslags er et fint mellommåltid som gjør at du holder koken et par timer til. (Behold pakken og se hva den inneholder, så kan du logge når kvelden kommer. Oversikt er viktig.) Gi gass! Admira og Imu 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10055-trenger-litt-tipspepkjeft-o/#findComment-372434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ziggy Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Kan det hende det som legges inn ikke nødvendigvis er nøyaktig? Altså, ikke at du ikke har oversikt, men når det er en del ferdigmat /take away etc, bruker du det faktiske næringsinnholdet i maten din, eller generic anslag fra nettsiden? Merker selv at kaloriene varierer myyye avhengig av hvilken side jeg bruker. Lettere med oversikt hvis du måler opp maten selv fra bunn av, eller har eksakt næringsinnholdet tilgjengelig. Vet ikke om det gjelder deg, men tenkte det var en mulighet etter den begrensede perioden du beskrev, og etter loggen din. nolita 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10055-trenger-litt-tipspepkjeft-o/#findComment-372436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nolita Skrevet 2. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2012 Kjøpt heller en grillet kylling enn pizza. Kjøp heller noen spare-ribs/fleskebein enn kebab, hamburger, hotdogs. Kokte egg og røkelaks og kål fremfor fiskekaker og kinesisk take-away. Det finnes lettvinte alternativ også når det kommer til ok mat for folk med dårlig tid som er på slankern. Spiser du nok raske karbs i et stort måltid og allerede er overvektig, så vil du kunne fett-lagre - selv om du er i underskudd målt i løpet av 24 timer. Insulintrigging gjennom for eksempel et heftig pizzamåltid kan gi et slikt, isolert sett, trist resultat. Nå vil du nok svi det bort igjen om det bare ble med det ene måltidet den dagen, men fremfor alt så vil blodsukkernivåene gjøre deg utillpass, hungrig og lite velfungerende på slike karborike måltider en gang om dagen. Du skal ned mange kilo og må regne med å bruke tid. Det beste rådet du kan få er å holde deg til en diett som gir deg best mulig velvære pr. kalori og da bør du ligge langt unna raffinert sukker, hvitt mel, juice, frukt, ris og varme poteter. Det handler først og fremst om å kontrollere svingninger i blodsukker. Får du kontroll på det - så går alt så mye enklere. Dårlig tid og sulten? Kjøp en pakke kokt skinke eller fårepølse på Rema 1000. 100 gram med denslags er et fint mellommåltid som gjør at du holder koken et par timer til. (Behold pakken og se hva den inneholder, så kan du logge når kvelden kommer. Oversikt er viktig.) Gi gass! Dette her visste jeg ikke, og er ganske overraskende men det forklarer jo en del. Til vanlig - altså er forrige uke unntaket - spiser jeg som du sier, ikke ris, hvitt brød, poteter o.l. Jeg drikker bare vann (og pepsi max ;P) og holder meg til kjøtt og grønnsaker, stort sett fisk, kylling og biff. Jeg har vanskelig for å spise f.eks bare kjøtt slik som pakker med pålegg (jeg prøvde faktisk å spise en pakke kalkunpålegg og litt spinat er en dag, endte med at jeg satt og gaflet i meg spinaten og måtte kaste kalkunen, haha) og er vel i praksis ikke så god til å få i meg kjøtt i større mengder. Sikkert en vanesak, så jeg prøver å gjøre det enklere med litt mager hvitløkskesam etc. Jeg får være striktere på proteinene denne uken, håper det blir borte. Synes nok likevel det er merkelig at man kan legge på seg når man ligger på 1200 kalorier i døgnet Trist, om ikke annet. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10055-trenger-litt-tipspepkjeft-o/#findComment-372454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imu Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Det er ikke det samme å spise brød som å spise kjøtt når du skal ned i vekt til tross for samme energimengde fordi å bruke protein til energi er noe annet enn å bruke karbohydrater. Noen tåler mindre karbo enn andre og må ligge veldig lavt for ikke å gå opp. Skaldemann (skrev boka GI 0) f.eks kan ikke engang spise frukt uten å legge på seg selv om han går lange spaserturer samtidig. Jeg tror han har diabetes 2, men det er ikke noe man plutselig får, men kan ligge i grenseland. Om du ikke går ned av brød kutt det ut og kjør lavkarbo. Det kan være bare vann jo, og det er ikke sånn at man går ned i vekt helt jevnt nødvendigvis. Man kan gå ned 2 kg den ene uka og 0 den neste, og 1 neste osv. Om du skal ned mye går det fortere enn om du skal ned lite. Om du spør det samme spørsmålet som her inne på lavkarbo.no får du flere svar. Lykke til. nolita 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10055-trenger-litt-tipspepkjeft-o/#findComment-372455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nolita Skrevet 2. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2012 Kan det hende det som legges inn ikke nødvendigvis er nøyaktig? Altså, ikke at du ikke har oversikt, men når det er en del ferdigmat /take away etc, bruker du det faktiske næringsinnholdet i maten din, eller generic anslag fra nettsiden? Merker selv at kaloriene varierer myyye avhengig av hvilken side jeg bruker. Lettere med oversikt hvis du måler opp maten selv fra bunn av, eller har eksakt næringsinnholdet tilgjengelig. Vet ikke om det gjelder deg, men tenkte det var en mulighet etter den begrensede perioden du beskrev, og etter loggen din. Det varierer nok litt, noe jeg også tar høyde for og ofte legger inn en del ekstra kalorier på, men ikke så mye at jeg går i overskudd - jeg ligger på rundt 700 kalorier i underskudd når jeg spiser 1600 kalorier, så det skal være MYE feil for å bli i overkant. Jeg har en matvekt hjemme som jeg bruker flittig, og veier alt jeg spiser i tillegg til at jeg sjekker alt av næringsinnhold på pakker når jeg kjøper noe. Når jeg f.eks spiser take away - kinamat eller pizza eller hva det er, regner jeg som en regel 1 1/2 ganger mer enn det tabellene på f.eks myfitnesspal sier, for å være på den sikre siden. Jeg legger inn kokosolje når jeg bruker det til steking, regner alt av teskjeer, spiseskjeer osv. Jeg vet jo at det fort baller på seg, og vil ikke underrapportere. Alt i alt sitter jeg med følelsen av å ha grei kontroll på inntaket, og at det er noe som gjør at kiloene eller vannet eller hva det er, ikke slipper.. Jeg har vel hatt PMS den siste uken (hehe), så kan det være dette? Jeg vet ikke hvordan dette fungerer i forhold til å holde på vann etc. Men du har rett, det varierer jo helt ekstremt - det virker som om mange legger inn de tallene på ulike matretter som de skulle ønske var sant hehe. Jeg prøver å være kritisk til egen rapportering, siden jeg ikke gjør meg selv noen tjenester ved å underrapportere likevel. ziggy 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10055-trenger-litt-tipspepkjeft-o/#findComment-372467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nolita Skrevet 2. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2012 Det er ikke det samme å spise brød som å spise kjøtt når du skal ned i vekt til tross for samme energimengde fordi å bruke protein til energi er noe annet enn å bruke karbohydrater. Noen tåler mindre karbo enn andre og må ligge veldig lavt for ikke å gå opp. Skaldemann (skrev boka GI 0) f.eks kan ikke engang spise frukt uten å legge på seg selv om han går lange spaserturer samtidig. Jeg tror han har diabetes 2, men det er ikke noe man plutselig får, men kan ligge i grenseland. Om du ikke går ned av brød kutt det ut og kjør lavkarbo. Det kan være bare vann jo, og det er ikke sånn at man går ned i vekt helt jevnt nødvendigvis. Man kan gå ned 2 kg den ene uka og 0 den neste, og 1 neste osv. Om du skal ned mye går det fortere enn om du skal ned lite. Om du spør det samme spørsmålet som her inne på lavkarbo.no får du flere svar. Lykke til. Takk for svar:) Lavkarbo er nok det jeg har tatt/tar sikte på, så lenge jeg slipper å kjøre LCHF - magen min reagerer dårlig på syre og fett (magekatarr). Men siden dere er flere som påpeker at karbohydrater ikke er for alle, og jeg sitter med følelsen selv også at karbo ødelegger vektnedgangen min, er det vel like greit å ta farvel først som sist:) I begynnelsen av vektnedgangen spiste jeg poteter 1-2 ganger i uken uten problem, men i svært små mengder (type 1 potet til middagen, resten kjøtt og grønnsaker) men har aldri vært god venn med brød og pasta. Sikkert greit å styre unna, det er likevel ingenting jeg føler jeg trenger Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10055-trenger-litt-tipspepkjeft-o/#findComment-372479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nolita Skrevet 2. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2012 Er kanskje også verdt å nevne at samboer er på det samme prosjektet og vi spiser omtrentlig likt kalorimessig (doh.. jeg lager maten ;D) - han har gått ned 2 kg på den samme uken der jeg gikk opp 1,2. Og han spiser en god del mer enn meg de måltidene vi ikke spiser sammen (utifra det han selv påstår altså, det får jeg ikke sjekket, men regner med det stemmer siden han er kar og kan spise mer kalorier enn meg på generell basis). Litt rart:p Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10055-trenger-litt-tipspepkjeft-o/#findComment-372503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Alle jentene jeg kjenner (virkelig, absolutt alle) går opp mellom 1-4kg i vekt akkurat uka før mensen. Halvveis ut i mensenuka er de borte igjen. Vannvannvannvannvann. No worries Slapp av og stress ned, så skal du se at de forsvinner igjen fort! Stress er definitivt ikke en positiv faktor, så prøv å unngå det. nolita 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10055-trenger-litt-tipspepkjeft-o/#findComment-372533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imu Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Takk for svar:) Lavkarbo er nok det jeg har tatt/tar sikte på, så lenge jeg slipper å kjøre LCHF - magen min reagerer dårlig på syre og fett (magekatarr). Men siden dere er flere som påpeker at karbohydrater ikke er for alle, og jeg sitter med følelsen selv også at karbo ødelegger vektnedgangen min, er det vel like greit å ta farvel først som sist:) I begynnelsen av vektnedgangen spiste jeg poteter 1-2 ganger i uken uten problem, men i svært små mengder (type 1 potet til middagen, resten kjøtt og grønnsaker) men har aldri vært god venn med brød og pasta. Sikkert greit å styre unna, det er likevel ingenting jeg føler jeg trenger fettmengden kan du øke gradvis. en gradvis nedtrapping av karbo samtidig. er best for å unngå tretthet og slapphet. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10055-trenger-litt-tipspepkjeft-o/#findComment-372592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slendrian Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Gå eller jogg lett om morgenen. Det er viktig for å trigge forbrenninga. Finn en rute som tar mellom 15-20 minutter. Jeg gjorde dette og nå jogger jeg samme ruta hver dag. Rett å slett for at det er drit kjedelig å gå. Jogging tar kortere tid Også må du droppe lettbrus. Selv om det er lite kalorier i den, er brus med på å opprettholde et søtsug i kroppen. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10055-trenger-litt-tipspepkjeft-o/#findComment-374190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Gå eller jogg lett om morgenen. Det er viktig for å trigge forbrenninga. Finn en rute som tar mellom 15-20 minutter. Jeg gjorde dette og nå jogger jeg samme ruta hver dag. Rett å slett for at det er drit kjedelig å gå. Jogging tar kortere tid Også må du droppe lettbrus. Selv om det er lite kalorier i den, er brus med på å opprettholde et søtsug i kroppen. What? Såkalt "morgencardio" gjør ingen vesentlig forskjell i forhold til å trene om kvelden. Det er kun en myte, og det trigger på ingen måte forbrenningen. Lettbrus kan for svært mange bidra til å temme søtsuget, og er kun en positiv faktor. Det er fullstendig individuelt. Det er ingen grunn til å droppe lettbrus om man trives med det. ziggy, nolita og Fitplease 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10055-trenger-litt-tipspepkjeft-o/#findComment-374252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slendrian Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Funker for meg i hvertfall Men sukker har uansett ingen positiv innvirkning på kroppen, om det er gjennom sjokoladekake, lettbrus eller smågodt. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10055-trenger-litt-tipspepkjeft-o/#findComment-374273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fitplease Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Gå eller jogg lett om morgenen. Det er viktig for å trigge forbrenninga. Finn en rute som tar mellom 15-20 minutter. Jeg gjorde dette og nå jogger jeg samme ruta hver dag. Rett å slett for at det er drit kjedelig å gå. Jogging tar kortere tid Også må du droppe lettbrus. Selv om det er lite kalorier i den, er brus med på å opprettholde et søtsug i kroppen. Det høres ut som at du har lest "slik går du ned i vekt" på VG eller KK eller liknende. Kristin Charm 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10055-trenger-litt-tipspepkjeft-o/#findComment-374278 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Funker for meg i hvertfall Men sukker har uansett ingen positiv innvirkning på kroppen, om det er gjennom sjokoladekake, lettbrus eller smågodt. Det er jo ikke sukker i lettbrus. Funker det for deg, så er det fint, men prøv og ikke gi generelle råd som skal fungere for alle, og presiser heller at dette har hjulpet nettopp deg uten at det er noen fasit APanda 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10055-trenger-litt-tipspepkjeft-o/#findComment-374279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fitplease Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Funker for meg i hvertfall Men sukker har uansett ingen positiv innvirkning på kroppen, om det er gjennom sjokoladekake, lettbrus eller smågodt. Det er ikke sukker i lettbrus.. Thats the point med lettbrus.. Og så klart bør man styre unna kaker og smågodt, men det er ikke sammenliknbart med lettbrus. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10055-trenger-litt-tipspepkjeft-o/#findComment-374280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slendrian Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Får prøve å omformulere meg i fremtiden da Nei det er ikke fra VG eller KK, men kommer fra en kamerat som har drevet med trening og ernæring i over 20 år. Jeg tror mye av resultatene ligger i rutiner og det å finne ditt eget opplegg som fungerer for en selv. PT - Benita 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10055-trenger-litt-tipspepkjeft-o/#findComment-374283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slendrian Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Uansett hvordan du vender og vrir på det er ikke lettbrus bra for deg. Hvis man skal fortsette å kverulere på det da. Det inneholder en armada av kjemikalier og framstilte smakserstattere som ikke er bra for noen... Like greit og venne seg til et kosthold som ikke inneholder sukker eller søtningsstoffer i det hele tatt? Da slipper man søtsug i det hele tatt.. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10055-trenger-litt-tipspepkjeft-o/#findComment-374285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fitplease Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Får prøve å omformulere meg i fremtiden da Nei det er ikke fra VG eller KK, men kommer fra en kamerat som har drevet med trening og ernæring i over 20 år. Jeg tror mye av resultatene ligger i rutiner og det å finne ditt eget opplegg som fungerer for en selv. Siste setningen er jeg helt enig i. Derfor ville jeg ikke ha sagt til noen at de bør begynne med morgencardio fordi det trigger forbrenningen. Det er jo i tillegg feil. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10055-trenger-litt-tipspepkjeft-o/#findComment-374286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fitplease Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Uansett hvordan du vender og vrir på det er ikke lettbrus bra for deg. Hvis man skal fortsette å kverulere på det da. Det inneholder en armada av kjemikalier og framstilte smakserstattere som ikke er bra for noen... Like greit og venne seg til et kosthold som ikke inneholder sukker eller søtningsstoffer i det hele tatt? Da slipper man søtsug i det hele tatt.. Uff ikke denne diskusjonen igjen. Synes du burde lese denne tråden. Kristin Charm 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10055-trenger-litt-tipspepkjeft-o/#findComment-374289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.